کراتینه مو چیست و چگونه انجام می‌شود؟

کراتینه مو چیست و چگونه انجام می‌شود؟

مو یکی از آیتم هایی است که در زیبایی تأثیر فراوانی دارد و حفظ سلامت مو امری مهم بوده که لازمه ی داشتن موهایی درخشان و زیبا است.  کراتین یکی از آن کلماتی است که اغلب هنگامی که در مورد مو صحبت می کنیم به ذهن می رسد، اما برای بسیاری از افراد، جزئیات کراتینه مو ممکن است مبهم باشد. کراتینه مو چیست و چه تاثیری بر مو دارد؟ آیا به درمان کراتینه مو نیاز دارید؟ فواید کراتینه مو چیست؟ ماندگاری کراتینه مو چقدر است؟ و از این دست پرسش ها که در این مقاله قصد داریم پاسخ دهیم.

کراتینه مو چیست ؟

پروتئین کراتین پروتئین اصلی تشکیل دهنده مو، پوست و ناخن های شما است و حتی در اندام های داخلی بدن نیز وجود دارد. و این کلمه، به دلیل اینکه نقش زیادی در محافظت و ترمیم مو، در سال های اخیر بسیار رایج شده است. بیش از 90 درصد موها را پروتئین تشکیل می دهد. در واقع پنجاه نوع مختلف پروتئین، اما کراتین اصلی ترین آنهاست. حال اگر مقدار کراتین طبیعی مو کاهش یابد، مو دچار وزی و خرابی شده و ناسالم به نظر خواهد رسید. نتیجه اضافه کردن کراتین به روتین موهایتان، موهایی است که صاف، براق، سالم و بدون وز به نظر می رسند.

کراتینه مو چیست ؟

محصول پیشنهادی : ماسک مو کراتینه دنی وان

 

چه چیزی باعث از بین رفتن کراتین می شود؟

کراتین در طول زمان به دلیل برخی عوامل از بین می رود؛ این عوامل عبارتند از:

1- حالت دادن مو با استفاده از حرارت (گرمای زیاد ساختار داخلی مو را عوض می‌کند و باعث می شود کراتین از بین رفته و مو وز شود).

2- آسیب های شیمیایی (مانند دکلره کردن، که باعث می شود کوتیکول های سطح بیرونی مو شکسته شده و از بین بروند، بنابراین موها دچار خشکی شدید می شوند).

3- عوامل محیطی مانند در معرض باد قرار گرفتن، خورشید و آلاینده ها

با از دست دادن کراتین، قشر کوتیکول مو در معرض دید قرار می گیرد و لکه های متخلخلی در فولیکول مو ایجاد می‌کند و آن را مستعد آسیب بیشتر می‌کند. اضافه کردن کراتین و چسباندن آن لکه های متخلخل کلید سالم به نظر رسیدن مو است.

اگر احساس می کنید موهایتان سوخته، شکننده و یا زبر شده است، به سراغ کراتینه کردن مو بروید.

مقاله پییشنهادی : کراتینه مو با سس مایونز

درمان کراتین مو چیست؟

درمان کراتین مو چیست؟

درمان کراتینه یک پروسه ی شیمیایی است که موهای وز را نرم و درخشان می‌کند. با درمان کراتینه مو، کوتیکول را صاف می‌کنید و آن را محکم می‌کنید، بنابراین از موخوره و شکستگی آن جلوگیری می شود. کراتین مو معمولا از شاخ، پر و یا پشم حیوانات درست می شود. درباره موخوره در مقاله «درمان موخوره» به طور مفصل شرح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه نمایید.

