با بهترین روش های درمان سلولیت آشنا شوید

با بهترین روش های درمان سلولیت آشنا شوید

درمان سلولیت و روش‌های آن یکی از دغدغه‌های افراد مخصوصاً بانوان می‌باشد. سلولیت زنان را به طور قابل توجهی بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما در همه افراد ویژگی‌های یکسانی ندارد. التهاب بافت سلولی به تدریج ایجاد می‌شود و نواحی مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین ممکن است فرد به انواع سلولیت مبتلا شود. تشخیص صحیح آنها برای اثربخشی درمان بسیار مهم است. مشاوره با یک متخصص یک نقطه شروع عالی است. اما اگر می‌خواهید قبل از مراجعه به متخصص درباره درمان سلولیت بیشتر بدانید، در این مقاله ویژگی‌های اصلی انواع سلولیت و برخی از مناسب‌ترین درمان‌ها را برای رفع سلولیت قرار دادیم.

 

سلولیت چیست؟

سلولیت عارضه‌ای است که بیشتر در کشورهای صنعتی، 90 درصد زنان و 10 درصد مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با نزدیک شدن به یائسگی زنان، استروژن شروع به کاهش می‌کند. از 25 تا 35 سالگی شروع به دیدن ظاهر سلولیت می‌کنید. از آنجا که استروژن بر رگ‌های خونی تأثیر می‌گذارد، هنگامی که استروژن شروع به کاهش می‌کند، گیرنده‌های رگ‌های خونی را در قسمت باسن و ران از دست می‌دهید، بنابراین گردش خون نیز کاهش پیدا می‌کند. با کاهش گردش خون، اکسیژن و مواد مغذی کمتری به این نواحی می‌رسد و در نتیجه، شاهد کاهش تولید کلاژن هستیم. همچنین، در این زمان سلول‌های چربی شروع به بزرگ‌تر شدن می‌کنند، آنها شروع به بیرون زدن از طریق کلاژن می‌کنند و تبدیل به چربی ناهموار معروف به سلولیت می‌شوند.

زنان معمولاً در اطراف زانوها، ران و باسن دچار سلولیت می‌شوند. زیرا آنها سه لایه چربی در این نواحی دارند (به جای یک لایه). به همین دلیل است که اکثرا بانوان در پی شیوه‌های درمان سلولیت می‌باشند.

 

مقاله پییشنهادی : میکرونیدلینگ صورت

 

علت بروز سلولیت

اکثر منابع موافق‌اند که ظاهر گودی سلولیت به دلیل مشکلات یا عدم تعادل در بافت همبند و چربی در بدن فرد اتفاق می‌افتد، اما تئوری‌های زیادی در مورد علت این عدم تعادل وجود دارد. به نظر می‌رسد که هورمون‌ها، رژیم غذایی، سبک زندگی و ژنتیک همه در ایجاد سلولیت نقش دارند اما مطلق نیستند. در حالی که افرادی که اضافه وزن دارند احتمال بیشتری برای ابتلا به سلولیت دارند، بسیاری از زنان لاغر نیز از آن شکایت دارند.

علت بروز سلولیت

چگونگی ایجاد سلولیت مشخص نیست، اگرچه اعتقاد بر این است که عوامل متعددی مانند جنسیت، ژنتیک و سبک زندگی در آن دخیل هستند. بررسی فوریه 2019 در مجله بین‌المللی پوست زنان توسط نیل سادیک، MD، استاد بالینی پوست در پزشکی ویل کورنل در شهر نیویورک، علل احتمالی را از تغییرات عروقی و عوامل التهابی گرفته تا تغییرات هورمونی و مسائل ساختاری ذکر می‌کند.

دکتر چاپاس توضیح می‌دهد که نحوه ذخیره چربی زنان با مردان متفاوت است. همان‌طور که بدن ما پیر می‌شود، نوع چربی کمی کوچک می‌شود و پوست نازک می‌شود، بنابراین زنان بیشتر از این اثر موج دار گوشتی می‌بینید.

بر اساس بررسی ژوئیه 2012 در مجله آکادمی اروپایی پوست و نورولوژی، در مردان، نوارهایی که بافت همبند را در جای خود نگه می‌دارند، به صورت «الگوی زیگزاگی» مرتب شده‌اند. طبق بررسی، اگر روی ران یک زن و یک مرد تست پینچ انجام دهید، قله‌ها و دره‌های بافت بدنی، حالت مشبک ایجاد می‌کند، در حالی که مرد فقط «چین‌ها و شیار» خواهد داشت.

