9 دستورالعمل خانگی ماسک برای پوست خشک

9 دستورالعمل خانگی ماسک برای پوست خشک

پوست اولین سد تدافعی بدن در برابر تهاجم میکروب‌ها است. به همین دلیل یکی از مواردی است که اکثر افراد به آن اهمیت می‌دهند تا علاوه بر زیبایی ظاهری، مشکل و ایرادی برای پوست به وجود نیاید. تیپ‌های پوستی زیادی در بین افراد وجود دارد. مانند خشک، چرب، نرمال، حساس و غیره. استفاده از انواع کرم ساده‌ترین راه رسیدگی به پوست است. پوست‌های خشک نسبت به دیگر تیپ‌های پوستی بیشتر در معرض آسیب دیدگی خواهد بود. برای جلوگیری از این آسیب‌ها چند راه وجود دارد. یکی از راه‌ها همانطور که در بالا نیز اشاره نمودیم، استفاده از انواع کرم برای پوست خشک است. اما برخی اوقات پوست نیاز به ریکاوری داشته و لازم است که اقدامی پیشرفته‌تر انجام دهید. استفاده از انواع ماسک خانگی از دیگر راهکارهای بسیار ساده برای درمان پوست خشک است. در این مقاله قصد داریم به معرفی ماسک برای پوست خشک بپردازیم. در ادامه نیز طرز تهیه چند ماسک را برایتان شرح خواهیم داد. در ابتدا می‌خواهیم بگوییم علت خشک شدن پوست چیست. پس با ما همراه باشید.

علت خشکی پوست چیست؟

  • پوست برای سالم ماندن نیاز دارد که مقداری چربی و رطوبت داشته باشد تا شادابی و طراوت خود را حفظ کند. روند طبیعی پوست این است که نوعی چربی به نام “سبوم” را تولید کند. سبوم باعث می‌شود طراوت پوست حفظ شده و رطوبت آن کاهش نیابد. اگر سبوم کمتر تولید شود، پوست دچار خشکی شده و عارضه‌هایی مانند پوسته پوسته شدن، قرمزی، ترک و خارش را سبب می‌شود.
  • در فصل پاییز و زمستان که هوا سرد است، پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد. شما به‌راحتی می‌توانید ماسک برای پوست خشک خود تهیه کنید تا آن را در برابر خشکی در روزهای سرد، محافظت نمایید.
  • تغییر pH نیز خشکی پوست را سبب می‌شود. تقریباً علت اصلی تغیر pH پوست، استفاده از شوینده‌های نامناسب و یا صابون است. شما باید پوست خود را با شوینده‌های مخصوص صورت و متناسب با پوست خود بشویید.
  • زیاد شستن پوست نیز باعث از بین رفتن چربی پوست و خشکی آن خواهد شد.
  • اگر مدت زمان زیادی از روز را زیر نور خورشید باشید، پوستتان رطوبت خود را از دست داده و خشک می‌شود.
  • استعمال سیگار، استفاده از برخی از داروها، کم نوشیدن آب، بیماری‌هایی مانند مرض قند، نارسایی کلیوی و کم‌کاری تیروئید نیز علل ایجاد خشکی در پوست خواهند بود. برای آشنایی با روش های درمان خشکی پوست مقاله «درمان خشکی پوست» را مطالعه نمایید.

معرفی 9 ماسک برای پوست خشک

اگر شما به هر یک از موارد بالا دچار بوده و به دنبال ماسک صورت خانگی برای پوست خشک هستید، در ادامه همراه ما باشید تا چند نوع از آنها را خدمتتان ارائه دهیم.

1. ماسک خیار و شکر

اگر به دنبال یک ماسک خانگی برای پوست خشک هستید که با ساده‌ترین اقلام آن را تهیه کنید، این ماسک مناسب شماست. شکر همیشه در همه آشپزخانه‌ها موجود است. لازم است بگوییم که شکر دارای خاصیت لایه‌برداری بسیار بالاست که سلول‌های مرده را از سطح پوست شما جدا می‌کند. خیار نیز با خاصیت خنک‌کنندگی و آب‌رسانی فوق‌العاده، شادابی و طراوت را به پوست خشک شما برمی‌گرداند.