انواع کراتینه مو چیست؟

درمان‌های پروتئینی در میان زنان با جنس‌های متنوع مو بسیار محبوب است. مزایای زیادی به آنها نسبت داده می شود. از بهبود ظاهر موها گرفته تا افزایش درخشش، درمان های پروتئینی می تواند برای موهای شما بسیار مفید باشد و با توجه به اینکه آنها بسیار مد روز هستند نوع های مختلفی از کراتینه مو وجود دارد؛ اما در کل می توان کراتینه مو را در دو نوع اصلی درنظر گرفت:

1- کراتینه برزیلی (کراتینه صافی)

2- کراتینه احیا کننده مو

انواع کراتینه مو چیست؟

شما می توانید با توجه به خواسته ای که از نتیجه دارید نوع کراتینه مو که انجام می دهید را انتخاب کنید. زیرا هریک کاربرد مختلفی دارند؛ از جمله درمان موهای آسیب دیده و شکننده، صاف کردن مو و گرفتن وزی مو.

1. کراتینه برزیلی (کراتینه صافی)

کراتینه برزیلی نوعی کراتینه مو است که یک روش شیمیایی است و معمولاً در سالن انجام می شود و می تواند وزی موها را گرفته و آنها را تا 6 ماه صاف تر نشان دهد. درخشندگی بسیار زیادی به موها می بخشد و می تواند موخوره را کاهش دهد. اما بهتر است بدانید که این نوع کراتینه مو حجم موها را افزایش نمی دهد و موها در همان حجم سابق خود باقی می مانند.

فرآیند کراتینه مو برزیلی شامل شستن موها می شود، سپس فرد متخصص مواد کراتینه مو برزیلی را روی موهای خیس می مالد که باید حدود 30 دقیقه روی موها بماند. برخی از متخصصان ترجیح می دهند ابتدا موها را با سشوار خشک کنند و مواد کراتینه مو برزیلی را روی موهای خشک اعمال کنند. سپس موها را در بخش‌های کوچک با یک اتوی سرامیکی داغ اتو می‌کنند تا روی مواد مهر و موم شود و ثابت بماند. کل این فرآیند می‌تواند چندین ساعت طول بکشد، بنابراین بهتر است یک کتاب یا چیزی برای انجام دادن به همراه داشته باشید! کراتینه مو برزیلی بین 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد.

 

2. کراتینه مو ژاپنی

در این روش از روش صاف کردن مو ژاپنی استفاده می شود و مواد مورد استفاده همان مواد کراتینه مو برزیلی است. در این روش پس از انجام مراحل کراتینه مو برزیلی، مواد صافی ژاپنی به وسیله یک شانه بر روی مو اضافه می شود و بسته به جنس موها و ضخامت آنها، برای گرفتن نتیجه بهتر می تواند دوبار تکرار شود. پس از اینکه مواد صافی ژاپنی یک ساعت برروی موها ماند شسته می شود. این روش حدود 4 تا 5 ساعت به طول می انجامد و حدود 5 ماه بیشتر از کراتینه برزیلی دوام دارد. شما با هر نوع جنس مویی که دارید می توانید این کراتینه مو را انجام داده و از نتیجه آن لذت ببرید.

3. کراتینه مو اکسپرس برای صافی کوتاه مدت مو

کراتینه مو اکسپرس نیز یکی دیگر از انواع کراتینه مو است که می تواند موها را برای مدت کوتاهی صاف نگه دارد و مناسب افرادی است که موهای فر و مجعد داشته و می خواهند تنها برای مدت کوتاهی موهای صاف داشته باشند. در این روش مواد کراتینه مو به صورت یک سرم بر روی موها ریخته می شود و پس از آن اتوی مو برای تثبیت مواد بر روی مو استفاده می شود. این روش اگر به خوبی نگهداری شود می تواند تا 6 هفته ماندگاری داشته باشد.

اگر مطمئن نیستید که کراتینه مو برای شما مناسب است یا خیر، مزایا و معایبی که در زیر آورده شده است را بسنجید.

