خواص روغن هسته انار

آشنایی با خواص روغن هسته انار و عوارض آن برای پوست و مو

این روغن سرشار از انواع آنتی اکسیدان­‌ها، مواد معدنی، ویتامین­‌ها، و ریز مغذی است که در جهت درمان بیماری­‌هایی همچون دیابت، سرطان، مشکلات قلبی و عروقی و به ویژه مشکلات پوست و مو بسیار قوی و موثر عمل می­‌کند. بهتر است بدانید که قوی­‌ترین آنتی اکسیدان­‌ها در این روغن وجود دارد. به همین دلیل روغن هسته انار برای جوان‌سازی پوست و درمان جای جوش بسیار مفید واقع می‌­شود. در ادامه به بیان خواص روغن هسته انار می‌پردازیم.

به دلیل کاربرد فراوانی که این روغن در رفع مشکلات پوست و مو داشته، در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی همچون صابون، روغن ماساژ، مرطوب کننده و دیگر محصولات متنوع پوست و مو کاربرد دارد. روغن هسته انار به رنگ کهرباست. دارای خواص درمانی شگفت ­انگیزی است. پیشینه استفاده از آن مربوط به هزاران سال پیش است.

در تاریخ به این موضوع که مصریان باستان برای رنگ کردن موهای خود از ترکیب حنا و روغن هسته انار استفاده می‌کردند، اشاره شده و بسیار مورد توجه بوده است. زیرا این ترکیب نه ­تنها باعث تقویت مو بلکه موجب زیبایی و درخشندگی آن نیز می‌شود.

در کتاب‌­های مقدس نیز از این میوه نام برده شده که می‌­توان به آسانی از اهمیت آن آگاه شد. همان‌گونه که قرآن انار را یک میوه‌ی بهشتی معرفی می­‌کند. جالب است بدانیم که آیین زرتشت پرورش این درخت را بسیار توصیه کرده است. در نقش برجستههای تخت جمشید می‌­توان میوه انار را مشاهده کرد که نشان از ارزشمند بودن این میوه در بین ایرانیان آن زمان دارد .

یونانیان باستان نیز انار را سمبل عشق و ثروت می‌دانستند. برخی اقوام مانند اقوام ترک نیز انار را نماد ثروت و تولید می‌­دانند. در صورتی که می‌خواهید از خواص روغن هسته انار آگاه شوید با ما همراه باشید.

علاوه بر روغن هسته انار روغن های زیادی برای درمان خانگی مو و پوست استفاده می شود. این روغن ها عبارتند از روغن زیتون، روغن نارگیل، جوجوبا و روغن انگور که به طور مفصل در مقاله «روغن هسته انگور» به توضیح خواص روغن انگور پرداخته‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

نحوه استفاده روغن هسته انار برای پوست

خواص روغن هسته انار

– روغن هسته انار برای درمان جوش

اگر برای درمان جوش می­‌خواهید از روغن هسته انار استفاده کنید باید 3 قاشق غذاخوری از این روغن را با 10 قطره از روغن درخت چای مخلوط کنید. هر شب دو الی چهار قطره از آن را در آخرین مرحله از روتین پوستی بر روی پوست تمیز ماساژ دهید.

– روغن هسته انار برای درمان چین و چروک

برای درمان و همچنین جلوگیری از چین و چروک پوست، می­‌توانید 3 قاشق غذاخوری روغن هسته انار را با 10 قطره روغن دانه هویج مخلوط کنید. هر شب دو الی چهار قطره را بعد از پایان آخرین مرحله روتین خود، روی پوستی تمیز ماساژ دهید تا خوب جذب شود. روغن های دیگری هم برای درمان چین و چروک وجود دارند که در مقاله «قویترین روغن ضد چروک» به شرح آن پرداخته ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

– روغن هسته انار برای درمان لک صورت

اگر قصد دارید لک‌های خود را درمان کنید، بهتر است 3 قاشق غذاخوری از روغن هسته انار را به همراه 10 قطره از روغن بهار نارنج مخلوط کنید. هر شب دو الی چهار قطره از آن را بعد از آخرین مرحله از روتین پوستی روی پوست تمیز ماساژ دهید.

