میکرونیدلینگ صورت چیست و چه کاربردی دارد؟

میکرونیدلینگ صورت چیست و چه کاربردی دارد؟

همه انسان‌ها با هر سن و جنسیتی همیشه خواستار داشتن یک پوست صاف، با طراوت و شاداب هستند. امروزه بسیاری از افراد به خصوص بانوان، به دنبال راه‌های مختلف برای جوانسازی پوستشان هستند. برخی برای درمان چین و چروک پوست خود، برخی برای از بین بردن لک‌های صورت و برخی دیگر هم برای جلوگیری از آسیب‌های صوتی انواع و اقسام خدمات پوست و زیبایی را انجام می‌دهند. البته در گذشته هم روش‌هایی برای مراقبت از پوست وجود داشت. اما امروزه علم پیشرفت خیلی زیادی در این زمینه داشته است و روش‌هایی جدید‌تر با تاثیر گذاری بیشتر به وجود آمده است. میکرونیدلینگ صورت یکی از روش‌های جدید جوانسازی پوست است که می‌خواهیم در این مقاله درباره آن صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید بدانید که میکرونیدلینگ چیست؟ و چه کاربردهایی دارد تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 میکرونیدلینگ چیست ؟

میکرونیدلینگ صورت یکی از جدیدترین روش‌های جوانسازی و درمانی برای پوست صورت است. از این روش ‌می‌توان برای از بین بردن جای بسیاری از آسیب‌های پوستی استفاده کرد. خوب است بدانید که میکرونیدلینگ به عنوان یک روش درمان غیر تهاجمی شناخته می‌شود و در سال‌های گذشته به یک شکل دیگر اما با همین هدف جوانسازی و درمان آسیب‌های پوست صورت انجام می‌شد. اگر هنوزم برایتان سوال است که میکرونیدلینگ چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ ادامه مطالب را مطالعه فرمایید.

میکرونیدلینگ صورت چگونه انجام می‌شود؟

به طور کلی در میکرونیدلینگ از یک دستگاه مخصوص استفاده می‌شود که داخل این دستگاه یک سری سوزن‌های زیر تعبیه شده است. این سوزن‌های در موقعی که با پوست صورت تماس پیدا می‌کنند، مقدار معینی فشار به آن وارد می‌کنند و یک سری سوراخ‌های کوچک روی پوست ایجاد می‌کنند. به این ترتیب دستگاه فضای مناسبی برای وارد کردن مواد و سرم‌های مخصوص را به داخل پوست ایجاد می‌کند. البته میکرونیدلینگ صورت را به طور کلی می‌توان به دو شکل انجام داد. به صورت دستی و یا با استفاده از دستگاه که توضیحات هر کدام را در ادامه برایتان باز گو خواهیم کرد.

– انجام میکرونیدلینگ صورت دستی

انجام میکرونیدلینگ صورت دستیدر این روش از یک وسیله به نام درمارولر استفاده می‌شود. درمارولر یک سری غلتک مانند دارد که روی آن تعداد زیادی سوزن نازک و کوچک تعبیه شده است و جنس سوزن‌ها از تیتانیوم می‌باشد. شخصی که می‌خواهد روی پوست شما کار جوانسازی انجام دهد ابتدا با استفاده از درمارولر حفره‌هایی با عمق مشخص داخل پوست ایجاد می‌کند تا بتواند بقیه مراحل جوانسازی و درمان را روی پوست شما اعمال کند.

– انجام میکرونیدلینگ صورت با استفاده از دستگاه

همانطور که تا حالا متوجه شده‌اید میکرونیدلینگ صورت با ایجاد یکی سری حفره روی پوست آغاز می‌شود. در این روش به جای استفاده از وسیله درمارولر از یک دستگاه برقی استفاده می‌شود. این دستگاه قابلیت تنظیم سرعت حرکت سوزن‌ها را هم دارد. به این ترتیب تعداد حفره‌هایی که در این روش روی سطح پوست ایجاد می‌شوند، به نسبت روش دستی بیشتر بوده و طبیعتا نتیجه بهتری هم حاصل می‌شود.

همانطور که متوجه شده‌اید در هر دو روش حفره‌ها و زخم‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود که از طریق آن‌ها سرم و سایر مواد درمانی وارد منافذ پوست شود و ترمیم و بازسازی پوست شروع شود. در صورتی که دارای منافذ باز هستید به مقاله «درمان منافذ باز پوست» مراجعه کنید و با روش‌های دیگر درمان آشنا شوید.

