روتین مراقبت از ناخن های دست و پا که باید بدانید

روتین مراقبت از ناخن های دست و پا که باید بدانید

دست‌های زیبا یکی از جوانب زیبایی هر شخص است. همچنین یکی از عوامل زیبایی دست‌ها، قشنگ بودن ناخن‌ها است. ناخن نیز مانند پوست و مو، نیاز به مراقبت دارد تا سالم بماند. ناخن‌های سالم زیبایی دارند و دستان و انگشت‌های شما را نیز قشنگ می‌کنند. خانم‌ها اغلب برای این که ناخن‌هایشان را زیبا کنند، اقداماتی انجام می‌دهند؛ مانند: روی ناخن‌هایشان لاک می‌زنند، با سوهان آنها را صاف می‌کنند، ژلیش یا کاشت ناخن انجام می‌دهند. اما همه این کارها علاوه بر هزینه‌ای که دارد، موقت است. همچنین ممکن است برای سلامت ناخن مضر باشند و به آنها آسیب وارد کنند. بهترین راه برای اینکه ناخن زیبا، سالم، محکم و شاداب داشته باشید این است که ناخن طبیعی خود را تقویت کرده و از آنها مراقبت کنید. شما باید مراقبت از ناخن را در روتین روزانه خود قرار دهید. ناخن چه بلند باشد و چه کوتاه، نیاز به مراقبت دارد تا ظاهری یکدست و صاف داشته باشد. در این مقاله قصد داریم راه‌های مراقبت از ناخن ها و رسیدگی به آنها را خدمتتان بگوییم. پس با ما همراه باشید.

ناخن های سالم و ناسالم چه ویژگی‌هایی دارند؟

لایه‌هایی به نام کراتین ساختار ناخن را تشکیل می‌دهند. ناخن از ناحیه‌ای به نام کوتیکول رشد می‌کند و بلند می‌شود. وقتی به هر دلیلی این کراتین روی ناخن ضعیف شود و یا آسیب ببیند، باعث کاهش استحکام ناخن و در نتیجه آسیب رسیدن به آن می‌شود. در پایین ویژگی‌های ناخن سالم و ناسالم را برایتان نام برده و راه‌های مراقبت از ناخن را توضیح خواهیم داد.

ویژگی‌های ناخن‌ سالم

  • ناخن سالم نرم است
  • سطحی صاف داشته و سوراخ یا شیار ندارد (خطوط عمودی روی ناخن طبیعی است)
  • رنگ آن صورتی ملیح و متمایل به سفید است
  • در پایین ناخن یک قسمت هلالی شکل به رنگ سفید (و روشن‌تر از رنگ طبیعی ناخن) وجود دارد
  • ناخن سالم باید پوسته داشته باشد؛ پوسته‌ها را جدا نکنید
  • ناخن‌های هر 5 انگشت، به یک میزان رشد می‌کنند و هم اندازه هستند

ناخن سالم، ممکن است به هر دلیلی دچار آسیب شود. مثلاً به علت خشکی، کراتین آن کاهش‌یافته و ناخن شکننده می‌شود. در پایین ویژگی‌های ناخن ناسالم را برشمرده و در ادامه نیز راجع به روتین مراقبت از ناخن صحبت خواهیم کرد.

ویژگی‌های ناخن‌ ناسالم

  • در بالا گفتیم که شیار عمودی برای ناخن طبیعی است؛ اما شیار افقی یک نشانه‌ی ناسالم بودن ناخن است. ممکن است به علت فشار دادن آنها و یا استرس زیاد باشد.
  • ناخن‌هایی که حالت برجسته و اصطلاحاً “قاشقی” دارند. احتمالاً به‌خاطر کم‌خونی از نوع فقر آهن باشد.
  • قسمت‌های سفید روی ناخن که ناشی از کمبود کلسیم یا جویدن ناخن‌ها است.
  • ناخن‌هایی که خیلی ضعیف‌اند و زود می‌شکنند. خشکی ناخن و کمبود برخی ویتامین‌ها ممکن است باعث ضعف ناخن شود.
  • التهاب یا قرمزی پوست اطراف ناخن که برای کندن پوست اضافی بوجود می‌آید.

