3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

هفته به هفته بارداری (سه ماهه دوم)

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

مادر شدنتان مبارک. به شما تبریک می گوییم که یکی از سخت ترین و حساس ترین دوره بارداری خود را سپری کرده اید. در این سه ماهه دوم خیالتان راحت تر است و از بارداریتان بیشتر لذت خواهید برد. 3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری از ابتدای هفته چهاردهم شروع شده و تا پایان هفته بیست و هفتم بارداری ادامه دارد. در ابتدای این دوره تقریباً تمامی اندام ها و ارگان های بدن جنین تشکیل شده اند و در هفته های بعدی رشد و تکامل بیشتری پیدا خواهند کرد. با توجه به این که از دوره حساس سه ماهه اول عبور کرده و احتمال از دست رفتن جنین تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است، از این زمان به بعد احتمالاً حالت تهوع شما کاهش یافته و بدنتان انرژی بیشتری دارد. تکرر ادرار نیز کمتر می شود و میل جنسی شما افزایش می یابد.

  •  هفته چهاردهم بارداری

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

در هفته چهاردهم از 3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری فرزندتان هنوز آنقدر بزرگ نشده که شکم شما را برجسته کند. اما، متوجه پهن تر شدن کمر خود خواهید شد. در هفته چهاردهم بارداری جزییات چهره جنین با وضوح بیشتری مشخص می شوند، چشم ها و گوش ها نیز به موقعیت نهایی خود رسیده اند. تقریباً در این مرحله موهای اولیه در فرق سر جنین و ابروها ظاهر می شوند. مغز با سرعت بالایی در حال رشد و سر فرزندتان تقریباً نیمی از قد او را تشکیل داده است.

در هفته چهاردهم حاملگی، رشد اصلی سیستم عصبی مرکزی جنین آغاز شده و پیشرفت بیشتری خواهد داشت. همچنین رابطه میان سلول های عصبی سازمان یافته تر و رشته های عصبی از هم مجزا می شوند. انگشتان پا به طور کامل شکل گرفته و از هم جدا هستند و تک تک استخوان های آن را می توان به وضوح در یک
سونوگرافی از هم تشخیص داد.

هنوز برای تعیین جنسیت زود است و عجله نکنید تا در سونوگرافی هفته 16 مشخص گردد.

قد : 10 سانتی متر

وزن : 70 گرم

وضعیت مادر در هفته چهاردهم

حالت تهوع و ویار شما کم کم از بین می رود. در این هفته هاله ای تیره رنگ دور نوک سینه شما قرار خواهد گرفت. گرفتگی عضلانی هم شاید به سراغتان بیاید از او نترسید. علت این گرفتگی کند شدن جریان خون است. کمبود کلسیم و پتاسیم در بدن این جریان را به راه می اندازد.

  •  هفته پانزدهم بارداری

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

در هفته پانزده بارداری گردن جنین همچنان به رشد خود ادامه می دهد و می تواند چانه اش را از سینه جدا کرده و سر خود را بالا ببرد. نخاع به طور کامل رشد کرده و رشته های عصبی میان هر مهره از بین کانال مهره ها گسترش یافته است. استخوان های گوش داخلی به میزانی تکامل یافته اند که تمامی امواج از جمله صدای شما را منتقل می کنند. دست های او به اندازه ای رشد کرده اند که می تواند آنها را جلوی صورتش نگه دارد.  در هفته پانزدهم حاملگی کلیه های جنین شروع به فعالیت کرده و ادرار را تولید می کند.

قد : 11 سانتی متر

وزن : 100 گرم

وضعیت مادر در هفته پانزدهم بارداری

خلق و خوی شما بهتر شده است و شما از مسایل کوچک نمی رنجید و یا خیلی بی حوصله نخواهید بود. رنگ پریدگی و خستگی از صورتتان محو شده است و حالا شاداب و پر انرژی تر خواهید بود.

  •  هفته شانزدهم بارداری

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

در هفته 16 بارداری عضلات صورت فرزندتان به اندازه کافی رشد کرده اند. به طوری که او می تواند اخم کند، اگر چه هنوز هیچ کنترلی بر حالت صورت خود ندارد. بیشترین حرکتی که جنین با عضلات دست خود می تواند انجام دهد، رساندن انگشت به دهان و مکیدن آن است. پوست او بسیار لطیف است و تا زمانی که لایه نازک چربی زیر پوستش تشکیل نشود همچنان سرخ خواهد بود.