انجام میکرونیدلینگ صورت با استفاده از دستگاهبه همین منظور خیلی از افراد قبل از ایجاد حفره در پوست، سرمی از موادی مانند ویتامین سی، اسید هیالورونیک و … درست کرده و روی پوست می‌زنند. این سرم‌ها در روند و میزان تولید کلاژن و الاستین پوست صورت تاثیر بسیار مثبتی داشته و در نهایت باعث بازسازی و جوانسازی پوست صورت خواهد شد. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که میزان عمقی که توسط سوزن در پوست صورت ایجاد می‌شود، به میزان جراحت پوست بستگی دارد و توسط پزشک تعیین می‌گردد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره ویتامین سی به مقاله «فواید سرم ویتامین سی» مراجعه نمایید.

انواع دستگاه‌های میکرونیدلینگ صورت

احتمالا تا الان کاملا متوجه شده‌اید که میکرونیدلینگ چیست؟

حالا در این بخش می‌خواهیم توضیحات بیشتری درباره دستگاه‌ میکرونیدلینگ صورت خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

  • دستگاه درمارولر یا میکرونیدلینگ دستی

این دستگاه خود به دو مدل، دی آر اس و زد جی تی اس تقسیم می‌شوند.

1- مدل دی آر اس

این نوع درمارولر از ایمنی بالایی برخوردار است. کارایی بسیار زیادی هم در کنار استفاده از سلول‌های بنیادی دارد. این دستگاه شامل یک رول غلطان است که دارای تعداد زیادی سوزن بسیار ریز و باریک از جنس تیتانیوم است. این دستگاه در عین سادگی مورد توصیه بسیاری از متخصصین زیبایی قرار گرفته است. منافذ ایجاد شده توسط درمارولر دی آر اس پس از  گذشت چند ساعت خود به خود بسته خواهند شد. اما همین تحریکی که در پوست ایجاد می‌شود باعث تولید کلاژن می‌شود.

2- مدل زد جی تی اس

این مدل به گونه‌ای طراحی شده است که وقتی آن را روی پوست شخصی حرکت ‌می‌دهند، آن شخص متوجه تیزی نوک سوزن‌ها نخواهد شد. چرا که همه‌ی سوزن‌ها به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته‌اند. همین مسئله مانع فرو رفتن سوزن‌ها در عمق پوست می‌شود. حفره‌هایی که با این دستگاه روی پوست ایجاد می‌شود، باعث می‌شود پوست صورت تا 20 دقیقه قرمز شود.

  •  دستگاه درماپن یا میکرونیدلینگ برقی

این دستگاه هم انواع مختلفی دارد که مورد هر کدام توضیحاتی خواهیم داد.

1- درماپن دکتر پن مدل‌ A1

برای جوان سازی، لیفت و سفت کردن پوست استفاده می شود. نتیجه ای شبیه به فرکشنال و یا حتی لیزر را دارد، بدون اینکه خطر هایپر و یا هیپو پیگمنتیشن فرد را تهدید کند. این دستگاه شامل دو قسمت بدنه و کارتریج است. روی کارتریج 12 تا 36 تا سوزن وجود دارد که سرعت و طول آن‌ها قابل تنظیم است. این دستگاه به قدری سرعت دارد که با حرکت دادن آن بر سطح پوست، سوزن‌ها هیچ گونه خراش و یا پارگی ایجاد نخواهد کرد.

2- درماپن دکتر پن مدل‌A6

این دستگاه از محبوبیت بیشتری برخوردار است. دلیل این محبوبیت سرعت بالا، بدون لرزش بودن، ایمنی و قابل تنظیم بودن اندازه سوزن خروجی دستگاه می‌باشد. این مدل از طراحی ارگونومیک برخوردار بوده و برای درمان انواع آسیب‌های پوستی مثل جای زخم بعد از عمل جراحی، جای سوختگی‌های شدید، چند رنگی شدن پوست، لکه‌های پیری و آفتاب سوختگی، جای جوش، منافذ باز و حالت پوست پرتقالی پوست و لب شکری بسیار موثر می‌باشد. این دستگاه همچنین می‌تواند چین و چروک و خط اخم و لبخند را تا حد مطلوبی برطرف کند.