– روغن هسته انار برای احیا و زیبایی پوست

اگر علاقمند هستید که از خواص روغن هسته انار برای احیا و زیبایی پوست خود استفاده کنید، می­‌توانید به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده آن را روزی دو الی سه بار با توجه به میزان خشکی پوست به نواحی خشک آن ماساژ دهید. تاثیر فوری آن را مشاهده خواهید کرد.

– روغن هسته انار برای بازسازی پوست

از دیگر خواص روغن هسته انار می­‌توان به روغنی بازسازی کننده و مغذی برای پوست اشاره کرد. برای بهره بردن از این خواص شگفت‌­انگیز، می­‌توانید گردن و صورت خود را شبی یک بار با حرکت دورانی به مدت یک دقیقه ماساژ دهید. در مدتی کوتاه شاهد پوستی شفاف، براق و باطراوت خواهید بود.

– روغن هسته انار برای درمان ترک­‌های پوستی

برای درمان و رفع ترک­‌های پوستی بهتر است روزی چهار بار به نواحی دارای ترک بمالید. با حرکات دورانی به مدت دو دقیقه ماساژ دهید. در مدت شش ماه استفاده شاهد اثرات معجزه آسای آن خواهید بود.

– روغن هسته انار برای رفع شلی و افتادگی پوست

از روغن هسته انار می‌­توانید برای رفع شلی و افتادگی پوست نیز استفاده کنید. روزی دو بار روغن را به پوست خود بمالید. در مدت زمان یک دقیقه بر خلاف جهت افتادگی پوست خود ماساژ دهید تا تاثیر بهتری داشته باشد. اگر جیدرولر هم دارید که بهتر است از آن نیز استفاده کنید تا جذب روغن تسریع یابد. در مدتی بسیار کوتاه پوست شما جمع و کشیده خواهد شد. در ادامه این کار را به مدت پانزده روز تکرار کنید. سپس 3 روز در میان به ماساژ روغن هسته انار بر روی نواحی که دارای افتادگی است ادامه دهید.

امروزه این روغن در صابون، کرم دست و صورت، کرم ضد چروک دور چشم و هم‌چنین کرم لایه برداری پوست و نیز در انواع محصولات معتبر خارجی مورد استفاده افراد زیادی قرار گرفته و رضایت بالایی را به همراه داشته است.

هم‌چنین از دیگر خواص روغن هسته انار می­‌توان به مصارف دارویی و پزشکی آن پرداخت. همان‌گونه که امروزه مطالعات علمی دانشمندان نشان می­‌دهد که این روغن در کمک به عملکرد سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماری­‌هایی همچون سرطان، چاقی، دیابت و بیماری­‌های قلبی بسیار موثر و قابل توجه بوده است.

روغن ها خواص زیادی برای پوست و مو دارند. در صورتی که می‌خواهید با خواص روغن زیتون آشنا شوید مقاله «خواص روغن زیتون روی پوست-مو-زیبایی» را مطالعه نمایید.

خواص روغن هسته انار برای پوست

بسیاری از خواص انار به آنتی اکسیدان آن مربوط می‌شود. انار حاوی ویتامین های زیادی از جمله ویتامین c، آنتوسیانین و اسید الاژیک و…می‌باشد.

– مناسب برای انواع پوست‌ها

همچون بسیاری از روغن‌های گیاهی، روغن هسته انار تا عمق پوست نفوذ می‌کند. رطوبتی مناسب را برای پوست تامین می­‌کند، که هم برای پوست‌های چرب و پر آکنه و هم برای پوست‌های خشک مناسب است.

– خواص روغن هسته انار برای تقویت شدن پوست

روغن هسته انار باعث تحریک کراتینوسیت‌ها که سلول‌های اصلی در لایه بیرونی پوست هستند می­‌شود. این‌گونه با تولید مثل و رشد آن­‌ها آسیب ‌های وارد آمده به پوست ترمیم شده و پوست شکل بهتری پیدا می­­‌کند و زیباتر خواهد بود.