ماسک خیار و شکر

مواد لازم

یک عدد خیار متوسط، یک قاشق غذاخوری شکر

طرز تهیه

  • خیار را به‌خوبی شسته و پوستش را بکنید و سپس با میکسر و یا رنده به‌خوبی له کنید.
  • خیار له شده را درون کاسه‌ای مناسب بریزید و شکر را اضافه نمایید.
  • مواد را مخلوط کرده و کاسه را به مدت یک ربع درون یخچال قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد.

ماسک شما حاضر است. آن را از یخچال بیرون آورده و روی صورت خود قرار دهید. پس از گذشت 10 دقیقه صورت خود را با آب خنک بشویید. این ماسک را 2 بار در هفته می‌توانید استفاده کنید. برای آشنایی ماسک‌های بیشتر خیار به مقاله «ماسک خیار» مراجعه کنید.

2. ماسک برای پوست خشک با زرده تخم مرغ و عسل

زرده تخم مرغ حاوی پروتئین و انواع چربی‌های مناسب پوست است. عسل هم به لایه‌های درون پوست آبرسانی و رطوبت‌رسانی می‌کند. ترکیب این ماده با عسل، پوست را تقویت، هیدراته و مرطوب کرده و کمک می‌کند که مواد مغذی به عمق پوستتان برسد. این ماسک برای پوست خشک بسیار مناسب بوده و با آبرسانی فوق‌العاده، طراوت آن را بازمی‌گرداند.

ماسک زرده تخم مرغ و عسل

مواد لازم

یک عدد زرده تخم مرغ، یک قاشق‌چای‌خوری عسل

طرز تهیه

  • زرده تخم مرغ را در ظرفی مناسب ریخته و به هم بزنید.
  • عسل را اضافه کرده و مجدد به هم بزنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود.

ماسک به دست آمده را روی صورت خود بمالید و 10 الی 15 دقیقه صبر کنید. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. این ماسک 1 الی 2 هفته می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

3. ماسک موز و عسل و روغن زیتون

موز علاوه بر خاصیت مرطوب‌کنندگی که برای پوست دارد، برای محو کردن و یا کم‌رنگ کردن لک‌های پوستی بسیار مؤثر است. روغن زیتون نیز نرمی و لطافت پوست را تأمین می‌کند. از ترکیب این 3 ماده با هم ماسکی حاصل خواهد شد که میزان تولید سبوم را کنترل می‌کند، لک‌های پوستی را کاهش می‌دهد، پوست خشک را به‌خوبی تغذیه کرده و رطوبت آن را حفظ می‌نماید، پس اگر به دنبال یک ماسک برای پوست خشک ولک دار هستید، این ماسک بهترین گزینه است.

مواد لازم

یک عدد موز کوچک رسیده، یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق‌چای‌خوری روغن زیتون

طرز تهیه

  • موز را با میکسر کاملاً له کنید.
  • عسل و روغن زیتون را به موز اضافه کرده و کاملاً ترکیب کنید تا مخلوطی یکنواخت به دست آید.

ماسک تهیه شده را یک بار در هفته، به مدت 10 دقیقه بر روی صورت خود قرار دهید و سپس آن را با آب خنک بشویید.

4. ماسک بادام و جو دوسر و ماست

بادام سرشار از خواص جوان‌کنندگی است. جو دوسر به‌خوبی به پوست رطوبت‌رسانی کرده و خشکی آن را از بین می‌برد. ماست خاصیت روشن‌کنندگی داشته و با از بین بردن لکه‌های صورت، پوست را شفاف می‌کند. ترکیب این 3 ماده به همراه عسل، آبرسانی فوق‌العاده‌ای دارد و آن را به یک ماسک صورت برای پوست خشک و لکه دار کم نظیر تبدیل می‌نماید.

ماسک بادام و جو دوسر و ماست

مواد لازم

6 عدد بادام، 1 قاشق غذاخوری پودر جو دوسر، 2 قاشق غذاخوری ماست ساده، نصف قاشق‌چای‌خوری عسل

طرز تهیه

  • بادام‌ها را از شب قبل بخیسانید.
  • آنها را با آسیاب، به‌خوبی پودر کنید.
  • ماست و عسل را به بادام اضافه کرده و مخلوط کنید.
  • پودر جو دوسر را به‌آرامی به مخلوط اضافه کنید و کاملاً به هم بزنید تا یکدست شود.
  • می‌توانید چند قطره روغن طبیعی مانند روغن زیتون برای انسجام بیشتر ماسک به آن اضافه کنید. (اختیاری)

ماسک تهیه شده را به مدت 15 دقیقه روی پوست خود قرار داده و سپس بشویید. می‌توانید 3 الی 4 بار در هفته از آن استفاده نمایید. اگر ماسک شما خیلی سفت بود، ماست بیشتری به آن اضافه کنید تا کاملاً روان باشد.

