راهکارهایی آسان برای رفع چروک دور چشم

راهکارهایی آسان برای رفع چروک دور چشم

راهکارهایی برای رفع چروک دور چشم

چین و چروک دور چشم ممکن است برای هر فردی و در هر سنی اتفاق بیفتد. اما علت چروک دور چشم چیست؟ بروز چروک زیر چشم به شکل پنجه کلاغی در پیری یک اتفاق طبیعی است. زیرا با افزایش سن، میزان کلاژن و الاستین در پوست فرد کاهش می‌یابد. در نتیجه پوست افتاده می‌شود، خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد و خطوطی اطراف چشم پدیدار می‌شود.

به دلیل اینکه پوست دور چشم بسیار نازک و حساس‌تر از سایر قسمت‌های بدن است، چربی کمتری نیز دارد. بنابراین علائم پیری در این ناحیه سریع‌تر از سایر نقاط بدن ایجاد می‌شود. در ادامه، علت‌های چروک دور چشم و چروک زیر چشم را با هم مرور می‌کنیم.

علت چروک زیر چشم و چروک دور چشم

چین و چروک زیر چشم به خطوط خنده نیز معروف هستند. برای اینکه بتوانید از چروک دور چشم خود خلاص بشوید باید بدانید که علت چروک زیر چشم چیست. در جواب به این سوال باید گفت دلایل زیادی در ایجاد چروک زیر چشم وجود دارد که در ادامه دلایل آن را برای شما شرح خواهیم داد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

یکی از مهم‌ترین دلایل چروک چشم این است که بدن انسان نمی‌تواند جایگزینی برای پروتئین‌های کلاژن و الاستین بیابد. کار این پروتئین‌ها برای یک پوست شاداب و قابل ارتجاع، ضروری است و به جلوگیری از چروک زیر چشم کمک می‌کند.

مقاله پییشنهادی : علت و درمان سیاهی دور چشم

پیری

اولین و بارزترین علت چین و چروک چشم، پیری است. زمانی که افراد پیر می‌شوند، چین و چروک نه تنها در اطراف چشم بلکه روی گردن، صورت و… به وجود می‌آید.
وقتی پیر می‌شویم پوستمان به خصوص در دور چشم، الاستین و کلاژن خود را از دست می‌دهد. در این صورت پوست نازک می شود. در صورت نداشتن کلاژن و الاستین، پوست رطوبت خود را تا حدودی از دست می‌دهد.

سیگار کشیدن و چروک دور چشم

دومین دلیل چروک دور چشم سیگار کشیدن است. از آنجایی که سیگار کشیدن در بدن رادیکال‌هایی را تولید می‌کند، این رادیکال‌ها باعث می‌شوند چین و چروک در بدن افزایش یابد. رادیکال‌های آزاد باعث می‌شود الاستین و کلاژن کاهش پیدا کند و باعث به وجود آمدن چروک اطراف چشم شود. همین موضوع باعث می‌شود تا پوست شما خشک شود.

ممکن است زمانی که سیگار می‌کشید و دود به چشمتان نزدیک می‌شود، چشم خود را نیمه باز بگذارید؛ همین امر باعث می‌شود به چشمان خود فشار بیاورید. این یکی از دلایل به وجود آمدن چین و چروک اطراف چشم شما است!

حرکات صورت و حالت چهره

یکی از دلایل چروک دور چشم و چروک زیر چشم که معمولا افراد به آن توجه ندارند، حرکات صورت و حالت چهره افراد است که یکی از دلایل چین و چروک اطراف چشم است. زمانی که شما می‌خندید، چشمان خود را ریز می‌کنید یا زمانی که لبخند می‌زنید پوست پلک شما چین می‌خورد. همین امر باعث به وجود آمدن چملکی در اطراف چشم شما می‌شود.

