یوگای صورت چیست؟ 7 تمرین آسان برای یوگای صورت در خانه

یوگای صورت چیست؟ 7 تمرین آسان برای یوگای صورت در خانه

یوگای صورت چیست ؟ احتمالا تا به امروز اسم یوگا به گوشتان خورده است. در واقع یوگا، یک سری تمرینات بر پایه تمرکز می‌باشد که علاوه بر سلامتی و تقویت جسمی بدن، برای آرامش روح نیز کارساز است. اما یوگای صورت کجای این داستان جای دارد؟ در واقع در سال‌های اخیر، یوگای صورت برای جوانسازی ، آرامش، کاهش استرس و … توسط افراد خبره در این زمینه بنیان‌گذاری شده و منابع علمی زیادی نیز این قضیه را تایید می‌کنند.

اما چرا باید سراغ این روش برویم؟ قطعا هیچ کسی دلش نمی‌خواهد روزی پوست صورتش را پر از چین و چروک و افتادگی زیاد ببیند. هر شخصی بسته به خود، همواره دوست دارد پوستی صاف، با طراوت و بدون چین و چروک داشته باشد. برای این کار، راه‌های بسیار زیادی ارائه شده است. از استفاده از کرم‌ها و دارو‌های شیمیایی گرفته تا ماسک‌های جوانسازی و گیاهی. هر کدام از این موارد به نوبه خود می‌توانند تاثیرات مثبتی را برای پوست صورت داشته باشند. اما یکی از راه‌های سریع، ارزان و همواره در دسترس که می‌توانید برای جوانسازی پوست خود روی آن حساب کنید، یوگای صورت می‌باشد. با این روش، شما در هر حالتی که باشید، بدون نیاز به ابزار خاصی، می‌توانید در دوره‌های منظم، از این تمرینات بهره‌مند شوید.

در ادامه همراه ما باشید تا علاوه بر بررسی یوگای صورت برای جوانسازی ، به بررسی تمرینات، مزایا و معایب آن بپردازیم.

یوگای صورت چیست

شاید در نگاه اول، آن را با ماساژ صورت اشتباه بگیرید. باید بگوییم که ماساژ صورت، جزوی از برنامه‌های یوگای صورت می‌باشد. در واقع، یوگای صورت، شامل تمریناتی همراه با ماساژ، ریلکسیشن و تکنیک‌های فشاری بر روی صورت می‌باشد.

دانیل کالینز که به عنوان بنیانگذار اصلی یوگای صورت شناخته می‌شود، معتقد است تمرکز بر روی رفاه کلی زندگی، یعنی خواب خوب، تغذیه مناسب و استرس کم، در کنار یوگای صورت، می‌تواند آرامش جسمی و ذهنی فوق العاده‌ای را برای شما به همراه داشته باشد.

تمرینات یوگای صورت برای جوانسازی بیشتر بر پایه و اساس کشش و شل کردن عضلات صورت می‌باشد. در صورتی که این تمرینات به درستی انجام شوند، حس آرامش پس از یک ماساژ خوب به شما اهدا خواهد شد و پس از گذراندن دوره مناسب این تمرینات، شاهد تغییرات مثبت در صورت خود خواهید بود.

شاید شما گول اسم یوگا را بخورید و تصور کنید که یوگای صورت تنها برای آرامش است. اما باید بدانید که این روش‌ها، در بهبود ظاهر پوست نیز تاثیر زیادی دارند و نقش مفیدی در جوانسازی پوست ایفا می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید که یوگای صورت شاید به تنهایی توانایی جوانسازی پوست را نداشته باشد و بهتر است برای این کار، از مواد مغذی و آبرسان پوست استفاده نموده و در کنار آن از این تمرینات هم بهره‌مند شد. طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، برای صحت داشتن این مورد از افرادی خواسته شده تا این کار را انجام دهند. نتیجه به این صورت بوده که در دوره‌های تقریبا 5 ماهه، تمارین یوگای پوست می‌تواند استحکام پوست صورت شما را افزایش دهد. البته برای اطمینان از این که این راه در جوانسازی پوست تاثیر می‌گذارد یا خیر باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