فواید کراتینه مو چیست؟

بدن به طور طبیعی پروتئین کراتین می‌سازد، این همان چیزی است که بافت ناخن و بافت مو شما از آن شکل گرفته اند. درمان‌های پروتئینی کراتینه مو، کاهش این پروتئین در مو را هدف قرار می‌دهند و به قفل شدن کراتین و اسیدهای آمینه در فیبر مو کمک می‌کنند تا آنها را از شکستگی در امان نگه دارد. همانطور که گفته شد کراتین از پر، شاخ و یا پشم حیوانات ساخته شده می باشد. ممکن است در بازار با حجم زیادی از محصولاتی که دارای کراتین هستند مواجه شوید. اما باید بدانید که کراتینه مو که توسط متخصصین در سالن ها انجام می شوند تأثیر بیشتری خواهند داشت. مزایای دریافت کراتینه مو درمانی که در سالن ها انجام می شود شامل موارد زیر است:

فواید کراتینه مو چیست؟

  • موهای صاف و براق

مواد کراتین، تارهای مو را صاف کرده و بر روی هم قرار می دهد و باعث می شود که وزی موها کمتر شود. این باعث می شود موها کمتر وز شده و ظاهری سالم و بدرخشنده داشته باشند. همچنین کراتین باعث می شود تارهای دو شاخه به یکدیگر چسبیده و موخوره ها کمتر دیده شوند.

  • نتایج طولانی مدت

اگر بتوانید با شستشوی متعدد، از کراتینه مو خود نگهداری کنید ، به طور مثال دو یا سه بار در طی هفته مو خود را بشویید، کراتینه مو تا حداکثر شش ماه ماندگار خواهد بود. همینطور شستن موها با شامپوهای حاوی کراتینه می تواند به طولانی تر شدن این زمان کمک شایانی کند.

 

  • موهای قابل کنترل تر

درمان‌های کراتینه مو، به ویژه مناسب موهای وز و ضخیم هستند. اگر عادت دارید که موهایتان را پس از شستشو با سشوار خشک کرده و یا براشینگ کنید، حتماً از این موضوع سورپرایز می شوید که موهایتان بعد از انجام کراتینه مو، زودتر خشک شده و حالت می گیرند. برخی افراد تخمین می زنند که کراتین مو، زمان خشک شدن موهای آنها را تا بیش از نصف کاهش داده است. همچنین ممکن است موهای شما سالم‌تر و قوی‌تر شوند، زیرا می‌توانید آن‌ها را بیشتر با هوا خشک کنید و از آسیب گرما و حرارت در امان بمانید.

  • رشد بیشتر مو

کراتین می تواند مو را ضخیم تر کرده و تقویت کند تا به راحتی نشکسته و از بین نرود. این می‌تواند سبب شود که موها زودتر رشد کنند، زیرا سر موها به راحتی از هم نمی‌شکنند و دوشاخه نمی شوند.

عوارض کراتینه مو چیست؟

به طور کل اگر کراتینه کردن مو به صورت تخصصی انجام شود عوارضی ندارد. اما به گفته برخی در دراز مدت ممکن است به دلایل زیر عوارضی را به دنبال داشته باشد:

عوارض کراتینه مو

  • فرمالدئید

اکثر مواد کراتینه مو دارای فرمالدئید هستند که در صورت تنفس این ماده، ممکن است دچار مشکلات شدید شوید. ممکن است بعضی از شرکت های تولید کننده مواد کراتینه مو، منکر شوند که محصولاتشان دارای فرمالدئید هستند. اما شایان ذکر است جایگزین هایی برای فرمالدئید وجود دارد. در روش هایی که در آن مو به طور دائم صاف می شود (مانند لختی ژاپنی) از ترکیبات هیدروکسید سدیم و آمونیوم تیوگلیکولات استفاده می شود، اما بهتر است بدانید که در برخی موارد این روش ها به موها آسیب می رساند. همچنین لازم به ذکر است برخی از مواد کراتینه مو فاقد فرمالدئید هستند که در این مواد از اسید گلیوکسیلیک استفاده شده است اما ممکن است تأثیر زیادی بر روی مو نداشته باشند.

  • هزینه کراتینه کردن مو

هزینه انواع مختلف کراتینه مو می تواند متغیر و بالا باشد؛ گزینه ارزان تر این است که کراتینه مو را در خانه و با روش های خانگی انجام دهید اما نتایج دوام زیادی نخواهند داشت.