نور خورشید

علت چروک زیر چشم در جوانی، اشعه یو وی است. هر دو نوع اشعه یو وی یعنی یو وی آ به اعماق پوست نفوذ می‌کنند. یو وی بی یکی از دلایلی است که باعث آفتاب سوختگی می‌شود و بنابراین چروک اطراف چشم به وجود می‌آید.

اشعه خورشید باعث می‌شود کلاژن و الاستین پوست از بین برود. این اتفاق دقیقا مانند اتفاقی است که در پیری اتفاق می‌افتد. نور خورشید فقط چروک دور چشم و چروک زیر چشم را به وجود نمی‌آورد. بلکه چروک‌هایی هم روی پوست صورت فرد ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید که اشعه نور خورشید باعث پیری زودرس می‌شود. برای اینکه بدانید چگونه کلاژن را افزایش دهید پیشنهاد می‌کنیم مقاله «کلاژن سازی پوست» را مطالعه نمایید.

برای از بین بردن چروک چشم و پیشگیری از آن بهترین کار این است که از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از کلاه لبه دار برای بیرون رفتن استفاده کنید تا در جوانی دچار چروک دور چشم نشوید.

مراقبت نادرست از پوست صورت

برای مراقبت از پوست دور چشم خود بهتر است از آبرسان در اطراف آن استفاده کنید و به کمک مرطوب کننده اطراف آن را چرب کنید. در صورتی که مرطوب کننده استفاده نکنید، پوستتان خشک می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا شما حالتی به چهره خود بگیرید که باعث به وجود آمدن چروک دور چشم و چروک زیر چشم شود. چروک دور چشم بیشتر در افرادی دیده می‌شود که پوست آن‌ها خشک است.

ژنتیک و عوامل ارثی

مورد بعدی که باعث به وجود آمدن چروک دور چشم و چروک زیر چشم می‌شود، ژنتیک و عوامل ارثی است. عموما این اتفاق در سنین جوانی شروع می‌شود و برای افراد اتفاق می‌افتد. بعضی از عوامل ژنتیکی باعث می‌شود که چروک زیر چشم بیشتر اتفاق بیفتد. عواملی مانند حجم پوستی که فرد دارد، چربی‌های طبیعی و کیفیت الاستین و کلاژن.

کمبود خواب

یکی از دلایلی که کمتر کسی به آن توجه دارد، خواب کافی است. کمبود خواب باعث می‌شود پی اچ پوست تغییر کند. همچنین سلول‌ها تلاشی برای هیدراته ماندن نمی‌کنند. دفع سموم بدن در خواب اتفاق می‌افتد.
در صورتی که فرد خواب کمتری داشته باشد، دفع سموم به درستی صورت نمی‌گیرد. همین امر باعث آسیب بسیار زیادی بر روی پوست دور چشم شما می‌شود.

کمبود خواب را می‌توان به عنوان علت چروک زیر چشم در جوانی نیز نامید. زیرا عموما این افراد مشغول کار با گوشی یا کامپیوتر در شب هستند. باید دقت داشته باشید که زل زدن به صفحه کامپیوتر نیز یکی از دلایل دیده شدن چروک دور چشم و چروک زیر چشم در افراد است. بهترین کار این است که شب‌ها زود بخوابید و خواب مفید خود را داشته باشید تا دچار چروک زیر چشم نشوید.

در ادامه، روش‌های رفع چروک دور چشم را به صورت جداگانه برای شما شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

 

روش‌های رفع چروک دور چشم

روش‌های مختلفی برای رفع چروک دور چشم وجود دارد که در ادامه ما به چهار مورد از آن می‌پردازیم:

لیزر

یکی از روش‌های رفع چروک، لیزر چروک دور چشم است. رفع چروک زیر چشم و دور چشم با لیزر، به عنوان جوانسازی پوست با لیزر یا لایه‌برداری با لیزر شناخته می‌شود. در این روش از دستگاه لیزر کوچکی استفاده می‌شود که لایه بیرونی سلول‌های پوستی را از اطراف چشم جدا می‌کند. به این ترتیب، لیزر سلول‌های پوستی جوان‌تر، سالم و زیر سطح پوست را که خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بیشتری دارند، در دیدرس قرار می‌دهد.