در بالا نشانه‌های ناخن سالم و ناسالم را برایتان گفتیم. اگر ناخن ناسالمی دارید، حتماً باید در صدد درمان آن برآیید. همچنین اگر ناخن‌های سالمی دارید، به این معنا نیست که دیگر نیازی به مراقبت و انجام روتین روزانه ندارید. ناخن‌های سالم نیز نیاز به نگهداری و رسیدگی دارند تا همیشه بتوانند سلامت باشند و شادابی خود را حفظ کنند. در پایین چند نکته راجع به مراقبت از ناخن جمع‌آوری کرده‌ایم که خدمتتان ارائه می‌کنیم. با رعایت این نکات ناخن‌هایتان ضعیف نخواهند شد و همچنین ناخن‌هایی که ضعیف هستند، کم‌کم بهبودی پیدا می‌کنند. پس همراه ما باشید.

نکات مراقبت از ناخن چیست

در این قسمت چند نکته راجع به مراقبت از ناخن جمع‌آوری کرده‌ایم که خدمتتان ارائه می‌کنیم. با رعایت این نکات ناخن‌هایتان ضعیف نخواهند شد و همچنین ناخن‌هایی که ضعیف هستند، کم‌کم بهبودی پیدا می‌کنند.

1. نوشیدن آب به مقدار مناسب برای محافظت از ناخن‌ها

ساده‌ترین راه مراقبت از ناخن، آب نوشیدن است. شما با نوشیدن آب کافی، باعث می‌شوید که رطوبت کل بدن شما حفظ شده و ناخن‌هایتان خشک نشود. حفظ رطوبت ناخن کمک بزرگی به سلامت آن خواهد کرد. اما اگر شما زیاد با آب کار کنید، ناخن به خشکی خواهد افتاد. پس دقت کنید که کمتر با آب کار کنید؛ ولی بیشتر آب بنوشید.

نوشیدن آب به مقدار مناسب برای محافظت از ناخن‌ها

2. استفاده درست از لاک ناخن

لاک زدن موقتی برای سلامت ناخن مضر نیست. اما دقت کنید که همیشه نباید روی ناخن‌هایتان لاک باشد. لاک ناخن رسیدن اکسیژن و رطوبت به ناخن را کاهش می‌دهد. اگر مدت زمان زیادی روی آن بماند، ناخن خشک و ضعیف شده و زود می‌شکند. بهتر است بیش از 10 روز لاک روی ناخن نماند. توجه کنید که هنگام پاک کردن لاک، اصلاً آنها را با وسیله‌ای تیز یا نوک ناخن‌ها نخراشید. زیرا ممکن است به کراتین ناخن آسیب وارد شود و ناخن زبر شده یا دچار حفره شود. همچنین حواستان باشد که استون اصلاً برای سلامت ناخن خوب نیست. برای مراقبت از ناخن خود حتماً از لاک‌پاک‌کن‌هایی که فاقد استون هستند برای پاک کردن لاک خود استفاده کنید.

3. استفاده صحیح از سوهان

اگر در روتین مراقبت از ناخن خود، از سوهان استفاده می‌کنید، حتماً دقت کنید که سوهان شما اصلاً نباید زبر و خشن باشد. این نوع سوهان‌ ناخن باعث می‌شود که نوک ناخن‌های شما که سوهان می‌کشید، شکاف‌هایی کوچک ایجاد شود. ممکن است این شکاف به‌قدری کوچک باشد که شما آنها را نبینید. ولی همین شکاف باعث می‌شود ناخن شما استحکام خود را از دست داده به‌زودی بشکند. می‌توانید از سوهان نرم استفاده کنید. حتماً به صورت یک جهت سوهان بکشید، نه به صورت رفت و برگشتی. با این کار احتمال شکستگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهید.

