روتین مراقبت از مو چیست؟ چه روتین مویی مناسب شماست؟

روتین مراقبت از مو چیست؟ چه روتین مویی مناسب شماست؟

روتین مراقبت از مو برای افراد وسواسی اغلب چالش‌برانگیز است، سالم نگه‌داشتن و شیک بودن موها می‌تواند به شما جذابیت و اعتمادبه‌نفس بدهد، روتین مو متشکل از ایجاد روال مراقبتی مو که حفظ و سلامت و بهره‌گیری از محصولات مفید برای موهای شما است.

برخورداری از روتین مو آسان است و با سلامت موی شما کاملاً ارتباط دارد. علاوه براین ازآن‌جایی‌که محصولات استفاده شده برای این کار بسیار مرتبط هستند، خوشبختانه نیازی به رسیدگی روزانه موها نیست، حتی اگر روتین خود را به‌صورت هفته‌ای یک‌مرتبه یا دومرتبه انجام دهید کافی خواهد بود. در ادامه قصد داریم به‌صورت کامل و جامع به بررسی روتین مراقبت از مو بپردازیم.

روتین مو چیست؟

در حقیقت برای بسیاری از افراد سؤال پیش می‌آید که روتین مو چیست یا چه‌کارهایی برای مراقبت از مو باید انجام دهیم؟ این روتین مراقبت از مو برای همه افراد یکسان نیست و به نوع و بافت موی هر فرد بستگی دارد. روتین مو قاعدتاً بیشتر از استفاده از یک شامپو در حمام است و شما برای مراقبت بیشتر از موهای خود و همچنین داشتن موی سالم و براق باید از محصولات بیشتری استفاده کنید.

این محصولات طبق نوع، بافت مو و وضعیت موهای شما مشخص می‌شود. تمامی این موارد در ادامه بررسی می‌شود.

نوع روتین مراقبت از مو به چه عواملی بستگی دارد؟

روتین مراقبت از مو به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در شکل‌گیری روتین برای هر فرد تأثیرات شگرفی دارد.

نوع روتین مراقبت از مو به چه عواملی بستگی دارد

1. بافت مو

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مو که باید جدی گرفته شود، بافت موی هر فرد است، موهای ما به لحاظ بافتی که دارند در یکی از سه دسته بندی صاف، مجعد و فر قرار می‌گیرند و برای هرکدام روتین مراقبتی موی متفاوتی باید در نظر گرفت.

برای مثال موهای صاف به این دلیل که پیچ‌وخم خاصی ندارند، نسبت به موهای دیگر زودتر چرب می‌شود، زیرا روغن به‌آسانی و به سرعت قادر است در سطح مو پخش شود، اما موهای فر معمولاً از جنس خشکی برخوردارند، در حقیقت با این اوصاف روتین مو فر با روتین موی صاف متفاوت است.

2. نوع مو

موهای ما معمولاً در سه دسته معمولی، خشک و چرب دسته بندی می‌شود، این تفاوت یکی از فاکتورهایی است که می‌بایست بر اساس آن محصولات روتین موی خود را انتخاب کنید، به‌عنوان‌مثال موهای چرب آلودگی بیشتری جذب می‌کنند و منافذ پوست سر این افراد به احتمالاً بسته می‌شود.

این اتفاق مشکلات دیگری همچون شوره سر را به همراه دارد، موهای خشک به علت کمبود رطوبت و چربی مفید پوست، خشک می‌شوند.

زمانی که خشکی این موها کنترل نشود به‌احتمال زیاد کف سر پوسته پوسته و یا دچار موخوره خواهد شد. در اینجا باید متوجه شده باشید که روتین مراقبت مو برای موهای معمولی، موی خشک و موی چرب متفاوت است.

3. سبک زندگی

یکی دیگر از فاکتورهای مراقبت‌ از مو سبک زندگی افراد است، اگر شما جزو افرادی هستید که بیشتر اوقات خارج از منزل هستید و شغل‌هایی همچون باغبانی و کشاورزی دارید و یا در معرض آلودگی خاصی هستید نسبت به افراد دیگر موهای شما زودتر کثیف می‌شود و باید به حمام رفتن بیشتر توجه کنید.

از طرفی اگر ورزشکار هستید یا زیاد به مسافرت می‌روید، باز هم سر شما نسبت به سایر افراد نیاز به مراقبت بیشتری دارد و باید یک روتین مراقبت از مو برای خود در نظر بگیرید.