با برداشتن لایه‌های بیرونی پوست، لایه‌های زیرین با استفاده از لیزر گرم می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا تولید کلاژن در پوست بیشتر شود. در نتیجه با این کار چروک زیر چشم را برطرف می‌کند.

باید توجه داشته باشید که بهبودی پوست بعد از لیزر کردن چند روز طول خواهد کشید و تورمی نیز به همراه دارد که تا 24 تا 48 ساعت آینده برطرف خواهد شد. 7 روز پس از لیزر چروک زیر چشم، دچار خارش پوستی خواهید شد که در این مورد هیچ گونه جای نگرانی وجود ندارد.

روغن کرچک

روغن کرچک نیز برای چروک دور چشم بسیار موثر است. زیرا یکی از دلایل چروک، کاهش رطوبت پوست است. هر شب قبل از خواب روغن کرچک را دور چشم خود بمالید. توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از آن برای چروک زیر چشم به دلیل اینکه این روغن بسیار غنی است، توصیه نمی‌شود. تنها کمی از آن برای دور چشم کافی است. با استفاده منظم روغن کرچک برای چروک، جوانی را به پوست خود برگردانید. استفاده از روغن ها برای چروک پوست مناسب هستند که برای آشنایی با انواع آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم به مقاله «قویترین روغن ضد چروک» مراجعه کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل نیز همانند روغن کرچک برای چروک دور چشم توصیه می‌شود. این روغن را می‌توان یکی از بهترین روغن‌ها برای رفع چروک دور چشم نامید. به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین آ و ای، مانند پروتئین برای پوست عمل می‌کند. خواص روغن نارگیل برای از بین بردن چروک عبارتند از جلوگیری از آویزان و خم شدن بافت‌ها و ایجاد چین و چروک چشم. این روغن باعث نرمی پوست نیز می‌شود.

روغن زیتون

 

روغن زیتون

روغن زیتون نیز مانند روغن کرچک برای چروک دور چشم بسیار موثر است. تنها کافی است روغن زیتون را با آبلیمو و گلیسیرین مخلوط کنید. یا آن را به صورت جداگانه جهت از بین بردن چروک زیر چشم خود استفاده نمایید. انگشتان دست خود را با روغن زیتون چرب کنید. سپس به زیر چشم خود و دور آن بمالید. این کار جهت رفع چروک چشم به شما کمک بسیاری می‌کند.

کرم دور چشم

 

کرم دور چشم

 

کرم دور چشم نیز یکی از مواردی است که متخصصان پوست برای رفع چروک دور چشم و چروک زیر چشم به افراد توصیه می‌کنند تا استفاده کنند. کرم دور چشم براساس سن و جنس و نوع پوست افراد دسته بندی می‌شود. سنینی که ما پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده کنند از 25 سال به بالا است.

وقتی شما جوان هستید، پوست شما همچنان کلاژن تولید می‌کند و به همین دلیل است که پوستتان شفاف و جوان است. اما طی گذر زمان و افزایش سن، میزان کلاژن پوست کم می‌شود و افراد دچار چروک چشم می‌شوند.

کرم دور چشم را می‌توانید در دو حالت قوی و عادی در بازار پیدا کنید. اگر در سن کم شروع به استفاده از کرم ضد چروک کرده‌اید، بهتر است از کرم دور چشم عادی استفاده کنید. کرم دور چشم انواع مختلفی دارد که می‌توانید با مراجعه به دکتر و مشورت با او جهت خرید آن اقدام کنید.
در صورتی که می‌خواهید هزینه کمی را برای رفع چروک چشم خود کنید، کرم دور چشم انتخاب مناسبی است. برای آشنایی با انواع کرم‌های دور چشم مقاله «بهترین کرم دور چشم» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ماسک

یک درمان خانگی چروک دور چشم، استفاده از ماسک است. ماسک‌ها باعث می‌شوند تا پوست شما شفاف شود و مواد مغذی به آن برسد. ماسک‌ها برای کند شدن روند چروک زیر چشم نیز بسیار موثر هستند.