قد: 13 سانتی متر

وزن : 135 گرم

در پایان هفته شانزدهم بارداری بالاخره می توانید با انجام سونوگرافی تعیین جنسیت را بدانید که فرشته کوچک شما پسر است یا دختر؟ این سونوگرافی ساده به صورت شکمی انجام می شود، هیچ درد و خطری ندارد. در هفته 16 بارداری دستگاه تناسلی جنین به مرحله ای از رشد و تکامل رسیده است که متخصص سونولوژسیت می تواند با مشاهده کردن آن جنسیت جنین را تشخیص دهد.

وضعیت مادر در هفته شانزدهم بارداری

ممکن است در این هفته گاهی تکان های آن را متوجه شوید. اما هنوز برای متوجه شدن آن زود است. فعالیت غده سازنده شیر در سینه‌ ها و افزایش جریان خون موجب می شود که وریدهای سینه را ببینید. پستان ‌های شما سنگین و متورم شده‌اند و جریان خون شما حدود 40 تا 50 درصد افزایش یافته است.

  •  هفته هفدهم بارداری

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

دهان جنین به طور منظم باز و بسته شده و او می تواند مایعات را قورت داده، خمیازه بکشد و گاهی نیز سکسکه کند. در حقیقت این قورت دادن مایع آمنیوتیک سبب تکامل دستگاه گوارش و تنفس او خواهد شد.

قد: 14 سانتی متر

وزن : 140 تا 150 گرم

وضعیت مادر در هفته هفدهم

حالت تهوع شما به کلی از بین رفته است و شما راحت شده اید. ذهنتان از بابت سقط جنین و خطرات آن کاهش یافته است و نفس راحتی می توانید بکشید. در این زمان احساس گرمای شدیدی می‌کنید که ناشی از افزایش خون شماست. ریزش مو در این هفته کمتر می ‌شود و ممکن است موهایتان براق ‌تر و جذاب‌ تر به نظر برسد.

  •  هفته هجدهم بارداری

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

اندام های داخلی و خارجی تناسلی او به خوبی در حال رشد هستند. درون تخمدان های جنین دختر، فولیکول های حاوی تخمک های نابالغ در حال شکل گیری می باشند. در هفته 18 بارداری شکل جنین کامل شده و حرکات او قدرتمند تر می شود. به زودی آن ها را حس خواهید کرد.

قد : 15 تا 20 سانتی متر

وزن : 150 تا 190 گرم

وضعیت مادر در هفته هجدهم بارداری

اضافه وزن شما در این هفته به 4 تا 7 کیلوگرم می ‌رسد. اگر از این مقدار بیشتر وزن اضافه کرده ‌اید با پزشک و یا ماما خود صحبت کنید. در سه ماه دوم بارداری فشار خون شما کاهش می ‌یابد. دراین زمان سعی کنید هرگز به سرعت از جای خود بلند نشوید. چرا که ممکن است سرگیجه به همراه داشته باشید.

تمامی مادرن باردار می دانند که وقتی یک فرشته کوچک را در درون شکمشان پرورش می دهند باید مراقب انواع ضربه ها مثلاً ضربه در اثر سقوط از پله، ضربه در اثر تصادف و … باشند. اما لازم است به شما بگوییم که ضربه به شکم در هفته هجدهم بارداری در صورتی که خیلی محکم باشد می تواند به جنین شما آسیب وارد کند. زیرا در این زمان جنین هنوز کوچک است و به داخل شکم برجسته نشده و در درون لگن استخوانی مادر از بیشتر ضربات و صدمات حفظ می شود.

  •  هفته نوزدهم بارداری

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

در هفته نوزدهم حاملگی بدن جنین کمی چربی به خود گرفته است. اما همچنان بسیار نحیف است و سر او در مقابل گردن ضعیفش بسیار بزرگ به نظر می رسد. گوش ها از محدوده فک به سمت بالا حرکت می کنند تا در جایگاه نهایی خود در اطراف سر قرار گیرد. چشم ها در زیر پلک های بسته حرکات نامنظمی دارند. اثر انگشت که علامت هویت شخصی هر فردی است، در حال پیدایش است. سلول‌ های عصبی او در حال فعالیت بر روی حس ‌های پنج گانه جنین است. رشته های عصبی مغز او هم به ‌تدریج شکل گرفته و حالا ارتباط بین رشته ‌های عصبی عضلات و مغز به خوبی برقرار شده است.