4. استفاده از مواد شیمیایی

اگر جزو افرادی هستید که برای رنگ مو از مواد شیمیایی همچون رنگ مو شیمیایی و دکلره استفاده می‌کنید، بی شک موی شما نیاز به محافظت و روتین مراقبت از مو بیشتری دارد. اگر برای رنگ گردن موهای خود از یک متخصص حرفه‌ای هم کمک گرفته باشید باز هم پس از این عمل باید یک روتین مراقبتی مناسب مو داشته باشید.

از طرفی نباید موهای رنگ شده خود را بیش از اندازه بشویید؛ زیرا موجب از بین رفتن رنگ مو می‌شود، در این صورت روتین مراقبتی مو رنگ شده نسبت به بقیه متفاوت است.

اگر هم با مواد آرایشگاهی، موهای خود را کراتین کرده باشید باید از محصولات مراقبت از مویی استفاده کنید که فاقد سولفات است، سولفات به‌آسانی مواد کراتین را از بین می‌برد.

از طرفی احتمالاً جزو افرادی هستید که برای استایل کردن روزانه موها از وسایل حرارتی استفاده می‌کنید، در این صورت باید محصول مراقبت از مو در برابر حرارت را جزو محصولات روتین مو خود در نظر بگیرید.

5. ساختار مو

موهای هر فرد ضخیم یا نازک است، موهای نازک دارای ساختار سست‌تری است و باید بیشتر و بهتر از آن مراقبت کرد، علاوه بر این موها ممکن است کم پشت یا پرپشت باشند.

برای افرادی که موهای آن‌ها کم حجم است محصولاتی در نظر گرفته شده است که برای بهتر دیده شدن این نوع موها به آن‌ها کمک می‌کند، اگر شما جزو این دسته از افراد هستید قادرید این محصولات را در روتین مو خود در نظر بگیرید.

محصول پیشنهادی: اسپری دو فاز آی پلاس روغن آرگان

روتین مراقبت از موی خشک و آسیب دیده

دلایل متعددی موجب می‌شود تا موهای افراد آسیب ببیند، در اینجا قصد داریم به بررسی این مواردی که در روتین مراقبت از موی خشک باشد بپردازیم، در ابتدا باید نوع موی خشک را بشناسیم.

روتین مراقبت از موی خشک و آسیب دیده

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توان به واسطه آن موی خشک را بشناسید این است که از رنگ مو بیش از اندازه استفاده می‌کنید و یا در معرض نور شدید آفتاب و باد و یا وسایل حرارتی همچون سشوار قرار می‌گیرید.

بهتر است بدانید که خشکی موی سر سبب می‌شود تا عارضه‌هایی مانند موخوره، خشکی بیش از اندازه و کدر شدن موها را تجربه کنید، با انجام مواردی که در ادامه ذکر می‌شود می‌توانید از صدمه زدن به موی خود جلوگیری کرده و آن را در معرض خشکی و شکنندگی قرار ندهید.

– روغن تراپی در روتین مو

در حقیقت با استفاده از عمل روغن تراپی می‌توانید به ترمیم و درمان عمیق موهای خشک خود بپردازید، هرچند نباید این مورد را به‌عنوان یک روتین همیشگی یا یک الگوی ثابت برای تمامی افراد در نظر گرفت.

در واقع برای هر فرد با مو خشک و نیازی که موی وی دارد، این فرایند می‎بایست انجام شود، در زمان درمان موها به کمک روغن مو می‌بایست به بخش‌های مختلف مو توجه کرد.

روغن تراپی در روتین مو

لذا ساختمان مو از دو بخش مجزا یعنی ریشه و ساقه تشکیل شده است، به عبارت دیگر برای هرکدام از این بخش‌ها باید از روغن مخصوص استفاده شود، با بهره‌گیری از روغن‌هایی که برای ریشه و ساقه استفاده می‌کنید نتایجی مشابه موارد زیر را به دست می‌آورید:

  • با تقویت شدن ریشه مو و فولیکول موهای شما محکم‌تر می‌شود
  • شوره سر و خشکی موهایتان برطرف می‌شود
  • از موخوره و دوشاخه شدن مو جلوگیری می‌کند؛
  • جریان خون افزایش پیدا می‌کند و با افزایش اکسیژن رسانی به فولیکول، رشد و حالت گیری موها بیشتر می‌شود
  • این مدل از روغن تراپی برای افرادی است که از موی خشک، وز و آسیب‌دیده رنج می‌برند. با کمک تنوع بالایی از روغن موها این عمل صورت می‌گیرد. اینکه هر فرد از چه نوع روغنی استفاده می‌کند به موارد متعددی بستگی دارد که باید از متخصص در این زمینه مشورت بگیرید. با این وجود در ادامه برخی از پرکاربردترین روغن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:
  • روغن ماکادمیا
  • روغن شی باتر
  • روغن آرگان
  • روغن رزماری
  • روغن جوجوبا
  • روغن نارگیل
  • روغن آمله
  • روغن سیاه دانه

