علت جوش چانه چیست؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

علت جوش چانه چیست؟ چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

علت جوش چانه چیست؟ جوش زدن صورت یکی از معضلاتی است که تمام انسان‌ها در طول زندگی خود چندین بار با آن رو به رو خواهند شد. جوش‌ها با وجود این که خطری برای سلامت افراد ندارند اما آن‌ها را به شدت آزرده خاطر می‌کنند. یکی از نواحی صورت که مستعد بروز انواع جوش می‌باشد، قسمت چانه است.

البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که بروز جوش در صورت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال علت جوش چانه معمولا اختلالات و نواسانات هورمونی و رشد باکتری می‌باشد. با توجه به این که شدت و تعداد جوش‌هایی که روی صورت (بخصوص در ناحیه چانه) به وجود می‌آیند، نحوه درمان آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

ما قصد داریم تا در این مقاله علت جوش چانه را بررسی کنیم و به شما عزیزان آموزش دهیم که چگونه می‌توان از بروز جوش در این ناحیه جلوگیری کرد. علاوه بر این روش‌های درمان جوش چانه صورت را هم خدمتتان توضیح خواهیم داد. پس اگر تا به حال با این مشکل مواجه شده‌اید و به دنبال راهی برای برطرف کردن آن هستید، حتما تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

علت جوش چانه چیست؟

برای آن که بتوان درمانی مناسب برای رفع جوش پیدا کرد، ابتدا باید علت جوش زدن چانه را دانست. به همین دلیل در این بخش از مقاله علت جوش چانه را توضیح خواهیم داد و در بخش‌های بعدی درمورد درمان آن صحبت خواهیم کرد.

چربی اضافه پوست

در مورد اصلی‌ترین عامل به وجود آمدن جوش، باید گفت که جوش زمانی ایجاد می‌شود که چربی اضافه پوست و سلول‌های مرده آن داخل منافذ باز روی پوست نفوذ کنند. زمانی که این اتفاق رخ بدهد روزنه‌های روی پوست مسدود شده و با تجمع چربی در زیر آن‌ها التهابی به وجود خواهد آمد که آن را با نام جوش یا آکنه می‌شناسیم. به همین دلیل است که افرادی که دارای پوست چرب می‌باشند، بیشتر در معرض جوش زدن قرار دارند و توصیه‌ای که به این گونه افراد می‌شود این است که همواره سعی در متعادل کردن چربی پوست خود داشته باشند.

باکتری

مورد دیگری که باعث به وجود آمدن جوش روی پوست می‌شود، باکتری می‌باشد. در طول زندگی انسان‌ها، باکتری‌های زیادی به طور کاملا طبیعی روی پوست صورت و بدن آن‌ها زندگی می‌کنند. گاهی اوقات این باکتری‌ها داخل منافذ مسدود شده پوست به دام می‌افتند. در اثر رشد باکتری‌ها داخل منافذ مسدود شده، پوست قرمز و ملتهب شده و در نهایت به صورت جوش چانه بروز می‌کند. با توجه به میزان باکتری و رشد آن و همچنین میزان چربی اضافه پوست، جوش‌ها به کیستیک یا سر سفید تبدیل می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل، باید یک روتین مناسب برای شست و شوی پوست خود داشته باشید.

نوسانات هورمونی

مهمترین دلیلی که به عنوان علت جوش زدن چانه شناخته می‌شود، نوسانات هورمونی است. در واقع هرمونی در بدن تحت عنوان غدد چربی سفید یا هورمون آندروژن سبیوم وجود دارد که با بسته شدن منافذ پوست ترشح می‌شوند. دلیل این که نوجوان‌ها بیش از بزرگسالان جوش می‌زنند هم ترشح هورمون آندروژن سبیوم است. در واقع ترشح این هورمون در سنین نوجوانی و بلوغ، افزایش می‌یابد و پس از گذشت این دوران مجددا ترشح آن کم خواهد شد. ترشح هرمون آندروژن در برخی از بانوان نسبت به آقایون بیشتر بوده که علت آن هم وجود سندرم تخمدان پلی کیستیک در خانم‌ها می‌باشد. علاوه بر این تمامی بانوان در دوره‌های مختلفی از زندگی خود از جمله عادت ماهیانه، بارداری و یائسگی با اختلالات هورمونی مواجه می‌شوند و این موارد خود دلیل جوش چانه خواهند بود.

دیگر دلایل جوش زدن چانه

اما گاهی اوقات ممکن است حتی در صورت متعادل بودن هورمون‌های بدن نیز شاهد جوش روی چانه خود باشیم. در این گونه موارد جوش زدن چانه می‌تواند حاصل کم خوابی، مصرف زیاد قهوه، عصبانیت و مصرف مواد محرک باشد.