درمان های کراتینه نباید بیش از سه بار در سال انجام شود، زیرا به مرور زمان ممکن است به مو آسیب برساند. تابستان، زمانی که موخوره به دلیل رطوبت بیشتر مشخص می شود، معمولاً زمانی است که مردم می خواهند کراتینه مو را انجام دهند.

  • نگهداری سخت

ممکن است نگهداری های پس از انجام کراتینه مو برای بعضی از بانوان سخت به نظر برسد؛ به طور مثال، حمام رفتن کمتر و دوری از استخر و شنا ممکن است خوشایند برخی نباشد. اما باید بدانید که آب هایی که کلر دارند و یا شور هستند (مانند آب دریا یا اقیانوس) ماندگاری کراتینه مو را کمتر می‌کنند. باید این نکته را نیز گفت که بهتر است از شامپوها و نرم کننده هایی استفاده کنید که سولفات و کلرید سدیم ندارند.

برای شستشو بعد از کراتینه مو عجله نداشته باشید! شما باید 3 تا 4 روز بعد از درمان کراتینه مو، موها را نشویید، بنابراین اگر فردی هستید که به شستشوی روزانه موهای خود عادت دارید ممکن است این درمان برای شما مناسب نباشد.

مقاله پییشنهادی : اوزون تراپی مو

ماندگاری کراتینه مو چقدر است؟

یکی از سؤالاتی که ذهن اکثر مراجعه‌کنندگان به سالن‌های زیبایی را مشغول می‌کند این است که کراتینه مو تا چه زمانی ماندگاری دارد؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که با توجه به نکاتی که در معرفی انواع کراتینه کردن ذکر کردیم، به طور کلی کراتینه مو به مدت 5 ماه ماندگاری دارد. اما در نوع کراتین ژاپنی ماندگاری دو برابر این زمان و حداکثر 10 ماه می‌باشد. همچنین باید اضافه کنیم که اگر نکات مراقبی کراتینه مو را به درستی انجام دهید می‌توانید این مدت زمان را تا یک سال افزایش دهید.

روش های کراتینه کردن مو چیست؟

برای انجام کراتینه مو به مواد و وسایلی احتیاج دارید که عبارتند از:

روش های کراتینه کردن مو چیست؟

  • شامپو قلیایی
  • سشوار و یا اتوی موی سرامیکی با درجه حرارت بالای 230 درجه
  • کاسه، شانه مخصوص کراتینه مو و برس رنگ
  • مواد کراتینه مو
  • شامپوی مخصوص برای شستشوی بعد از کراتینه مو

مراحل و نحوه کراتینه مو چیست؟

مراحل و نحوه کراتینه مو چیست؟

  • مرحله اول: در مرحله اول موها باید با یک شامپوی قلیایی شسته شوند. در این مرحله موها باید دوبار شسته شوند؛ در بار اول آلودگی ها و چربی مو پاک شده و در بار دوم شامپو قلیایی باعث باز شدن فولیکول مو شده و درنتیجه باعث جذب بهتر مواد کرتینه مو می شود. در بار دوم بهتر است شامپو چند دقیقه ای بر روی موها باقی بماند.
  • مرحله دوم: در این مرحله آب موها را گرفته و با سشوار موها کمی خشک می شوند.
  • مرحله سوم: در این مرحله موها تقسیم شده و با گیره سر قسمت ها جدا می شوند.
  • مرحله چهارم: در این مرحله باید مواد کراتینه مو به طور کامل بر روی مو پخش شود. لایه های نازک مو جدا شده و مواد به وسیله برس رنگ روی آنها مالیده می شود. مواد نباید به ریشه مو برخورد کنند و باید بقیه قسمت های مو را کاملاً آغشته کند.
  • مرحله پنجم: در این مرحله کلاهی بر روی موها قرار داده می شود.
  • مرحله ششم: بعد از گذشت زمان موردنظر موها سشوار کشیده می شوند.
  • مرحله هفتم: در این مرحله اتوکشی انجام می شود. این کار باید با اتوی سرامیکی با درجه حرارت 230 انجام شود.
مقاله پییشنهادی : ویتامینه کردن مو