محصول پیشنهادی: سرم کریستال مو بیول

– استفاده از ماسک‌های آب‌رسان

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که خشکی موها به آن مربوط می‌شود، کمبود آب است، لذا درمانی که موجب دهیتراته شدن آن می‌شود به احیای مجدد مو کمک می‌کند.

استفاده از ماسک‌های آب‌رسان

یکی از مؤثرترین روتین‌ها بهره‌گیری از ماسک‌ مو آب‌رسان است، در اینجا چند مورد از ماسک‌های خانگی را نام می‌بریم.

  • ماسک آووکادو
  • ماسک آلوئه‌ورا
  • ماسک موز و عسل

– مصرف آب و سبزیجات به مقدار کافی

به صورت کلی مصرف آب و سبزیجات به اندازه کافی برای تأمین مواد معدنی و پروتئین مو مناسب است و به حفظ سلامت آن کمک می‌کند، لذا همان‌طور که توصیه می‌شود، معمولاً برای اینکه سلامت همه بخش‌های بدن را در نظر بگیریم لازم است تا رژیم غذایی خود را با بهره‌گیری از سبزیجات و نوشیدن آب کافی جدی بگیریم. رشد مو، درخشندگی و سلامت آن‌ها به موارد متعددی که از یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات است نشات می‌گیرد.

– خواب به میزان کافی

با توجه به اطلاعات و گزارشات منتشر شده علاوه بر مواردی همچون اختلالات ژنتیکی، هورمونی، تغذیه‌ای و مصرف برخی داروها، عدم خواب کافی بر سلامت موها تأثیر منفی می‌گذارد.

برای جلوگیری از ریزش و سفیدی زودهنگام مو، کیفیت بالای خواب تأثیرات زیادی دارد، نازک شدن مو، رویش کم و خشکی از جمله مشخصه‌های کمبود خواب است. در نهایت اگر به زیبایی و سلامت موهای خود اهمیت می‌دهید باید خواب خود را تنظیم کنید.

– دوری کردن از استرس

یکی از مهم‌ترین عواملی که به ریزش مو بستگی دارد، استرس است. در حقیقت به فردی که درگیر استرس و اضطراب است بگویید استرس نداشته باش تا موهای خوبی داشته باشی. استرس دلایل متعددی دارد. این کار به کمک یک روان‌درمانگر کارکشته نیاز دارد تا به فرد در این زمینه کمک کند.

موردی که به ریزش موی افراد سرعت می‌بخشد، استرس است و این امر کاملاً درست است؛ زیرا استرس ذهنی و فیزیکی سبب ریزش مو افراد می‌شود.

اما بخش امیدوارکننده در اینجا این است که نوع ریزش مو به صورت موقتی است.

اگر بدن فرد تحت‌تأثیر استرس باشد، به احتمال زیاد چرخه رشد مو متوقف می‌شود و این امر می‌تواند فولیکول‌های مو را در فاز استراحت قرار دهد. این امر موجب می‌شود تا در روند رشد مو جلوگیری شود. درصورتی‌که استرس فرد پایان یابد، چرخه رشد مو مجدد ازسرگرفته خواهد شد و ریزش مو هم متوقف می‌شود.

– استفاده از شامپوهای مناسب و فاقد سولفات

اگر قرار باشد شامپوهای بدون سولفات را به شخصی توصیه کنیم، بی شک صاحبان موی فر، خشک و وز اولویت بالاتری دارند، زیرا این شامپوها علاوه بر قدرت پاک‌کنندگی بالایی که دارند در حفظ چربی‌های مفید مو بسیار تأثیرگذارند.

کاهش شستشوی موها با شوینده‌ها

یکی دیگر از مواردی که به خشکی زودهنگام مو کمک می‌کند و به موی سر افراد آسیب جدی وارد می‌کند، شست و شوی مداوم مو است، متأسفانه گاهی افراد گمان می‌کنند با شست و شوی مداوم سر، موی آن‌ها تمیز و درخشان می‌شود، درصورتی‌که این مسئله به هیچ وجه درست نیست، بلکه در آخر سبب آسیب به موی افراد می‌شود.