هورمون‌ها نیز ممکن است در این موضوع نقش داشته باشند. دکتر رابینسون خاطرنشان می‌کند که در حالی که مردان معمولاً دچار سلولیت نمی‌شوند، مردانی که سطوح پایین‌تری از هورمون‌های جنسی مردانه دارند، از جمله افرادی که از درمان سرکوب‌کننده هورمون برای سرطان پروستات استفاده می‌کنند، می‌توانند به آن مبتلا شوند.

به گفته دکتر رابینسون، اکثر زنان پس از بلوغ دچار این تکه‌های پوستی چروکیده می‌شوند، و مهم نیست که چقدر (یا کم) وزن حمل می‌کنند یا ماهیچه‌هایشان چقدر فشرده است. او می‌گوید: من بیماران زیادی را که ورزشکاران حرفه‌ای یا رقصنده‌های حرفه‌ای بودند، درمان کرده‌ام. سلولیت می‌تواند در زنان بالغ در هر سن، نژاد یا BMI رخ دهد: “درمان سلولیت صرفاً برای گروهی خاص از زنان نیست.”

سلولیت در برخی از پوست‌ها بیشتر از سایر پوست‌ها قابل مشاهده است. دکتر چاپاس می‌گوید: گاهی اوقات به سختی قابل درک است: حتی برای دیدن آن باید نوری به آن بتابانید. او اضافه می‌کند که ظاهر سلولیت می‌تواند موضعی نیز باشد. زمانی که ایستاده‌اید ممکن است آن را ببینید اما برای مثال زمانی که روی شکم دراز کشیده‌اید نه.

 

مقاله پییشنهادی : کره بدن

انواع سلولیت

در این بخش به سه نوع سلولیت اشاره کرده‌ایم:

انواع سلولیت

 

  1. سلولیت ادماتوز

سلولیت ادماتوز اساساً زنان جوان 20 تا 30 ساله را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با گردش خون ضعیف همراه است و با احتباس قابل توجه مایع تشدید می‌شود. با توجه به این دو ویژگی، درمان آن جزو سخت‌ترین انواع سلولیت است. عمدتاً روی پاها، به خصوص ران و زانو تمرکز دارد.

به دلیل سلولیت ادماتوز، پاها خطوط خود را از دست می‌دهند و با شروع افیوژن وریدی، متورم می‌شوند. علاوه بر این، پوست اسفنجی و مایل به قرمز می‌شود.

افرادی که از این التهاب رنج می‌برند، ممکن است هنگام لمس یا بعد از چندین ساعت نشستن احساس درد کنند.

  1. سلولیت شل

سلولیت شل در زنان بین 30 تا 40 سال بیشتر دیده می‌شود و معمولاً با افتادگی همراه است. پوست نرم و دارای ظاهری مواج و ژله مانند است. التهاب سلولی تمایل دارد به راحتی حرکت کند و زمانی که فرد دراز کشیده است بیشتر قابل مشاهده است.

سلولیت شل اساساً در مناطقی که تجمع چربی وجود دارد، مانند بازوها، شکم، باسن و پاها ایجاد می‌شود. با افزایش سن یا افزایش وزن افزایش می‌یابد و زمانی که توده عضلانی کمی وجود دارد تشدید می‌شود.

با درمان سلولیت، می‌توان نتایج امیدوار کننده‌ای به دست آورد. این به این دلیل است که سلولیت شل با اتخاذ یک رژیم غذایی منظم و ورزش کمتر قابل مشاهده است.

  1. سلولیت فشرده

سلولیت فشرده اغلب در نوجوانی ظاهر می‌شود و در صورت عدم درمان، می‌تواند تا پایان عمر باقی بماند. علت ظاهر “پوست پرتقال” است که با بی نظمی در پوست و با شیارها و فرورفتگی در ران‌ها و باسن مشخص می‌شود.

برخلاف سلولیت شل، سلولیت فشرده حرکت نمی‌کند. پوست به عضله می‌چسبد و در برابر لمس سخت و حساس می‌شود که می‌تواند بسیار دردناک شود. این به این دلیل است که اعصاب توسط گره‌های چربی خفه می‌شوند.

هر چه زودتر درمان سلولیت در این نوع را شروع کنید، بهتر می‌توانید به طور مؤثر با آن مبارزه کنید.

 

مقاله پییشنهادی : روغن هسته انگور

 

روش‌های پزشکی درمان سلولیت

در مورد اینکه چه چیزی ممکن است برای شما بهترین کار را انجام دهد، با یک متخصص پوست یا جراح زیبایی مشورت کنید. حتماً در مورد عوارض جانبی، عوارض، زمان بهبودی، نتایج مورد انتظار و هزینه بپرسید. قیمت‌ها می‌توانند بسیار زیاد باشند و بسته به محل زندگی، نوع درمان و اندازه منطقه تحت درمان متفاوت خواهند بود. به گفته انجمن جراحی پوست، همچنین می‌خواهید در مورد طول عمل و تعداد روش‌هایی که برای مشاهده مقداری بهبود نیاز دارید بپرسید.