قد : 15.3 سانتی متر

وزن : 240 گرم

وضععیت مادر در هفته نوزدهم بارداری

هر زن بارداری ممکن است بخشی از علائم بارداری را داشته باشد که شدت و ضعف این علائم هم با هم متفاوت است. بنابراین فکر نکنید شما به عنوان یک زن باردار باید همه این علامت‌ ها را داشته باشید. در این هفته ها این دوران را راحت تر می گذرانید و فقط رحم شما است که در حال رشد است.

  •  هفته بیستم بارداری

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

در هفته 20 از 3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری سطح بدن جنین با پرزهای ریزی بنام موهای جنینی پوشانده شده است. بیشتر این موها پیش از تولد ناپدید می شوند. البته ممکن است روی بدن نوزادان نارس چنین موهایی وجود داشته باشند. در این زمان ستون فقرات صاف می باشد و در سونوگرافی هفته بیستم بارداری می توان تک تک مهره ها را مشاهده کرد. همچنین جوانه دندان های شیری و زیرساز دندان های دائمی در زیر لثه ها جای می گیرند. تمامی دندان های فرزند شما، دندان های شیری و دائمی در رحم شما رشد خود را آغاز می کنند. جوانه دندان های شیری در هفتۀ هشتم بارداری شروع به رشد می کنند و در این هفته تمامی ریشه ها شکل گرفته اند.

قد : 16.4 سانتی متر

وزن : 300 گرم

وضعیت مادر در هفته بیستم بارداری

سر پا ایستادن به مدت طولانی برای شما خسته کننده می شود. یکی از دلایل آن این است که وزن جنین و رحم درحال رشد باعث رگ به رگ شدن عضلات می شود. علاوه بر آن، ایستادن طولانی مدت می تواند باعث تجمع خون و مایعات دیگر در پاها شود که خود منجر به درد و سرگیجه خواهد شد.

از این هفته به بعد تازه باید انتظار بزرگ و برجسته شدن شکمتان را داشته باشید. باز هم شکل و استخوان بندی لگن و کمر مادران مختلف با هم متفاوت است. ترشحات مهبل هم از هفته 20 بارداری افزایش می‌ یابد. این ترشحات معمولاً غلیظ، بی‌رنگ یا مایل به زرد هستند و وجود آنها دلیل عفونت نیست. این افزایش ترشحات، افزایش جریان خون در عضلات و پوست اطراف مهبل است. اما ممکن است در دوره حاملگی دچار عفونت شوید. پس مراقب خود باشید و به رنگ و بوی ترشحات خود دقت کنید.

  •  هفته بیست و یکم بارداری

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

در هفته بیست و یکم بارداری مغز در حال رشد فرزندتان توانایی دریافت سیگنال های الکتریکی حواس مانند فشار و دما را به دست آورده است. البته در این مرحله نیز واکنش اعصاب جنین کاملاً غیر ارادی و در عین حال بسیار ساده می باشند. در این هفته ناخن های دست جنین در حال رشد هستند. پلک های جنین همچنان بسته اند و این کار موجب محافظت چشم های در حال رشد او در برابر محیط اطراف می شود. اندام های تناسلی جنین رشد کامل تری پیدا می کنند و جنسیت آن قطعی تر در سونوگرافی ها مشخص می گردد.

قد : 26.7 سانتی متر

وزن : 360 گرم

وضعت مادر در هفته بیست و یک بارداری

هنوز خیلی سنگین نشده اید و می توانید کارهایتان را انجام دهید. حتماً ورزش و پیاده روی را با اجازه پزشکتان در برنامه روزانه تان قرار دهید. با ورود به سه ماهه دوم دچار درد لگن و درد کمر می شوید. علت اصلی این مسئله تغییرات هورمونی است.

  •  هفته بیست و دوم بارداری

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

در هفته 22 بارداری دستان فرزندتان مدام در حال حرکت هستند. او پیوسته صورت خود را لمس کرده و یا بند ناف را می گیرد. در این زمان همه استخوان های بدن جنین جهت تولید گلبول های خون حاوی مغز استخوان شده اند. در این هفته ها حرکات کودک بیشتر می شود و چون جثه جنین کوچک است او به راحتی در کیسه آب حرکت می کند و ضربه می زند. چشم ‌ها و سیستم تولید مثلش همچنان در حال رشد است. در یک جنین پسر بیضه در سر جای خود قرار می‌گیرد و در جنین دختر تخمدان ‌ها و رحم هم در شکم در محل اصلی خود مستقر می‌ شوند و مهبل (واژن) هنوز هم در حال رشد است.