– مبارزه علیه رادیکال‌های آزاد

روغن هسته انار از یک اسید چرب غیر اشباع به نام پونیکیک اسید تشکیل شده که نوعی اسید چرب امگا 5 بوده و اثرات بسیار قوی آنتی ‌اکسیدانی دارد. درکنار آن، این اسید چرب پوست را در برابر امواج قوی خورشید محافظت می‌کند.

– خاصیت ضد التهابی موثر

افرادی که مبتلا به اگزما، پسوریازیس و یا آفتاب‌سوختگی شده‌­اند می‌­توانند از خواص شگفت­‌انگیز روغن هسته انار برای کاهش اثرات مشکلات پوستی خود بهره بگیرند. چرا که این روغن پوست را آب‌رسانی و نرم می‌کند. همچنین مواد ضدالتهابی موجود در این روغن باعث کاهش التهاب و قرمزی پوست می­‌شود و مواد مغذی را به شکل مستقیم به پوست می‌رساند. آنتی اکسیدان موجود در روغن هسته انار باعث خنثی کردن آسیب رادیکال‌های آزاد می شود که این کار خود به خود باعث کاهش التهاب می‌شود.

– خواص روغن هسته انار برای درمان لک و جای جوش

روغن هسته انار برای جوش بی­‌همتاست. توانایی لایه برداری پوست و جایگزین کردن آن را با لایه‌ای دیگر دارد. چرا که روغن هسته انار دارای فیتوسترول بوده که می‌­تواند سلول‌­های پوستی جدیدی را تولید کند. در جهت درمان لک قهوه­ ای، سفید و قرمز صورت و یا از بین بردن جای جوش بسیار مفید واقع شود.

حذف اسکار سوختگی قدیمی و درمان اسکار بخیه و دیگر اسکارها یا به اصطلاح خراش­‌ها نیز از دیگر خواص این روغن بسیار مفید است. البته دارا بودن مقادیر چشم‌گیری از ویتامین E و اسید استئاریک داخل روغن هسته انار را نمی­‌توان نادیده گرفت.

زیرا منافذ را به طور عمیق از چربی­‌ها و آلودگی پاکسازی می‌کند. هم‌چنین در کنار آن پوست را ضد عفونی می­‌کند. همین موضوع نیز در جهت از بین رفتن جوش‌­ها بسیار حیاتی است.

روغن هسته انار دارای مقادیر بالایی از لینولئیک اسید است. از آن‌جایی که در پوست‌های مستعد جوش و دارای جوش این اسید کمتر تولید می­‌شود، چربی پوست حالت چسبنده پیدا می‌کند. منافذ را می­‌بندد که این خود باعث ایجاد جوش می­‌شود.

این ماده میزان اسید لینولئیک سیبوم پوست را در پوست­‌هایی که مستعد جوش هستند و یا پوستی چرب و مختلط دارند، کاهش می‌دهد. از همین راه به درمان انواع جوش چرکی، زیر پوستی و یا سر سیاه کمک خواهد کرد.

– روغن هسته انار برای دور چشم

مقادیر بالای پونیسیک اسید، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در روغن هسته انار از پیری زودرس در بدن جلوگیری می‌کند. روغن هسته انار با افزایش تولید کلاژن، به رفع چین و چروک پوست صورت و دور چشم کمک می‌کند. این‌گونه است که خواص روغن هسته انار برای دور چشم بسیار موثر واقع شده و باعث جوان‌سازی پوست اطراف دور چشم می‌شود.

– روغن هسته انار برای کک ومک

روغن هسته انار دارای اسیدهای میوه انار جهت لایه‌برداری ملایم پوست و روشن‌تر شدن آن موثر است. با کمک به جریان نوسازی پوست، اثر روشن‌کنندگی داشته و در کم‌رنگ شدن و از بین رفتن کک و مک نیز می‌تواند موثر عمل کند.