روش‌های پزشکی درمان سلولیت

1. عمل جراحي سابسیژن دستی

یک روش جراحی است که شامل قرار دادن یک سوزن، تیغ یا ابزار دیگر در زیر پوست برای شکستن نوارهای فیبری است. پزشک حتی ممکن است از مقداری چربی خود بیمار به عنوان پرکننده استفاده کند. ممکن است درد و خونریزی رخ دهد و نتایج می‌تواند دو تا سه سال باقی بماند.

2. سابسیژن مکانیکی

یک دستگاه کم تهاجمی، فرایند درمان سلولیت را از طریق سابسیژن مکانیکی خودکار انجام می‌دهد. دستگاه هر فرورفتگی را می‌کشد و راهی را برای یک تیغه نازک باز می‌کند تا نوار زیرین (بافت‌های فیبری زیرین) را آزاد کند. این تنها درمانی است که توسط سازمان پزشکی برای درمان سلولیت ران ، باسن و زانو تأیید شده است تا بهبودی پنج ساله در ظاهر سلولیت روی ران و باسن را نشان دهد.

3. لیزر درمانی

با استفاده از دستگاهی به نام سلولاز، پزشک فیبر لیزری ریز را زیر پوست قرار می‌دهد تا سلول‌های چربی را گرم و ذوب کند و نوارهای فیبری را که روی پوست به سمت پایین کشیده می‌شوند، برش دهد. همچنین رفع سلولیت با لیزر می‌تواند به ضخیم شدن پوست کمک کند. اما ممکن است پس از درمان تورم، کبودی و هایپرپیگمانتاسیون ایجاد شود. سلولاز نشان داده است که ظاهر سلولیت را برای یک سال بهبود می‌بخشد.

4. درمان‌های غیر تهاجمی مبتنی بر انرژی

این دسته شامل دستگاه‌هایی می‌شود که از امواج رادیویی مانند VelaShape  یا امواج صوتی مانند ZWave برای تقویت تولید کلاژن و ضخیم و سفت کردن پوست استفاده می‌کنند.  این درمان سلولیت همچنین ممکن است بافت چربی را کاهش داده و نوارهای فیبری زیر پوست را شل کند. نتایج فرکانس رادیویی کوتاه مدت هستند و درمان با امواج صوتی به طور متوسط ​​می‌تواند هفت جلسه درمانی طول بکشد.

5. پرکننده‌های پوستی

پزشکان از پرکننده‌های تزریقی مانند Radiesse رقیق شده (کلسیم هیدروکسیل آپاتیت) یا Sculptra رقیق شده (پلی ال – لاکتیک اسید) برای تحریک تولید کلاژن و بهبود ظاهر سلولیت استفاده می‌کنند.

روش‌ های درمان خانگی سلولیت

در زیر داروهای طبیعی وجود دارد که منابع قابل اعتمادی توصیه کرده‌اند. همه آنها باید به تعادل بافت همبند و چربی در بدن کمک کنند، بنابراین ارزش امتحان کردن را دارند!

1. استفاده از براش بدن خشک

هر چند وقت یکبار: برس زدن پوست خشک به طور مؤثر منافذ روی پوست شما را باز می‌کند. این کاری است که می‌توانید – و باید – روزانه انجام دهید، حتی دو بار در روز. این کار جریان خون و جریان لنفاوی بدن را افزایش می‌دهد.

استفاده از براش بدن خشک

از برس یا لیف الیاف گیاهی استفاده کنید و برس را از پایین به بالا بر روی بدن حرکت دهید و از حرکات دایره‌ای و رفت و برگشتی اجتناب کنید.

2. درمان سلولیت با مصرف ژلاتین

پرولین و آمینواسیدهای گلیسیرین بخش عظیمی از ژلاتین را تشکیل می‌دهند. ژلاتین بیشتر در بافت استخوانی اندام حیوانات یافت می‌شود. ژلاتین می‌تواند به سفت شدن پوست شل و جلوگیری و درمان سلولیت کمک کند چرا که منبع عالی کلاژن رژیمی است.

درمان سلولیت با مصرف ژلاتین

نکته: کلاژن خیلی بزرگ است که توسط پوست جذب نمی‌شود، بنابراین این کرم‌های پوستی مدعی کلاژن رسانی کاملاً بی فایده هستند کلاژن را از طریق تغذیه دریافت کنید

کاهش مواد غذایی حاوی ژلاتین در رژیم غذایی ما ممکن است منجر به افزایش سلولیت شده باشد. در هر صورت، مصرف ژلاتین یک درمان سلولیت دیگر است که به دلیل فواید بسیار ارزش امتحان کردن را دارد.