قد : 29 سانتی متر

وزن : 450 گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و دوم بارداری

اگر احساس می کنید که بدنتان در میانه بارداری، بیش از حد بزرگ شده است به این معنا نیست که حتماً نوزادی با جثه درشت به دنیا خواهید آورد. بزرگ بودن شکم به مفهوم آن نیست که تمام وزن شما در شکم تان جمع شده و تمامی اضافه وزنتان متعلق به جنین است.

درد شکم یکی از دردهای دلهره آور در دوران بارداری است و تعداد زیادی از مادران وقتی دچار درد زیر شکم در هفته بیست و دوم بارداری می شوند. فکر می کنند که این دردها نشانه ای از سقط جنین است. اگر درد در نواحی زیر دلتان به همراه لکه بینی دارید حتماً باید هرچه سریع تر به پزشک خود مراجعه کنید. رحم شما چند سانت بالاتر از ناف قرار می گیرد. دراین مرحله ممکن است که پوست ناحیه شکم، ران‌ ها و باسن شما کشیدگی پیدا کند و ترک بخورد. پس حتماً این مناطق را با کرم و روغن زیتون چرب کنید.

  •  هفته بیست و سوم بارداری

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

اوایل هفته بیست و سوم بارداری لگدهای جنین قوی تر می شوند و به زودی حرکات او را بطور کامل حس می کنید. سیستم گوش داخلی به اندازه کافی کامل شده تا سیگنال ها را به مغز ارسال کند. به زودی فرزندتان به صداهای بلند واکنش نشان خواهد داد.

در هفته 23 بارداری دهان و بینی به طور کامل شکل گرفته و سیستم های عصبی و عضلات فرزندتان به اندازه کافی رشد کرده اند تا او بتواند مایع آمنیوتیک را قورت دهد. و سپس به آرامی توسط کلیه ها آن را خارج کند. موهای بسیار ریزی، سراسر سطح پوست جنین را می پوشانند. این موها به طور مداوم می ریزند و جایگزین می شوند. اما در آخرین هفته های بارداری با موهای ضخیم تر و دائمی جایگزین می شوند. چشم هایش رشد کافی را داشته است. اما عنبیه او هنوز رنگدانه های خود را ندارد. با این حال در این هفته چشم هایش باز می شود و او پلک می ‌زند.

قد : 28.9 سانتی متر

وزن : 500 گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و سوم بارداری

لکه ‌های پوستی نیز شما را رها نخواهد کرد و روی پوست صورتتان و شکمتان ممکن است این لکه‌ ها خودشان را نشان دهند. اما یادتان باشد در دوران باردای ممکن است با علائم مختلفی رو به رو شوید. در ماه ششم بارداری علائمی مثل قرمز شدن پوست کف دست، کبودی پا و جوش را در بدنتان می بینید که جای نگرانی نیست. زیرا این لک ها بعد از زایمان از بین می روند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله «درمان لک صورت بعد از زایمان» را مطالعه نمایید.

اگر احساس می کنید که برخی اوقات بی جهت با اشیاء داخل منزل برخورد می کنید یا پایتان جایی گیر می کند. دلیلش این است که بدن شما از حالت عادی خارج شده است و این یکی از عوارض جانبی رایج در بارداری است. این عدم کنترل تعادل بدن در دوران بارداری دلایل فیزیکی متعددی دارد: هورمون ریلکسین باعث می شود مفاصل شما نرم شوند. زمانی که شکم شما بزرگ می شود مرکز ثقل بدن تغییر کرده و اضافه وزن باعث عدم تعادل می شود.

  •  هفته بیست و چهارم بارداری

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

ریه های جنین در هفته بیست و چهارم بارداری هنوز آنقدر رشد نکرده اند که بتوانند خارج از رحم کار کنند. اما به سرعت در حال تکامل هستند. در هفته 24 بارداری ضربان تند قلب او کمی آهسته تر می شود و بوسیله سونوگرافی به راحتی می توان ضربان قلب او را تشخیص داد. پوست او شروع به ساخت لایه ای بیرونی و محافظ می کند که از سلول های کراتینه تشکیل شده اند. در هفته بیست و چهارم حاملگی استخوان های جنین در حال سخت شدن و دست و پاهای او در حال کامل شدن هستند. جنین اغلب دستان خود را به سمت صورتش بالا می آورد.

قد : 30 سانتی متر

وزن : 600 گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

احتمالاً بیشتر از همیشه احساس گرما کرده و شب ها بیش از حد معمول عرق می کنید. علت این مورد گردش بیشتر خون و افزایش وزنی است که پیدا کرده اید. اگر در فصل تابستان باردار هستید ممکن است به سختی بتوانید گرما را تحمل کنید. بنابراین سعی کنید برای خنک کردن خود به دنبال راه های مناسب باشید. اگر در طول زمستان باردار هستید، احتمالاً با یک لباس سبک می توانید این دوران را سر کنید. در حالیکه سایر افراد باید خود را با لباس گرم بپوشانند.