5. ماسک روغن نارگیل و گلاب و چوب صندل

روغن نارگیل تمام چربی‌های مورد نیاز پوست را به میزان درست و مناسب دارد. پس به‌خوبی خشکی پوست را جبران می‌کند. گلاب هم خاصیت آنتی‌باکتریال داشته و پوست را از هرگونه آلودگی پاک می‌سازد. چوب صندل عوارضی مانند پوسته پوسته شدن را به‌خوبی درمان می‌کند. بدون شک ترکیب این 3 ماده با هم بهترین ماسک برای پوست خشک خواهد بود. این ماسک علاوه بر رفع خشکی، آن را به‌اندازه چرب نگه می‌دارد، بافت پوست را ترمیم می‌کند و شفافیت زیادی به آن می‌بخشد.

ماسک روغن نارگیل و گلاب و چوب صندل

مواد لازم

نصف قاشق‌چای‌خوری روغن نارگیل، 1 قاشق غذاخوری گلاب، 1 قاشق غذاخوری پودر چوب صندل

طرز تهیه

  • هر سه ماده را با هم درون ظرفی مناسب و دردار بریزید و آن‌قدر به هم بزنید تا مخلوطی یکدست و یکنواخت حاصل شود.
  • در ظرف را گذاشته و آن را به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا کمی سفت و خنک شود.

ماسک به دست آمده را روی صورت خود بمالید و 2 دقیقه ماساژ دهید. سپس تا 20 دقیقه صبر کرده و بعد صورتتان را با آب سرد بشویید.

6. ماسک برای پوست خشک با خاک رس و کشک

خاک رس خاصیت اسکراب و آبرسانی بسیار خوبی دارد. یعنی اینکه خاک رس پوسته‌ها و سلول‌های خشک شده و مرده‌ی سطح پوست شما را لایه‌برداری کرده و سپس پوست تازه را آبرسانی می‌کند. کشک نیز از لبنیات بوده و علاوه بر حفظ رطوبت پوست، آن را روشن‌تر و شفاف‌تر می‌کند. این ماسک برای پوست خشک، درمان التهاب پوستی، خارش و سوزش نیز بسیار مناسب است.

مواد لازم

1 قاشق غذاخوری خاک رس، 1 قاشق غذاخوری کشک

طرز تهیه

  • هر دو ماده را در ظرفی مناسب با هم مخلوط کرده و تا زمانی که کاملاً یکدست و روان شود، به هم بزنید.

خمیر تهیه شده را به کمک کاردک، به طور مساوی روی تمام قسمت صورتتان (به‌جز زیر چشم) ماسک کنید. سپس صبر کنید تا ماسک کاملاً خشک شود. وقتی که حس کشیدگی روی پوست خود احساس کردید، یعنی ماسک خشک شده است. در نهایت ابتدا صورت خود را با آب ولرم خیس کرده و با ماساژ دادن، آن را بشویید.

به علت اینکه خاک رس خاصیت اسکراب و لایه‌برداری بالایی دارد، این ماسک صورت را هر 10 روز یک بار مصرف کنید. توجه کنید که خاک رس باید مخصوص صورت باشد و از عطاری تهیه شود.

7. ماسک جو دوسر و آب پرتقال

همان‌طور که می‌دانید، پرتقال سرشار از ویتامین C است. ویتامین C یک پاک‌کننده قوی برای پوست است، پوست را ترمیم و بازسازی می‌کند، رطوبت پوست را حفظ کرده و به آن آبرسانی می‌نماید، در برابر رادیکال آزاد مقاوم است، تولید کلاژن در پوست را افزایش می‌دهد و چین و چروک را کاهش می‌دهد. این ماسک خانگی برای پوست خشک و چروک بسیار مناسب است. پس اگر پوستتان خشک بوده و چین و چروک نیز دارد، این ماسک بهترین گزینه برای شما است.

ماسک جو دوسر و آب پرتقال

مواد لازم

نصف پرتقال کوچک، 3  قاشق غذاخوری پودر جو دوسر

طرز تهیه

  • آب پرتقال را گرفته و در یک کاسه مناسب بریزید.
  • پودر جو دوسر را به آرامی و در 2 الی 3 مرحله به آب پرتقال اضافه کنید.
  • مواد را کاملاً هم بزنید تا خمیری یکدست و روان حاصل شود.