 

مضرات روغن هسته انار برای پوست

خواص روغن هسته انار

  • استفاده از روغن هسته انار همچون دیگر روغن­‌های طبیعی و ارگانیک در کنار فواید بی­‌نظیری که دارد می‌­تواند عوارضی هم به دنبال داشته باشد. به همین دلیل بسیار با اهمیت است. مصرف روغن‌های گیاهی حتما باید با تجویز و مشورت افراد متخصص در زمینه­‌ی طب سنتی صورت گیرد.
  • برخی تحقیقات حاکی از آن است که ممکن است روغن هسته انار عوارض جانبی را بر روی جنین و زنان باردار به ویژه در ماه‌های اول دوران بارداری ایجاد کند. از این رو روغن هسته انار نباید توسط زنان باردار و شیرده مصرف شود تا از هرگونه احتمال آسیب به مادر و فرزند جلوگیری شود.
  • توجه داشته باشید که قبل از استفاده از روغن هسته انار، مقداری از آن را روی پوست تمیز امتحان کنید. به هیچ عنوان آن را نخورید. زیرا روغن هسته انار تنها برای مصارف خارجی است.
  • در رابطه با بحث فشار خون باید گفت که برخی از اسیدهای چرب موجود در روغن دانه انار در کاهش فشار خون بالا موثر است. اما نکته­‌ای که باید توجه کنید زمانی است که شما همزمان از داروهای کاهنده فشار خون نیز استفاده می­‌کنید.
  • اسیدهای چرب موجود در این روغن باعث کاهش فشار خون می‌شود. امکان دارد روغن هسته انار با داروهایی که برای کاهش فشار خون استفاده خواهد شد تداخل دارویی داشته باشند. از این رو پیشنهاد می­‌شود قبل از هرگونه استفاده­‌ای با پزشک خود مشورت کنید.
  • امکان دارد زیاده روی در مصرف روغن هسته انار باعث ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود که باید در این زمینه دقت لازم را در نحوه استفاده خود به عمل آورید.
  • استفاده از روغن هسته انار در افرادی که پوستی حساس دارند می‌­تواند باعث تحریک­‌های پوستی مانند قرمزی و یا خارش و التهاب همراه باشد. به همین علت توصیه می­‌شود مقدار کمی از آن را قبل از استفاده روی پوست داخل آرنج امتحان کنید. در صورت عدم بروز حساسیت و التهاب، روی سایر نقاط مورد نظر خود استفاده کنید.

علاوه بر روغن هسته انار روغن های زیادی وجود دارند که برای آشنایی با یکی از آن‌ها می‌توانید به مقاله «خواص روغن جوجوبا JOJOBA OIL » مراجعه نمایید.

نحوه استفاده از مخلوط روغن هسته انار و نارگیل

برای استفاده از خواص روغن هسته انار برای مو ، می­‌توانید نصف قاشق چای خوری از روغن هسته انار را با دو قاشق غذا خوری روغن حامل (روغن نارگیل، روغن بادام یا روغن کرچک) ترکیب کنید. پوست سر و موی خود را با آن ماساژ دهید. سپس حمام کرده و یا از محصولات آرایشی و بهداشتی گوناگونی همچون شامپوهای دارای عصاره انار و یا صابون‌های حاوی روغن هسته انار بهره ببرید.

 

خواص روغن هسته انار برای مو

خواص روغن هسته انار

1. غذارسانی به موها

روغن هسته انار با افزایش حرکت جریان خون به سمت ریشه موها باعث می‌شود تا فولیکول‌های مو مواد غذایی لازمی که احتیاج دارند را دریافت کرده و این‌گونه رشد موها به طور موثری سرعت خواهد گرفت.

روغن هسته انار در جهت آبرسانی و نرم کردن مو بسیار موثر و کارا عمل می‌کند. با داشتن لینولئیک اسید می‌تواند ساقه‌های آسیب دیده و خشک مو را به طرز مناسبی آب‌رسانی کند. در کنار آن خاصیت نرم‌کنندگی بی‌نظیری را داشته باشد. این‌گونه روغن هسته انار به داشتن موهایی درخشان، نرم و سالم کمک شایانی خواهد کرد.

2. کمک به جلوگیری از ریزش مو

از دیگر خواص روغن هسته انار برای مو می‌توان به جلوگیری از ریزش مو به دلیل دارا بودن خواص ضد عفونی کننده اشاره کرد که فولیکول‌های مو را از آلودگی و چربی پاک‌سازی کرده و این‌گونه می‌تواند از ریزش مو جلوگیری نموده و در جهت درمان ریزش مو شدید نیز مفید باشد.