برای شناخت روغن های مناسب موهای خشک مقاله «بهترین روغن برای موهای خشک» را مطالعه نمایید.

روتین مراقبت از موی نرمال چیست؟

برای مراقبت از مو نرمال می‌توان از شامپوهای روزانه استفاده کرد، هرچند این بدین معنی نیست که بیش از اندازه موهای خود را بشویید؛ بلکه با داشتن روتین مراقبتی می‌توانید به سلامت موی نرمال کمک و از آسیب به آن جلوگیری کنید.

روتین مراقبت از موی نرمال چیستروتین مراقبت از موی نرمال چیست

موی نرمال به واسطه روغن‌های طبیعی سر افراد کنترل می‌شود، در نهایت موی شما سالم و براق به نظر می‌رسد، مو نرمال به آسانی قابل کنترل و نرم است، در این مدل مو کمتر موی موج‌دار دیده می‌شود.

بسیاری از افرادی که موی نرمال دارند برای مراقبت و محافظت از آن نسبت به سایر جنس موها به زمان کمتری نیاز دارند، با این وجود می‌بایست بدانید که مو نرمال انعطاف‌پذیر نیست و برای حفظ و مراقبت از آن باید روتین مراقبت از موی نرمال داشته باشید.

معمولاً افرادی که مو نرمال دارند می‌توانند برای جلوگیری از آسیب و خشک شدن مو از محافظه‌های گرما، روغن‌ها و اسپری‌های حاوی مواد مغذی استفاده کنند، در اغلب مواقع آب و هوا و سایر عوامل بیرونی موجب می‌شود تا تعادل مو نرمال از بین برود. به همین سبب لازم است تا روتین مراقبت از مو نرمال جدی گرفته شود و فرد به اندازه کافی به موهای خود توجه کند.

اگر به دنبال بهترین روغن‌های آرگان هستید مقاله «بهترین مارک‌ روغن آرگان» را مطالعه نمایید.

روتین مراقبت از موی چرب کدام است؟

برای مراقبت از موهای چرب می‌توانید از 7 موردی که در ادامه معرفی می‌کنیم، استفاده کنید تا در نهایت به جای موهای چرب، موهای سالم و زیبایی داشته باشید:

روتین مراقبت از موی چربروتین مراقبت از موی چرب
  • شامپوی مناسب موهای چرب
  • شست‌وشوی صحیح موهای چرب
  • استفاده از آب ولرم یا سرد در حمام
  • رژیم غذایی
  • کاهش استفاده از رنگ موهای مختلف
  • سرم مو و ماسک مو مخصوص موهای چرب
  • استفاده از سرکه سیب با آب رقیق
  • محصولات مناسب برای روتین مراقبت از مو چرب

در نهایت با این تفاسیر برای داشتن موی سالم باید به فرد متخصص در این زمینه مراجعه کنید و با توجه به نوع موی سر شما روتین مراقبت از موی چرب را به شما بدهد.

روتین مراقبت از مو فر چیست؟

مراقبت از مو فر برای داشتن موهای سالم اندکی مشکل است در ادامه به بررسی 8 مورد روتین مراقبت مو فر می‌پردازیم:

روتین مراقبت از مو فر چیست
  • حمام روزانه ممنوع
  • شست‌وشوی موی فر با آب گرم ممنوع
  • شانه کردن مو با برس معمولی ممنوع
  • تأثیر رنگ مو و دکلره روی موی فر
  • استفاده نکردن از دستگاه‌های حرارتی (سشوار، اتو مو و غیره)
  • از بهترین روش برای خشک کردن موی فر استفاده کنید
  • استفاده از شامپوی مناسب برای موهای فر
  • بهره‌گیری از سرم مو و ماسک مو

سخن آخر

در این مقاله به صورت کامل به بررسی و آشنایی با روتین مراقبت از مو پرداختیم، هر مویی باتوجه‌به نوع و جنسی که دارد نیاز به مراقبت به‌خصوصی دارد. به همین سبب لازم است تا از متخصص این حوزه کمک بگیرید.

اگر مجدداً به بخش‌های بالا بنگرید و آن را مطالعه کنید متوجه می‌شوید که تا به اکنون نسبت به موهای خود اندکی بی‌تفاوت بوده‌اید و یا کاری که تاکنون انجام داده‌اید سبب آسیب جدی به موی شما شده است.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من