 

معرفی بهترین ماسک برای چروک دور چشم

در ادامه به معرفی چند ماسک خانگی جهت درمان چروک زیر چشم می‌پردازیم:

1- ماسک عسل

ماسک عسل برای چروک دور چشم بسیار موثر است.

مواد لازم:

– زرده تخم مرغ
– یک قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه:

در صورت داشتن پوست خشک و حساس، بهترین ماسک برای چروک دور چشم ماسک عسل است. عسل و زرده تخم‌مرغ را با یکدیگر مخلوط کنید. پس از مخلوط شدن، ماسک را به مدت 15 دقیقه در اطراف چشم خود بگذارید. پس از گذشت 15 دقیقه اطراف چشم خود را با آب گرم بشویید.
این ماسک را می‌توان یکی از بهترین ماسک ها برای چروک زیر چشم نامید.

2- ماسک موز و کره

 

ماسک موز و کره

ماسک موز و کره نیز مانند ماسک عسل برای چروک دور چشم بسیار موثر است. ترکیب موز و کره برای آبرسانی پوست دور چشم شما موثر است. استفاده از این ماسک یک درمان خانگی چروک محسوب می‌شود.

مواد لازم:

– یک عدد موز له شده
– یک قاشق غذاخوری کره

طرز تهیه:

برای رفع چروک زیر چشم و چروک دور چشم خود بایستی کره را قبل از مخلوط کردن با موز آب کنید. سپس موز و کره را با یکدیگر مخلوط کنید. ماسک تهیه شده را به مدت 15 دقیقه بگذارید روی اطراف چشمتان بماند. پس از گذشت زمان تعیین شده آن را با آب گرم بشویید.

3- ماسک لیمو و ماست

بهترین ماسک برای چروک دور چشم، ماسک لیمو و ماست است. باید گفت ماست یک ماده طبیعی پر چرب است. لیمو خواص بسیار خوبی برای پوست دارد.

مواد لازم:

– یک قاشق غذاخوری آبلیمو
– یک پیمانه ماست

طرز تهیه:

قبل از استفاده از این ماسک ضد چروک دور چشم، مرطوب کننده بزنید. سپس ماست و آبلیمو را با یکدیگر مخلوط کنید. این ماسک را به مدت 20 دقیقه روی پوست خود بگذارید. بعد با آب گرم صورت خود را بشویید.

4- ماسک سفیده تخم مرغ، ویتامین ای و عسل

این ماسک یک درمان خانگی برای چروک زیر چشم است و باعث شفافیت و رسیدن مواد مغذی به پوست شما می‌شود.

مواد لازم:

– یک قرص ویتامین ای
– عسل
– سفیده تخم مرغ

طرز تهیه:

یک سفیده تخم‌ مرغ را با کمی عسل مخلوط کنید. سپس یک قرص ویتامین ای به ترکیب خود اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 15 الی 20 دقیقه اطراف چشمتان بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

5- ماسک خیار

 

ماسک خیار

مواد لازم:

– یک عدد خیار متوسط

طرز تهیه:

خیار یکی از موثرترین روش‌ها برای رفع چروک چشم است. آن را حلقه حلقه کنید و بر روی چشم خود قرار دهید.

6- ماسک سیب ‌زمینی

یک درمان خانگی چروک دور چشم، استفاده از سیب ‌زمینی است. سیب زمینی باعث جوانسازی پوست می‌شود و از چروک زیر چشم نیز جلوگیری می‌کند.