استفاده صحیح از سوهان

4. مصرف روغن‌های گیاهی در مراقبت از ناخن تاثیر دارد

روغن‌های گیاهی به‌خوبی مواد مغذی را به ناخن می‌رسانند و آنها را تقویت می‌کنند. پس هم رشد ناخن را بیشتر می‌کند و هم مقاومت آنها را در برابر ضربه افزایش می‌دهد. برای مراقبت از ناخن و بهره گرفتن از این روش، ابتدا روغن موردنظر را کمی گرم کنید، سپس ناخن‌هایتان را 15 الی 30 دقیقه در روغن قرار دهید. بعد از گذشت این زمان دستان خود را خارج کرده و با نوک انگشتان خود، هر ناخن را به‌صورت دورانی ماساژ دهید تا به‌خوبی جذب ناخن شود. بهترین و مناسب‌ترین روغن برای این کار، روغن زیتون است. روغن زیتون طبیعی سرشار از مواد معدنی بوده و علاوه بر تغذیه ناخن، خشکی آن را درمان می‌کنند. برای آشنایی با بهترین روغن ناخن مقاله «بهترین روغن برای تقویت ناخن» را مطالعه کنید.

روغن‌های گیاهی در مراقبت از ناخن

5. استفاده از دستکش هنگام کار با مواد شیمیایی

مواد شوینده صنعتی همگی شیمیایی هستند و برای ناخن مضرند. اگر به مراقبت از ناخن خود اهمیت می‌دهید و سلامت آنها برایتان مهم است، زمان مصرف مواد شوینده حتماً دستکش دستتان کنید. برای شستن ظروف، لباس، تمیزکاری خانه و … استفاده از دستکش الزامی است.

6. اجتناب از جویدن ناخن برای مراقبت از ناخن ها

جویدن ناخن، علاوه بر اینکه برای سلامت ناخن مضر است، برای سلامت بدن نیز ایجاد مشکل می‌کند. (با جویدن ناخن، میکروب‌های زیر ناخن وارد معده شده و آن را اذیت می‌کند) جویدن ناخن، باعث برهم‌خوردن فرم آن می‌شود. بزاق دهان نیز تضعیف و شکننده شدن ناخن را به همراه خواهد داشت.

7. اسکراب و لایه‌برداری ناخن

ناخن نیز مانند پوست نیاز به لایه‌برداری دارد. اگر تازه شروع کرده‌اید که نکات مراقبت از ناخن ها را رعایت کنید، بهتر است در اولین قدم یک بار ناخن‌هایتان را اسکراب کرده و بعد روتین مراقبت از ناخن که در قسمت‌های بعدی می‌گوییم را طی کنید. اسکراب ناخن اصلاً کار سختی نیست. برای این کار کافی است یک عدد لیمو تازه را برش زده و مقداری پنبه را به آن آغشته کنید. حال پنبه را به‌آرامی روی ناخن‌هایتان مالش دهید.

اسکراب و لایه‌برداری ناخن

برای تمیز کردن به صورت عمقی، مقداری جوش شیرین نیز به آبلیموی تازه اضافه کنید. سپس با یک براش بسیار نرم (یا مسواک نرم) محلول به دست آمده را روی ناخن بزنید. با این کار ناخن شما عاری از سلول‌های مرده شده و سفید می‌شود. این کار را لازم نیست زیاد و به‌صورت روتین انجام دهید. یک بار همان ابتدای شروع مراقبت کفایت می‌کند.

برای یادگیری نحوه سوهان کشیدن ناخن به مقاله «سوهان کشیدن ناخن» مراجعه کنید.

8. حنا گذاشتن بر روی ناخن

حنا یک گیاه طبیعی بوده که برای تقویت ناخن بسیار مؤثر است. این گیاه به‌خوبی مواد معدنی و مغذی را به ناخن می‌رساند و باعث افزایش استحکام آن شده و همچنین رشد ناخن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، رنگ قشنگی بر روی ناخن‌های شما خواهد گذاشت. اگر به این کار علاقه دارید کافی است که مقداری پودر حنا را خیس کنید. پس از یک روز، حنای خیس خورده را به وسیله گوش‌پاک‌کن یا پنبه یا هر چیز دیگری روی ناخن‌هایتان بمالید. بعد از گذشت حدوداً 20 دقیقه که ناخن‌هایتان رنگی شد، آنها را بشویید و از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

مراحل روتین مراقبت از ناخن

برای اینکه همیشه ناخن‌هایتان سلامت باشند، باید نکات مراقبت از ناخن را به‌خوبی رعایت کرده و همچنین روندی ثابت را طی کنید. در پایین روتینی مناسب برایتان آورده‌ایم.