مزایای یوگای صورت چیست

افرادی که از این تمرینات برای آرامش و جوانسازی پوست خود استفاده می‌کنند، معتقدند که یوگای صورت می‌تواند تنش‌هایی که در طول روز به آن وارد می‌شود را رها کند. با این مزیت، صورت آرامش خود را حفظ می‌کند. در صورتی که این تمرینات به شکل دوره‌ای و منظم ادامه داشته باشد، می‌تواند شما را از انواع بوتاکس و کرم‌هایی که برای رفع چین و چروک ساخته شده‌اند، بی نیاز کند. همچنین سفت شدن پوست، که به واسطه‌ی یوگای صورت حاصل می‌شود، باعث عدم افتادگی پوست در اثر افزایش سن خواهد شد.

مزایای یوگای صورت چیست

بررسی موردی مزایای یوگای صورت به شکل زیر است:

  • کاهش چین و چروک‌های سطحی پوست
  • تحریک جریان خون و در نتیجه، سفت شدن و بهبود شکل عضلات صورت
  • تسکین برخی از دردهای موجود در نواحی سر و صورت
  • ریلکسینگ خوب برای کل بدن
  • مقابله با اثر جاذبه بر روی پوست
  • کاهش فشار وارد به چشم
  • کاهش اثرات زخم‌های باقی مانده بر روی پوست
  • درخشندگی، صافی و نرمی پوست
  • خروج آلودگی‌های پوست از طریق منافذ باز بدن
برای رفع چروک صورت پیشنهاد می‌کنیم از ماسک استفاده کنید که آموزش آن را در مقاله «ماسک برای چروک صورت» شرح داده‌ایم. 

عوارض یوگای صورت چیست

باید این مورد را عنوان کنیم، که یوگای صورت علاوه بر تمامی مزایایی که بررسی کردیم، معایبی را نیز به همراه خود دارد. در واقع معایب آن، زمانی خودش را نشان می‌دهد که آن را به شکل اصولی انجام نداده باشید. در نتیجه ممکن است با یک اشتباه، جنبه‌های منفی شما بیشتر تقویت شده و در نتیجه، یوگای صورت برای شما نتیجه عکس داشته باشد.

عوارض یوگای صورت چیست

در نظر بگیرید که اکثر خطوطی که به مرور بر روی صورت پدید می‌آید، به دلیل ری اکشن‌های خودتان در طول زندگی است. شاید اولین خطی که بر روی صورت می‌افتد، خطوط کنار چشم باشد. خب طبیعی است که اگر در معرض نور قرار بگیرید ناخوداگاه چشمان خود را می‌بندید. این عمل، در درازمدت باعث چروک شدن دور چشم می‌شود و می‌تواند فرم دائمی به خودش بگیرد.

خطوط اخم و لبخند هم همین فرضیه را دنبال می‌کنند. در حالی که یوگای صورت برای خط خنده توصیه می‌شود، در صورتی که این کار را اشتباه انجام دهید این امکان وجود دارد که ناخواه، فشار نامناسبی را به پوست صورت و یا عضلات خود وارد کنید. همین مورد کافی است تا در دراز‌ مدت شاهد تشدید چین و چروک‌های خود باشید.

بنابراین، علاوه بر این که باید این کار را به شکل اصولی انجام دهید، پیشنهادی که به شما داریم این است که قبل از انجام دادن آن، مشورتی را هم با پزشک خود داشته باشید.

اگر به دنبال راهی برای رفع چروک پیشانی خود هستید پیشنهاد می‌کنیم به مقاله «رفع دائمی چروک پیشانی» سر بزنید. 

روغن مناسب برای یوگای صورت چیست؟

در صورتی که بخواهید صورت خود را در حالت خشک ماساژ دهید، باید انتظار افتادن خط‌های جدید را در صورت خود داشته باشید. چرا که ماساژ دادن صورت خشک، می‌تواند فشار نامتعادلی را به برخی از قسمت‌های پوست وارد کند.