مواد مورد نیاز:

– یک سیب ‌زمینی رنده شده
– یک قاشق غذا خوری خامه ترش یا روغن زیتون

طرز تهیه:

برای تهیه این ماسک بهتر است از سیب‌زمینی پخته شده یا خام استفاده کنید. سیب ‌زمینی را به صورت پوره در آورید. سپس خامه ترش یا روغن زیتون را به پوره سیب ‌زمینی اضافه کنید. ماسک آماده شده را زیر چشم خود بمالید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند. پس از گذشت زمان تعیین شده با آب ولرم صورت خود را بشویید.

7- ماسک گوجه فرنگی

 

 

ماسک گوجه فرنگی

آب گوجه گزینه مناسبی برای آبرسانی پوست اطراف چشم است.

مواد لازم:

– یک قاشق غذا خوری آب گوجه فرنگی
– یک عدد زرده تخم ‌مرغ

طرز تهیه:

مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس روی پوست اطراف چشم خود بزنید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید. پس از گذشت 15 دقیقه، آن را با آب ولرم بشویید.

8- ماسک تخم‌ مرغ

نباید از خواص تخم مرغ برای جوان‌سازی پوست غافل شوید.

مواد لازم:

– یک عدد سفیده تخم‌ مرغ
– یک قاشق غذا خوری هویج ریز خورد شده یا رنده شده
– یک قاشق چای‌خوری آلوئه ورا

طرز تهیه:

مواد لازم را درون یک ظرف با یکدیگر مخلوط کنید تا حالت خامه‌ای به خود بگیرند. با دست یا یک برس تمیز، ماسک را دور چشم خود بمالید. باید 15 الی 30 دقیقه روی پوست شما بماند. برای پاک کردن این ماسک می‌توانید یک حوله نرم بردارید و آن را از صورت خود پاک کنید. سپس با آب ولرم بشویید.

9- ماسک ضد چروک زردچوبه و عسل

 

ماسک ضد چروک زردچوبه و عسل

زردچوبه برای چروک دور چشم بسیار مفید بوده و حاوی مقادیر بالای کورکومین و آنتی اکسیدان است. عسل یک آبرسان قوی است که با افزایش رطوبت پوست دور چشم، چین و چروک زیر چشم را رفع می‌کند. برای آشنایی با انواع دیگر ماسک با زردچوبه به مقاله «ماسک زردچوبه» مراجعه کنید.

مواد لازم:

– یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه
– یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی

طرز تهیه:

همه مواد را با هم مخلوط کنید و دور چشم خود بمالید. این ماسک جهت رفع چروک زیر چشم به شما کمک کند. پس از 15 دقیقه پوست خود را با آب ولرم بشویید.

10- ماسک زردچوبه و ماست و چروک دور چشم

زردچوبه برای دور چشم بسیار مفید و برای درمان چروک نیز موثر است. ماست هم سرشار از ویتامین بی و کلسیم است.

مواد لازم:

– یک چهارم قاشق چای‌خوری زردچوبه
– یک قاشق چای‌خوری ماست ساده

طرز تهیه:

همه مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا برای رفع چروک به شما کمک کند. سپس آن را دور چشم خود قرار دهید. پس از آن 15 الی 20 دقیقه صبر کنید و بعد صورت خود را با آب ولرم بشویید.

11- ماسک توت

توت خواص بسیار خوبی برای چروک دور چشم و چروک زیر چشم دارد.

مواد لازم:

– یک قاشق غذا خوری خامه ترش
– یک قاشق غذا خوری عسل
– یک قاشق غذا خوری توت له شده

طرز تهیه:

مواد را با هم مخلوط کنید. سپس آن را دور چشم خود بمالید. پس از آن به مدت 30 دقیقه صبر کنید و با آب ولرم بشویید.

12- معجزه یخ برای چروک دور چشم

فقط کافیست یخ را دور چشم خود بمالید و معجزه آن برای چروک  را با چشمان خود ببینید.

امیدواریم مطالب بالا برایتان مفید واقع شده باشند. اکنون باید با راهکارهایی برای رفع چروک دور چشم آشنا شده باشید و بتوانید چین و چروک خود را کم رنگ کنید.

 

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من