تمیز نگه‌داشتن دست‌ها برای مراقبت از ناخن

در هر روتینی، اولین قدم پاک کردن آن از هرگونه آلودگی است. در روتین مراقبت از ناخن به شما پیشنهاد می‌کنیم همیشه دستانتان را به‌ دور از آلودگی نگه دارید. وجود میکروب و کثیفی روی ناخن، آنها را ضعیف می‌کند. اما شستشوی زیاد دست‌ها، خصوصاً با مواد شیمیایی، باعث خشکی ناخن می‌شود. سعی کنید همیشه دستانتان را تمیز نگه دارید.

مقاله پیشنهادی: مدل ناخن پاییزی

استفاده از مرطوب کننده

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای ناخن‌ها پیش می‌آید، خشکی ناخن است. ناخن خشک در برابر ضربه مقاومتی نداشته و به زودی می‌شکند. همچنین کاهش رطوبت ناخن باعث نازک شدن و پوسیده شدن آن می‌شود. شما با مصرف یک مرطوب کننده مناسب، خشکی ناخن خود را از بین برده و از عفونت آن جلوگیری می‌کنید.

کوتاه نگه‌داشتن ناخن‌ها

یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های مراقبت از ناخن، کوتاه کردن به‌موقع و درست آنها است. ناخن‌های ضعیف و ناسالم حتماً باید کوتاه شوند. حتی ناخن‌های سالم خود را هم اگر برای مدتی و به صورت مرتب کوتاه کنید، رشد آن خوب شده و قوی می‌شوند. مواد مغذی نیز بهتر به ناخن‌های کوتاه می‌رسند. وقتی ناخن‌ها بلند باشند، بیشتر در معرض ضربه خواهند بود. در نتیجه احتمال شکستگی آنها افزایش خواهد یافت. دقت کنید که ناخن‌هایتان را با یک ناخن‌گیر باکیفیت، مناسب و خوب کوتاه کنید.

 کوتاه نگه‌داشتن ناخن‌ها

رفتار درست با ناخن‌ها

ناخن عضوی حساس است و باید با ملایمت با آنها رفتار کنید. استفاده نادرست از ابزارآلات ناخن ممکن است آن را زمخت و زبر کند. به طور مثال اگر می‌خواهید لاک خود را پاک کنید، باید پد لاک‌ پاک‌ کن را به نرمی روی ناخن بکشید. اگر باعجله و محکم روی آن بکشید، لایه رویی ناخن از بین خواهد رفت و شکننده خواهد شد.

رعایت رژیم غذایی مناسب برای مراقبت از ناخن

اگر می‌خواهید ناخن‌هایتان زیبا و مستحکم باشد، باید استفاده از رژیم غذایی درست و مکمل‌های مناسب را در روتین مراقبت از ناخن خود جای دهید. به طور مثال مواد غذایی که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند (مانند بلوبری) ناخن را در برابر رادیکال آزاد حفظ کرده و برای سلامت ناخن بسیار ضروری‌اند. شما باید مصرف مواد معدنی زیر را در روتین خود قرار دهید.

  • آهن که استحکام ناخن را سبب می‌شود.
  • منگنز و کلسیم برای یکنواخت کردن سطح ناخن ضروری است. (در بادام و لبنیات موجود است)
  • ویتامین دی و تخم‌مرغ که برای رفع لکه‌های سفید روی ناخن مفید است.

سخن پایانی

در این مقاله راجع به سلامت ناخن صحبت کردیم. در ادامه نیز گفتیم که راه‌های مراقبت از ناخن کدام است. چندین نکته راجع به مراقبت از ناخن ها برایتان گفتیم و همچنین روتین مراقبت از ناخن که مناسب همه است را شرح دادیم. با رعایت نکاتی که خدمتتان گفتیم، به‌راحتی می‌توانید ناخن‌های سالم، زیبا و شاداب داشته باشید. اگر هم ناخن‌های شما ضعیف شده‌اند، روتینی که خدمتتان ارائه دادیم را طی کنید تا کم‌کم سلامت ناخن‌هایتان به شما بازگردد.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید

به دلیل انبار گردانی تمامی سفارشات ثبت شده از تاریخ 1 فروردین، از 18 فروردین به بعد ارسال خواهند شد.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من