روغن مناسب برای یوگای صورت چیست؟

برای ماساژ صورت که بخشی از تمرینات یوگای صورت است، توصیه می‌شود که از روغن‌های خاص برای لیز شدن صورت و ماساژ راحت‌تر استفاده نمایید. اما چه روغنی برای این کار مناسب است؟

1. روغن آرگان

از آنجایی که روغن آرگان دارای انواع ویتامین A و E و همچنین سرشار از اسیدهای چرب می‌باشد، می‌تواند به عنوان یک مرطوب کننده سبک و قوی بر روی صورت شما بنشیند و گزینه‌ای مناسب برای ماساژ صورت به حساب بیاید. از مزایای این روغن این است که منافذ پوست را نمی‌بندد و اجازه رسیدن هوا به پوست را هم می‌دهد. برای آشنایی با مارک‌های روغن آرگان به مقاله «بهترین مارک‌ روغن آرگان» مراجعه کنید.

2. روغن نارگیل برای یوگای صورت

روغن نارگیل علاوه بر عطر خوبی که دارد، دارای ویتامین E و K می‌باشد که به نوعی عوامل اصلی ترمیم پوست می‌باشند و در بازسازی سلول‌های مرده نقش مفیدی دارند. همچنین به دلیل خاصیت حفظ رطوبتی که این روغن دارد، گزینه‌ی مناسبی برای پوست خشک می‌باشد که در ماساژ صورت و یوگای صورت می‌توانید از آن استفاده نمایید.

3. روغن گل همیشه بهار

این روغن که به روغن کالاندولا نیز معروف است، لطافت بسیار زیادی دارد به گونه‌ای که برای ماساژ بدن کودکان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. لطافت زیاد این روغن باعث شده تا گزینه‌ی مناسبی برای یوگای صورت برای جوانسازی باشد.

4. روغن مورینگا

این روغن نیز دارای اولئیک اسید می‌باشد که یک پاک کننده قوی به حساب می‌آید. همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان در این روغن، می‌توانیم انتظار این را داشته باشیم که این روغن آلودگی‌های باکتریایی موجود بر روی پوست را نیز از بین می‌برد. به همین دلیل یکی از گزینه‌های مناسب برای ماساژ صورت به حساب می‌آید.

روغن‌های دیگری مثل روغن بادام، روغن هسته انار، روغن اسطوخودوس، روغن بابونه و … وجود دارد که به دلیل خواص ویتامینی بالایی که دارند، برای یوگای صورت، مفید می‌باشند. برای شناخت روغن های ضدچروک مقاله «قویترین روغن ضد چروک» را مطالعه کنید.

آموزش یوگای صورت

قبل از هر چیزی، از تمیز بودن دست خود اطمینان حاصل کنید. چرا که باید آن‌ها را روی پوست خود قرار داده و ممکن است لازم باشد تا پلک خود را هم لمس کنید. به این معنی که آلوده بودن آن، ممکن است عواقب سختی را به همراه داشته باشد.

در ادامه همراه ما باشید تا با معتبرترین روش یوگای صورت، بتوانید این عمل را به خوبی یاد بگیرید.

1. یوگا برای رفع افتادگی پلک

یوگا برای رفع افتادگی پلک

برای این کار، ابتدا از پلک شروع می‌کنیم. به این شکل که گوشه داخلی چشم خود را به آرامی برای 30 ثانیه فشار دهید و سپس 30 ثانیه، انگشت خود را به دور پلک خود، در جهت ساعتگرد و پادساعتگرد، بچرخانید. این حرکت، جزو طب فشاری محسوب می‌شود و برای آرامش در طول روز و یا قبل از خواب می‌توانید آن را انجام دهید.

2. یوگای دور چشم برای رفع خطوط

یوگای دور چشم برای رفع خطوط

در مرحله‌ی بعد، انگشتان حلقه خود را در میان دو ابرو خود قرار دهید و با انگشتان دیگر به مدت 30 ثانیه به قسمت‌های بیرون ابرو، شقیقه و استخوان گونه متمایل به چشم، ضربات آرامی را وارد نمایید. این تمرین، برای آزاد سازی عضله فرونتالیس، که در قسمت جلویی پیشانی قرار دارد استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی : فیشیال صورت در منزل

3. لیفت ابرو با یوگای صورت

در این تمرین، به مدت 30 ثانیه، نوک انگشتان را در مرکز پیشانی قرار دهید و یک فشار آرامی را نیز به آن وارد نمایید. سپس با انگشت شست خود، با ماساژ نرم از روی ابرو رد شده و تا شقیقه ادامه دهید.