ماسک تهیه شده را روی پوست پوست خود بمالید. 15 دقیقه به آن فرصت دهید و سپس آن را با آب خنک بشویید. این ماسک را 1 بار در هفته می‌توانید استفاده کنید.

ماسک صورت برای پوست خشک و حساس

در قسمت‌های بالای مقاله، به معرفی چند ماسک برای پوست خشک پرداختیم. اما اگر شما پوستی حساس داشته باشید، ممکن است هر یک از ماسک‌های بالا حساسیت پوست شما را افزایش دهد. در پایین به معرفی چند ماسک برای پوست خشک و حساس خدمتتان ارائه می‌دهیم.

8. ماسک آرد برنج برای پوست خشک و حساس

آرد برنج سرشار از نشاسته است که این نشاسته، سد دفاعی پوست را تقویت کرده و باعث بهبودی پوست تحریک شده خواهد شد. پس برای پوست حساس مناسب است. آرد برنج خاصیت لایه‌برداری داشته و سطح پوست را از آلودگی و سلول‌های مرده پاک می‌سازد. ترکیب آرد برنج با عسل و جو دوسر، ماسکی فوق آب‌رسان بوجود می‌آورد که خشکی پوست را نیز درمان می‌کند. اگر می‌خواهید با ماسک‌های بیشتر آشنا شوید به مقاله «ماسک آرد برنج» مراجعه کنید.

 ماسک آرد برنج برای پوست خشک و حساس

مواد لازم

آرد برنج، پودر جو دوسر، عسل

طرز تهیه

  • مقدار مساوی از آرد برنج و پودر جو دوسر را (مثلاً 2 قاشق غذاخوری) در ظرفی بریزید.
  • نصف مقداری که آرد برنج استفاده کردید، عسل به ظرف اضافه کرده و به‌خوبی مخلوط نمایید.

اکنون مناسب‌ترین ماسک برای پوست خشک و حساس را تهیه کرده‌اید. آن را 20 دقیقه روی پوست خود بمالید. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. این ماسک برای مصرف 2 بار در هفته مناسب است.

9. ماسک برای پوست خشک با خیار و آلوئه‌ورا

خیار به علت خاصیت خنک‌کنندگی، برای درمان خارش، سوزش و التهابات پوستی مناسب است. آلوئه‌ورا نیز خاصیت آنتی‌اکسیدان، آنتی‌باکتریال و ضد حساسیت دارد. ترکیب خیار و آلوئه‌ورا پوست را پاک‌سازی می‌کند، آن را در برابر تحریکات پوستی حفظ می‌نماید، پوست آسیب‌دیده را ترمیم و بازسازی می‌کند، به‌عنوان سوپر آب‌رسان عمل کرده و برای درمان پوست خشک نیز فوق‌العاده است. اگر به دنبال بهترین ماسک صورت برای پوست خشک و حساس هستید، ما این ماسک را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 ماسک خیار و آلوئه‌ورا

مواد لازم

نصف خیار، 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا

طرز تهیه

  • خیار را با پوست کاملاً میکس کنید.
  • ژل آلوئه‌ورا را اضافه کرده و به‌خوبی مخلوط کنید.

ترکیب به دست آمده را 20 دقیقه روی پوست خود ماسک کنید. سپس با آب خنک آن را بشویید. از این ماسک 1 بار در هفته استفاده کنید. برای یادگیری ماسک‌های بیشتر مقاله «ماسک آلوورا برای صورت» را مطالعه نمایید.

کلام آخر

در این مقاله گفتیم که پوست برای حفظ شادابی و لطافت خود، نیاز به رطوبت و روغن دارد که اگر میزان آن کاهش یابد، پوست دچار خشکی می‌شود. در ادامه نیز چند ماسک برای پوست خشک معرفی کردیم. دقت کنید که اولین قدم برای مقابله با میکروب را پوست برعهده دارد. اگر پوست شما ضعیف باشد نمی‌تواند این وظیفه را به‌درستی انجام دهد. پیشنهاد ما به شما این است که با شناسایی پوست خود، آن را سالم و شاداب نگه دارید. حتماً روزی 2 بار صورتتان را با شوینده مخصوص و مناسب خود بشویید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من