البته باید در نظر داشته باشید که محل قرار گیری جوش چانه نیز می‌تواند دلیل بروز آن را فاش کند. برای مثال جوش‌هایی که در وسط چانه ظاهر می‌شوند می‌توانند ناشی از رژیم غذایی ناسالم فرد باشد. همچنین اگر مشاهده کردید که در نواحی زیر چانه(نزدیک به گلو) شما جوش زده است یعنی دچار استرس شده‌اید و این جوش‌ها در اثر اضطراب و فشار روانی ظاهر شده‌اند.

انواع جوش چانه

جوش‌هایی که روی پوست صورت و بدن ایجاد می‌شوند انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

جوش سر سفید: این نوع جوش‌ها فولیکول مسدود شده‌ای هستند که به شکل برجستگی سفید رنگی ظاهر می‌شوند، با یک لایه نازک از پوست پوشیده شده‌اند. در صورتی که دیواره فولیکول متورم شود، این نوع جوش روی پوست نمایان می‌شود.

جوش سر سفید چانه

جوش سر سیاه: این نوع از جوش‌ها که به شکل نقطه‌هایی سیاه رنگ دیده می‌شوند؛ در اثر مسدود شدن منافذ پوست با تجمع چربی و سلول‌های مرده و رشد باکثری داخل آن ایجاد می‌شوند. به دلیل قرار گرفتن باکتری و چربی در معرض هوا رنگ آن به قهوه‌ای مایل به مشکی تغییر می‌کند.

جوش سر سیاه چانه

برای درمان جوش سیاه بهتر است مقاله « درمان جوش سرسیاه » را مطالعه نمایید.

جوش کیستیک: این جوش زمانی بروز خواهد کرد که کیست در عمق منافذ پوست ایجاد شود. در واقع این نوع جوش ترکیبی از باکتری، سلول مرده و چربی است که در منافذ پوست گیر افتاده‌اند. این نوع جوش در افرادی که داری پوست چرب هستند بیشتر دیده می‌شود.

جوش کیستیک چانه

جوش ندول: جوش‌های سفت و قرمز رنگی که روی پوست ایجاد می‌شوند را ندول می‌نامند. این نوع جوش بزرگتر و بسیار دردناکتر از سایر جوش‌ها بوده و لایه‌های عمیقتری از پوست را درگیر می‌کند.

جوش ندول چانه

جوش چرکی صورت: جوش‌های چرکی یا به اصلاح علمی پوسچول‌ها نوعی ضایعه ملتهب هستند که از چرک پر شده‌اند و به همین علت به رنگ زرد یا سفید دیده می‌شوند. فشار دادن و تخلیه این نوع جوش باعث باقی ماندن آثار آن روی پوست خواهد شد. اندازه پوسچول‌ها از جوش‌های سر سفید و سر سیاه بزرگتر است.

جوش نوک تیز: پاپول‌ نام دیگر جوش‌های نوک تیز است که در ظاهرشان سر سفید رنگ دیده نمی‌شود. این نوع جوش قرمز و دردناک بوده و در ابعاد بزرگ و کوچک دیده می‌شوند. علت جوش روی چانه (جوش نوک تیز) پاره شدن دیواره فولیکول مو و نفوذ باکتری داخل عمیق‌ترین لایه پوست یعنی لایه درم پوست است.

روش های جلوگیری از جوش چانه

جوش زدن چانه اتفاق بسیار ناخوشایند می‌باشد؛ چرا که زیبایی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل در این قسمت از مقاله روش‌ هایی را به شما عزیزان آموزش داده‌ایم که با رعایت کردن آ‌ن‌ها می‌توانید تا حد قابل قبولی از بروز انواع جوش در نواحی چانه جلوگیری کنید.

  • در طول شبانه روز دو بار صورت خود را با شوینده مناسب بشویید. شست و شوی صورت پس از تعریق زیاد(مثلا پس از ورزش کردن) نیز ضروری می‌باشد.
  • از کرم‌های ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنید.
  • از چرب شدن موهای سر و برخورد موی چرب با چانه و به طور کلی با صورت جلوگیری کنید.
  • حداقل هر دو هفته یک بار پاکسازی پوست انجام دهید و از محصولات مراقبت از پوست به صورت مرتب و مداوم استفاده نمایید.
  • ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی سالم را فراموش نکنید.
  • استرس باعث نوسانات هورمونی شده و این عامل نیز مهم‌ترین علت جوش چانه است. بنابراین تا حد امکان از شرایط استرس زا دوری کنید.
  • از روبالشی ساتن استفاده کنید و آن را هفته‌ای یکبار بشویید.
  • از لمس کردن چانه و دیگر قسمت‌های صورت با دست آلوده پرهیز کنید.
  • از اصلاح نواحی چانه به وسیله بند خودداری کرده و به جای آن از کرم‌های موبر یا دیگر روش‌های اصلاح مو استفاده نمایید.