لیفت ابرو با یوگای صورت

4. سفت شدن پوست گردن با یوگا

ماساژ گردن، بیشترین تاثیر در تخلیه سلول‌های لنفاوی را دارد. و همچنین با استحکام این قسمت از افتادگی پوست گردن جلوگیری می‌کند. برای این کار، کمی سر خود را به عقب برگردانید و با فشار ملایمی، انگشتان خود را از قسمت بالایی گردن، تا قسمت ترقوه پایین بیاورید. وقتی انگشتان به ترقوه رسید، برای چند ثانیه، فشار بر روی ترقوه را بیشتر کنید. این کار را نیز 30 ثانیه انجام دهید.

سفت شدن پوست گردن با یوگا

 

5. تقویت کردن فک با یوگا

این تمرین، عضلات فک و گردن را درگیر می‌کند. برای این کار، دست راست خود را مشت کنید و در حالتی که شستتان رو به پایین است، مشت را در قسمت بیرونی فک قرار دهید. حال بدون این که دستتان تکان بخورد، سعی کنید گردن خود را به سمت مشتی که کرده‌اید بچرخانید، به طوری که کشش را در قسمت دیگر گردن حس کنید. پس از این حرکت، برای چند ثانیه نیز فک خود را به مشتی که کرده‌اید فشار دهید. سپس این حرکت را در قسمت دیگر فک انجام دهید.

تقویت کردن فک با یوگا

6. تمرین نفس شیر در یوگای صورت

تمرین بعدی که قصد داریم به شما یاد دهیم، به عنوان نفس شیر شناخته می‌شود و علاوه بر آرام ساختن ماهیچه، استرس را نیز می‌کاهد. برای این کار در حالتی که نشسته‌اید، به جلو خم شوید و دست خود را بر روی زانو یا روی زمین قرار دهید. در حالی که از بینی نفس می‌کشید، زبان خود را به سمت چانه خود دراز کنید. در این هنگام، تلاش کنید تا نفس خود را از قسمت پایین زبان بیرون بدهید. این کار را 7 با انجام دهید و حتما پس از آن، تا 3 دقیقه، نفس عمیق بکشید.

تمرین نفس شیر در یوگای صورت

7. پیانو بزنید

در آخرین مرحله، فکر کنید که صورت شما یک پیانوی بسیار گران قیمت است و شما باید به آن ضربه بزنید. از قسمت پیشانی شروع کرده و پس از طی کردن تمام قسمت‌های صورت، به سمت فک بیاید، سپس به سمت قسمت جلو‌ی گردن و روی شانه بروید و در آخر، این کار را در پشت گردن خود، به پایان برسانید. در آخر نیز دست خود را روی صورت خود قرار داده و نفس عمیق بکشید تا کاملا آرام شوید.

نتیجه گیری

یوگای صورت برای رفع چین و چروک ، جوانسازی، سفت شدن و در کنار تمامی این موارد، برای افزایش آرامش توصیه می‌شود. تحقیقاتی اخیرا در مورد یوگای صورت برای لاغری مطالبی را عنوان کرده که شاید بتوان نتیجه گرفت که آرامش حاصل از این حرکت، قادر است تا سیستم سوخت و ساز بدن را تقویت کرده و تجمع چربی اضافه در بدن را به حداقل خود برساند.

شاید راه‌ها و تمرینات زیادی برای یوگای صورت به شما پیشنهاد بشود. ابتدا توصیه می‌کنیم تا با پزشک خود مشورتی داشته باشید و سپس برای این کار اقدام کنید. موضوع بعدی اینکه ما سعی کردیم تا معتبرترین تمرینات یوگای صورت را برای شما لیست کنیم تا از مزایای آن بی بهره نمانید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من