 

کاربرد میکرونیدلینگ صورت چیست؟

در ادامه بحث میکرونیدلینگ صورت می‌خواهیم به برخی از کابرد‌های آن بپردازیم تا بیشتر و بهتر با این روش آشنا شوید.کاربرد میکرونیدلینگ صورت چیست؟

1. رفع چین و چروک و جوانسازی پوست

از اولین و مهمترین کاربرد‌های این روش درمانی، رفع چین و چروک پوست صورت است. با افزایش سن مقدار تولید کلاژن در پوست کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. کلاژن هم مهمترین عامل جوانسازی پوست است پس در صورت کاهش تولید کلاژن، پوست دچار افتادگی و چین و چروک خواهد شد. میکرونیدلینگ صورت روشی است که مواد مغذی را مستقیما به پوست تزریق می‌کند. به این ترتیب، میزان تولید کلاژن و الاستین مجددا افزایش خواهد یافت. در مقاله « کلاژن سازی پوست» به طور مفصل درباره کلاژن توضیح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما مطالعه نمایید.

2. درمان آکنه و جای جوش

همان طور که گفتیم در طول انجام میکرونیدلینگ، یک سری زخم با منافذ کوچک روی سطح پوست صورت ایجاد می‌شود. با ایجاد این زخم‌ها و رساندن سرم‌های مخصوص به عمق پوست، اثر جای جوش و آکنه تا حد زیادی کاهش می‌یابد. این تکنیک ترمیم پوست، حتی‌ جای زخم‌های قدیمی را تا حد قابل توجی کاهش می‌دهد.

3. کاهش میزان ترک‌های بارداری

یکی دیگر از قابلیت‌های پوست که با گذشت زمان کاهش قابل توجهی دارد، خاصیت کشسان بودن آن است. خاصیت کشسانی پوست نه تنها در اثر افزایش سن، بلکه در اثر بارداری در خانم‌ها و چاق و لاغر شدن در همه افراد کاهش می‌یابد. به عبارت بهتر در اثر افزایش حجم افراد، فشار زیادی به پوست آن‌ها وارد شده و در نهایت حالت کشسان پوستشان در نواحی مختلف بدن مثل شکم، ران و بازو از بین می‌رود. میکرونیدلینگ می‌تواند تا حد قابل قبولی این حالت پوست را بهبود دهد. در مقاله «ترک های پوستی دوران بارداری» توضیحات بیشتری در این زمینه داده‌ایم که می‌توانید مطالعه نمایید.

فواید میکرونیدلینگ صورت چیست؟

همانطور که تاکنون متوجه شده‌اید انجام میکرونیدلینگ فوایدی زیادی برای پوست دارد این فواید عبارتند از:

فواید میکرونیدلینگ صورت چیست؟

  1. تقویت ساختار و بافت پوست صورت و بدن
  2. بهبود جای زخم و تورفتگی‌های پوست که در اثر آکنه ایجاد شده است.
  3. کاهش سلولیت‌ها
  4. بهبود جای زخم باقی مانده از عمل‌ جراحی قدیمی
  5. از بین بردن افتادگی پوست و شل شدگی‌ آن
  6. بهبود علائم کشیدگی که روی پوست ایجاد می‌شود.
  7. از بین بردن بخش قابل توجهی از چین و چروک‌های عمیق پوستی
  8. کوتاه بودن نقاهت این روش نسبت به سایر روش‌های مشابه
  9. درمان تیرگی پوست و سوختگی آن بر اثر آفتاب

عوارض میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ هم مثل سایر روش‌های درمانی ممکن است دارای عوارض باشد. در این بخش عوارضی که ممکن است در اثر انجام میکرونیدلینگ ایجاد شود را مرور خواهیم کرد. برخی از عوارض میکرونیدلینگ خیلی زود برطرف می‌شوند. اما برخی دیگر ممکن با توجه به نوع پوست شما کمی به طول انجامد.عوارض میکرونیدلینگ چیست؟