  • هفته بیست و پنجم بارداری

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

طی هفته 25 بارداری فرزندتان بیشتر خمیازه خواهد کشید. او احتمالاً این کار را برای تنظیم میزان مایع موجود در ریه هایش انجام می دهد. جریان خون موجود در بند ناف و جفت دمای بدن او را تنظیم کرده و آن را به دمای بدن شما نزدیک می کند. همچنین اندام های پایین تنه با رشد لایه چربی، ظاهر برجسته تری پیدا می کنند. ولی سر جنین همچنان نسبت به بدن او بزرگ است. اما به طور کلی تمام بدن او به تناسب خاصی رسیده اند. در هفته 25 بارداری حس شنوایی او قوی شده و صداهای بلند موجب حرکت ناگهانی او می شوند.

قد : 34 سانتی متر

وزن : 650 گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

افزایش وزن بارداری می تواند موجب کشیدگی و ایجاد ترک هایی در پوست شود. در ابتدا این ترک ها صورتی یا قرمز رنگ هستند و با خارش همراه اند. پس از پایان بارداری کم رنگ و شفاف شده و کمتر قابل رویت خواهند بود. این ترک ها عموماً در سینه ها، شکم، پهلوها و ران ها ایجاد می شوند و این مسئله در اکثر مادران باردار رخ می دهد.

  •  هفته بیست و ششم بارداری

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

در هفته بیست و ششم از 3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری جنین اغلب انگشتان پای خود را در دستانش می‌‌‌گیرد و گاهی حتی آن ‌ها را تا دهان خود نیز می ‌رساند. هماهنگی بین دست ها در حال پیشرفت است و جنین اغلب دستان خود را به سمت صورت و به ویژه دهان خود می‌برد. بدن جنین بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌تواند به راحتی خم شود. با بزرگ تر شدن او، حرکاتش نیز قوی تر می شود. در این سه ماهه پایانی جنین درون رحم بسیار تحریک پذیر است. او ارتعاشات را نیز احساس می کند و می تواند به جز صداهای درون بدن شما مانند ضربان قلب، صداهای بیرونی مانند صدای صحبت کردن افراد را نیز بشنود. او می تواند حس کند که شما ثابت و یا در حال حرکت هستید.

قد : 37 سانتی متر

وزن : 760 گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و ششم بارداری

با بزرگ شدن رحم، برای اینکه قفسه سینه فضای بیشتری برای رحم ایجاد کند، تحت فشار قرار می گیرد و این امر می تواند موجب درد و ناراحتی دنده ها شود. البته این درد در همه مادران باردار ایجاد نمی شود. اما اگر استخوان بندی بدن شما کوچک تر از حد معمول باشد و یا دو قلو باردار باشید، احتمال بروز آن بیشتر است.

  •  هفته بیست و هفتم بارداری

3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری

پلک های فرزندتان در این هفته بطور کامل باز می شوند و به نورهای درخشان واکنش نشان می دهد. اگرچه نمی تواند روی آن تمرکز کند اما می تواند چشمان خود را باز و بسته کند. جنین در اکثر اوقات لگد می زند و احتمالاً ضربه هایش شدیدتر شود و شما به راحتی ضربه ها و حرکات او را خواهید فهمید. در هفته 27 بارداری بیضه های جنین پسر به طور کامل پایین آمده و در داخل کیسه بیضه قرار گرفته اند.

قد : 38 سانتی متر

وزن : 860 گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

شب ‌ها خوابیدن برایتان سخت خواهد شد. احتمالاً این نقشی است که بخشی از مادران ناخواسته در جریان آن قرار می‌گیرند. این به علت بزرگ شدن رحم است. رحم حدود 7 سانتی‌ متر بالای ناف قرار گرفته و قابل لمس است. در این هفته میزان کلسترول خون برای ساخت هورمون‌ های زمان بارداری که به ‌وسیله جفت تولید می ‌شوند بالاتر می ‌رود.

امیدواریم که 3 ماه (سه ماهه) دوم بارداری را راحت و زیبا پشت سر گذاشته باشید. شما وارد مرحله آخر و حساس دیگری می شوید که انتهای زیبا و دلنشینی دارد. در مقاله دیگر با سه ماهه سوم بارداری در خدمت شما هستیم. مراقب خودتان و جنینتان باشید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من