مراقبت های قبل از کراتینه مو

مراقبت های قبل از کراتینه مو

اولین کاری که باید قبل از انجام کراتینه مو انجام دهید شستن موها با شامپو مخصوص بچه ها است. به یاد داشته باشید که هرگز نباید از نرم کننده و یا ماسک مو استفاده کنید. زیرا عمل رسیدن مواد کراتینه مو به موها دچار مشکل می شود. رنگ کردن یا هایلایت کردن موها درست قبل از انجام کراتینه مو باعث می شود رنگ بر روی مو تثبیت شود. بهتر است از مدتها قبل از انجام کراتینه مو، موهایتان را با شامپو و نرم کننده های بدون سولفات بشویید.

مراقبت های بعد از کراتینه مو

مراقبت های بعد از کراتینه مو

به هیچ عنوان تا سه روز بعد از انجام کراتینه مو موهایتان را نشویید و بهتر است موهایتان را نبندید. اگر به دلیل خوابیدن موها دچار شکستگی شدند حتماً دوباره قسمت موردنظر را اتو بکشید. پس از تمام شدن 3 روز قرنطینه نیز موهایتان را با شامپو و نرم کننده های بدون سولفات بشویید. بعد از انجام کراتینه نباید تا یک مدت موهای خود را رنگ یا دکلره کنید. موهایتان را داخل حوله نپیچید، بهتر است اول آب موها را به آرامی با حوله گرفته سپس با باد ملایم سشوار خشک کنید.

مقاله پییشنهادی : بوتاکس مو

کراتینه کردن مو برای چه کسانی مناسب نیست؟

بهتر است بدانید که کراتینه مو برای تمامی افراد مناسب نیست؛ برخی از افرادی که کراتینه کردن مو برایشان مناسب نیست از قرار زیر هستند:

کراتینه مو برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • بانوان باردار یا شیرده
  • کسانی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند.
  • افراد مبتلا به تیروئید و یا سرطان
  • افرادی که داروهای خاص مصرف می‌کنند.
  • بانوانی که در دوره عادت ماهانه خود به سر می برند.
  • افرادی که به مواد کراتینه مو حساسیت دارند.

آیا کراتین باعث ریزش مو می‌شود؟

برخی تصور می‌کنند موها پس از کراتینه مو شروع به ریزش می‌کنند. در صورتی که این تصور اشتباه است! هدف اصلی کراتینه کردن مو تقویت موها و افزایش درخشندگی و سلامت مو است. لذا کراتینه مو نه تنها باعث ریزش مو نمی شود بلکه به درمان ریزش مو نیز کمک کرده و موها را متسحکم می‌کند. اما باید در انتخاب سالنی که می‌خواهید برای کراتینه مو مراجعه کنید دقت کنید و سالنی مطمئن را انتخاب کنید که متخصصان حرفه ای داشته و از مواد مرغوب و باکیفیت استفاده می‌کنند. در غیر این صورت ممکن است نتیجه دلخواه را نگرفته یا حتی به موهایتان آسیب وارد شود.

سخن پایانی

درمان‌های کراتینه مو می‌توانند موهای وز و پرپشت را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشد. درمان کراتینه مو فوایدی بسیاری دارد. با استفاده از کراتین روی کوتیکول مو و محکم کردن آن با حرارت، موهای شما ظاهری براق‌تر به خود می‌گیرد. اما قبل از انجام چنین درمانی، مهم است که بدانید آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر. قبل از انجام کراتینه درمانی، سعی کنید یک محصول مو حاوی کراتین را امتحان کنید تا ببینید آیا می توانید به موهای براق مورد نظر خود برسید یا خیر.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید

به دلیل انبار گردانی تمامی سفارشات ثبت شده از تاریخ 1 فروردین، از 18 فروردین به بعد ارسال خواهند شد.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من