3. تحریک کردن جریان خون در پوست

روغن هسته انار رگ‌های خونی را تقویت می‌کند. به همین دلیل جریان خون در سر افزایش پیدا می‌کند و در ادامه باعث افزایش رشد موها می‌شود. به کمک آن موهایی بلندتر و پرپشت‌تر خواهید داشت.

4. حذف شوره سر

در مسئله شوره سر که بسیار نیز آزاردهنده است، منافذ فولیکول‌های مو به دلیل شوره سر و پوسته ‌پوسته شدن بسته می‌شود. بنابراین در این پروسه فولیکول‌های مو آسیب می‌بینند. رشد موها متوقف می‌شود. در این بین، روغن هسته انار با حذف این پوسته‌ها رشد موها را تقویت کرده و از آسیب جدی‌تری به فولیکول‌های پوست جلوگیری می‌کند.

در مقاله «درمان شوره سر» نیز به طور مفصل در این‌باره صحبت شده است و می‌توانید اطلاعات جامعی در مورد شوره سر کسب نمایید. پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مضرات روغن هسته انار برای مو

ممکن است در افرادی که پوست سرشان حساس بوده و یا افرادی که از مقدار زیادی روغن رقیق نشده استفاده کرده‌اند، تحریکات پوستی ایجاد شود. پوست سرشان دچار حساسیت‌هایی شود. در این موارد باید توجه داشت که از مصرف بیش از حد این روغن بر روی پوست سر خودداری شود.

 

طرز تهیه روغن هسته انار

خواص روغن هسته انار
تهیه­‌ی این روغن تنها به روش‌های صنعتی امکان پذیر بوده و نمی‌­توان در منزل آن را تهیه کرد. روغن هسته انار از پرس سرد هسته یا همان دانه‌های انار به دست می‌آید. روغنی بسیار قوی و گران قیمت است. برای جلوگیری از هر گونه آلرژی و حساسیت مفید است. پیشنهاد می‌­کنیم قبل از استفاده با یک روغن حامل ترکیب شود.
هم چنین در صورتی که قصد دارید علاوه بر روغن هسته انار روغن آرگان نیز استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید مقاله «بهترین مارک‌ روغن آرگان» را مطالعه نمایید.

تشخیص روغن هسته انار اصل

تنها راه تشخیص اصل بودن آن برگه­‌ی اصالت آزمایشگاهی است. به همین جهت خرید آن از شرکت­‌های تولیدی معتبر و مطمئن اهمیت زیادی خواهد داشت. شما تنها باید از جایی این محصول را تهیه نمایید که دارای گواهی تایید اصالت این محصول باشد.

علاوه بر این، روغن هسته انار چرب نیست. بعد از ماساژ بر روی پوست حداکثر بعد از یک ساعت کاملا جذب می‌شود.

امروزه روغن هسته انار به دلیل خواص بسیار زیادی که برای پوست و مو دارد، با افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت نسبت به روغن‌های معمولی مواجه است.

 

سخن پایانی

همان‌طور که در بالا به تعدد اشاره شد، خواص روغن هسته انار بسیار زیاد و مطلوب است. اگر مشکلات پوستی داشته باشید، می‌تواند برای رفع آن‌ها به شما کمک نماید. امیدواریم با استفاده صحیح و اصولی از این روغن شگفت­‌انگیز، در سریع‌­ترین زمان ممکن شاهد بهترین کارایی و اثربخشی باشید.

سعی کنید روغن هسته انار را از مراکز معتبر خریداری نموده تا نتیجه مطلوبی از استفاده آن حاصل شود. در آخر باز هم یادآوری می‌­کنیم که به هیچ عنوان این روغن را نخورید. برای استفاده موضعی از آن بهره­‌مند شوید. در صورتی که به روغن درمانی علاقه دارید مطالعه مقاله«روغن های گیاهی برای رشد مو» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید

به دلیل انبار گردانی تمامی سفارشات ثبت شده از تاریخ 1 فروردین، از 18 فروردین به بعد ارسال خواهند شد.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من