  1. قرمزی پوست: اگر پوست شما از نوع حساس باشد، احتمال بروز این عارضه برای شما زیاد است. اما به طور کلی توصیه می‌کنیم که میکرونیدلینگ را پیش از خواب انجام دهید تا پوست شما در طول مدتی که خواب هستید استراحت کند و قرمزی آن بهبود یابد.
  2. خشکی پوست: در صورتی که سایز سوزنی که در این روش استفاده می‌شود مناسب نباشد پوست دچار خشکی خواهد شد. بنابر این بهتر است بعد از میکرونیدلینگ از کرم‌های مرطوب کننده و متعادل کننده چربی پوست استفاده کنید.
  3. التهاب و حساسیت های پوستی: در طول مدتی که میکرونیدلینگ صورت انجام می‌شود، فشاری زیادی به پوست اعمال خواهد شد. در برخی موارد ممکن است این فشار باعث به وجود آمدن ماده‌ای به نام هیستامین در پوست شود. ترشح هیستامین در واقع واکنش طبیعی بدن است؛ در مقابل ورود یک عامل خارجی به پوست. در این صورت بروز این عارضه، از کرم‌های بازسازی کننده پوست استفاده شود.
  4. عفونت: یکی از شایع ترین و البته جدی ترین عوارضی که در پی انجام میکرونیدلینگ صورت بروز خواهد کرد، عفونت‌های پوستی می‌باشد. اگر سوزنی که برای این کار انجام ‌می‌شود بهداشتی نباشد و یا این که پوست مورد نظر به قدر کافی پاکسازی نشده باشد، عفونت جدی در پوست ایجاد خواهد شد.
  5. ایجاد لک: حتما توجه داشته باشید که در زمان میکرونیدلینگ صورت نباید هیچ گونه آکنه و یا جوش فعالی روی پوسته شما وجود داشته باشد. در صورت وجود این موارد روی پوست، میکرونیدلینگ با ایجاد لک روی‌ پوست شما همراه خواهد بود.
  6. خراشیدگی پوست: در زمان که روی پوست شما میکرونیدلینگ انجام می‌شود، دستگاه بارها و بارها بر روی پوست شما رفت و آمد خواهد کرد. به این ترتیب ممکن تعداد زیادی از سوراخ‌های ریز کنار هم ایجاد شوند و در نهایت به صورت یک خراش روی پوست در بیایند.

بوتاکس بهتر است یا میکرونیدلینگ صورت

بوتاکس در مقایسه با میکرونیدلینگ صورت از شهرت بیشتری برخودار است و طرفداران بسیار زیادی دارد. خیلی‌ها بر این باورند که بوتاکس بهترین روش برای به تاخیر انداختن پیری است. اما تحقیقات نشان ‌می‌دهد که میکرونیدلینگ می‌تواند جایگزین مناسبی برای تزریق بوتاکس باشد. چرا که میکرونیدلینگ صورت نسبت به بوتاکس از تهاجم کمتری برخوردار است.

بوتاکس بهتر است یا میکرونیدلینگ صورتدر آن از سوزن‌های بسیار کوچک و باریکی استفاده می‌شود که پوست را تحریک به تولید کلاژن می‌کند. میکرونیدلینگ می‌تواند بسیاری از آسیب‌های پوستی را درمان کند. اما تزریق بوتاکس تنها باعث رفع چین و چروک و درمان خط اخم خواهد شد.

موارد منع میکرونیدلینگ صورت چیست؟

یک نکته بسیار مهم در انجام میکرونیدلینگ این است که، این روش برای همه افراد مناسب نیست. در ادامه به معرفی افرادی می‌پردازیم که انجام میکرونیدلینگ صورت برای آن‌ها نه تنها مفید نیست، بلکه خطرناک هم خواهد بود.

  1. افرادی که در پوست خود کلوئید دارند: انجام میکرونیدلینگ برای این افراد  نتایج معکوسی را به دنبال خواهد داشت. کلوئید در واقع به معنای ناکارآمدی سیستم ترمیمی پوست در از بین بردن زخم‌های پوستی است. به این ترتیب سوراخ‌هایی که در این روش بر روی پوست ایجاد می‌شود، ترمیم نخواهد شد.
  2. افراد مبتلا به هموفیلی: این افراد با وجود مشکل در سیستم انعقاد خود مواجه هستند. در پی سوراخ‌هایی که در میکرونیدلینگ انجام می‌شود ممکن است خون ریزی خیلی کم و اندک اتفاق بیوفتد که در افراد مبتلا به هموفیلی این اتفاق بسیار خطرناک خواهد بود. همچنین افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند در مدت زمان استفاده از دارو نباید میکرونیدلینگ صورت انجام دهند.
  3. افراد مبتلا به دیابت:  افرادی که به مرض قند دارند، با مشکل ترمیم زخم مواجه هستند. در این افراد ممکن است یک زخم ساده مدت‌ها طول بکشد تا بهبود یابد و چون میکرونیدلینگ صورت با ایجاد زخم‌های کوچک روی پوست همراه است، برای این افراد مناسب نخواهد بود.

سخن آخر

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار سپاس گذاریم. امیدواریم که اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم و کاملا متوجه شده باشید که میکرونیدلینگ چیست؟ به عنوان نکته پایانی باید خدمت شما عرض کنیم که هر زمان که قصد داشتید از این روش برای جوانسازی پوست خود استفاده کنید، ابتدا مطمئن شوید که میکرونیدلینگ صورت برای شما ممنوع نیست و پس از آن، این کار را در مراکز معتبر و کاملا بهداشتی و دارای تکنسین‌های متخصص انجام دهید تا دچار عارضه نشوید.

 

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من