3. ماساژ با غلتک برای رفع سلولیت

ماساژ با غلتک برای رفع سلولیت

گفته می‌شود که ماساژ دادن نواحی ای که مستعد یا دچار سلولیت هستند به جلوگیری و درمان سلولیت کمک می‌کند. غلتک‌هایی برای ماساژ وجود دارند که بر روی بدنه آنها برآمدگی‌های بسیاری قرار دارد که در هنگام ماساژ منجر به تحریک پوست و افزایش گردش خون می‌شود.

4. درمان سلولیت با اسکراب قهوه

اسکراب قهوه می‌تواند در درمان سلولیت نیز تأثیر داشته باشد. همان‌طور که میدانید لایه برداری و ماساژ پوست موجب افزایش گردش خون می‌شود همچنین وجود قهوه در داخل اسکراب چرخه خون را تحریک می‌کند. در مقاله «ماسک قهوه» به طور مفصل ماسک‌های قهوه را معرفی کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه نمایید.

اسکراب قهوه

مواد لازم اسکراب قهوه:

  • نصف  فنجان تفاله قهوه
  • شکر 3 قاشق غذاخوری
  • 2 تا 3  قاشق غذاخوری روغن نارگیل مایع

طریقه استفاده:

  • مواد را با هم ترکیب کنید تا خمیر ایجاد شود و ترکیب را در ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید.
  • چند دقیقه با فشار محکم اسکراب را روی پوست ماساژ دهید و با آب ولرم بشویید.
  • 2-3 بار در هفته از این روش استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

5. روش جلوگیری از سلولیت

سلولیت یک جنبه اجتناب‌ناپذیر از زندگی است. تخمین زده می‌شود که تقریباً 80 درصد از زنان بدون توجه به سابقه سلامتی و شاخص توده بدنی (BMI) در طول زندگی خود به نوعی سلولیت مبتلا می‌شوند. خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که به جلوگیری از ایجاد سلولیت یا حداقل محدود کردن ظاهر بصری آن کمک می‌کند.

در اینجا سه راه ساده برای کمک به جلوگیری از سلولیت وجود دارد.

6. به طور منظم ورزش کنید

در بیشتر موارد، سلولیت افرادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که سبک زندگی فعالی ندارند. بیمارانی که از نظر جسمی تحرک کمتری دارند، به موارد شدید مبتلا می‌شوند. ورزش منظم یکی از بهترین راه‌ها برای محدود کردن تشکیل سلولیت است. اکثر مردم به انجام تمرینات قلبی فکر می‌کنند، اما تمرینات با وزنه در کاهش سلولیت مفیدتر است زیرا بافت همبند ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند. ورزش‌های ایده‌آل عبارت‌اند از اسکات، لانژ و پرس پا، زیرا بر روی نواحی مستعد ابتلا به سلولیت مانند ران یا باسن تمرکز می‌کنند.

به طور منظم ورزش کنید

یکی دیگر از ورزش‌های عالی برای جلوگیری و درمان سلولیت، یوگا است که جریان لنفاوی بدن را بهبود می‌بخشد. بسیاری از مربیان برجسته یوگا و پیلاتس، دسته‌ای از حرکات یوگا را برای تمرکز بر روی سلولیت مستعد توصیه می‌کنند.

7. رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی سالم داشته باشید

راه دیگر برای جلوگیری از تشکیل سلولیت، حفظ یک سبک زندگی سالم و داشتن رژیم غذایی مناسب  و  متعادل است. روی مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها و غلات کامل و پروتئین بدون چربی تمرکز کنید و در عین حال از چربی اضافی، نمک، شکر پرهیز کنید.

8. آب بنوشید

روش جلوگیری از سلولیت

هیدراته ماندن برای سلامت کلی پوست شما ضروری است. نوشیدن مقدار زیادی آب برای دفع سموم از بدن و سفت و انعطاف‌پذیر نگه داشتن پوست لازم و ضروری است. پوست کم آب به شدت مستعد ایجاد چین و چروک، خطوط و سلولیت است. سعی کنید روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید.

سخن پایانی

در این مقاله از مجموعه مقالات وب‌سایت آرایشی لند، انواع سلولیت و روش‌های درمان سلولیت را برای شما عزیزان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم برای درمان قطعی سلولیت با پزشک مشورت کنید و از نکات این مقاله استفاده کنید تا بتوانید در حد ممکن از سلولیت جلوگیری کنید. خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من