مقاله پیشنهادی : صابون برای از بین بردن جای جوش

روش های درمان جوش چانه

روش‌ها و راهکار‌های زیادی برای درمان جوش چانه صورت وجود دارند که قصد داریم در این قسمت از مقاله آن‌ها برایتان شرح بدهیم. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی روش‌ها برای همه افراد موثر نخواهند بود.

  1. استفاده از یخ: زمانی متوجه جوش روی چانه خود شدید، یک قطعه یخ را لای پاچه‌ای تمیز بپیچید و آن را به مدت 5 دقیقه روی جوش قرار دهید. این کار باعث کاهش درد و قرمزی جوش خواهد شد.
  2. شست و شوی صورت: علت جوش چانه در بسیاری از موارد تجمع چربی و نفوذ باکتری است بنابراین شستن صورت نه تنها از بروز جوش جلوگیری می‌کند بلکه به رفع جوش‌های به وجود آمده نیز کمک می‌کند.
  3. استفاده از پماد آکنه: مطابق آمار‌های اعلام شده استفاده از پماد حاوی 10 درصد بنزوئیل پروکساید تاثیر زیادی در درمان جوش افراد داشته است.
  4. فشار ندادن جوش: از آنجایی که احتمال تخلیه کامل چرک با فشار دادن آن بسیار کم است، کندن جوش باعث طولانی‌تر شدن دوره درمان و همچنین ماندگار شدن جای جوش روی پوست خواهد شد.
درمان جوش چانه

روش‌های فوق، درمان‌های ساده و خانگی برای درمان جوش هستند. اما از آنجایی که علت جوش چانه در بسیاری از موارد به دلیل نوسانات هورمونی می‌باشد، در صورت مشاهده جوش‌های زیاد و ماندگار در این قسمت، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

برخی از درمان‌های پزشکی برای رفع جوش‌های چانه تجویز می‌شوند عبارتند از:

  1. مصرف آنتی بیوتیک: علت جوش چانه در بسیاری از موارد رشد باکتری محبوس شده در منافذ پوست است. در صورتی که پزشک این مورد را تشخیص دهد مصرف یک دوره آنتی بیوتیک را تجویز خواهد کرد.
  2. درمان موضعی: پماد‌هایی چون رتینوئید، بنزوئیل پروکساید برای درمان موضعی جوش و از بین رفتن آن‌ها توسط پزشک تجویز می‌شوند. درمان موضعی از طریق کرم، پماد و … باعث از بین رفتن باکتری و چربی اضافی پوست شده و به بسته شدن منافذ باز نیز کمک می‌کند.
  3. درمان از طریق لیزر: لیزر درمانی روشی است که طی آن باکتری‌های گیر افتاده در منافذ مسدود شده پوست از بین می‌روند و دیگر امکان رشد آن‌ها وجود نخواهد داشت.
  4. قرص ضد بارداری: در صورتی علت جوش چانه نوسانات هورمونی باشد، پزشک ممکن است برای تنظیم هورمون‌ها و در نهایت رفع جوش‌ها مصرف قرض ضد بارداری را برایتان تجویز کند.
  5. ایزوترتینوین: پزشک زمانی این دارو را تجویز خواهد کرد که بدن شما به درمان‌های دیگر جواب ندهد و وضعیت جوش‌ها در قسمت چانه وخیم باشد.
  6. لایه برداری: لایه برداری‌های شیمیایی و تخصصی که در مطب دکتر انجام می‌شوند، باعث کاهش و درمان جوش‌های سر سیاه صورت به خصوص در ناحیه چانه خواهند شد.
  7. درمان جوش از طریق جراحی: جوش‌های کیستی و کورکی که وضیت بسیار حادی پیدا کرده و دردناک هستند، در صورتی که با هیچ روشی قابل درمان نباشند، از طریق عمل جراحی چرک داخل آن‌ها تخلیه خواهد شد. با تخلیه چرک و مراقبت‌های پس از جراحی این نوع جوش‌ها به راحتی قابل درمان خواهند بود.
  8. تزریق استروئید: یکی دیگر از درمان‌هایی که پزشکان برای جوش‌های کیستی مقاوم تجویز می‌کنند، تزریق استروئید است. تنها چند ساعث پس از تزریق این دارو، اثرات آن نمایان خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که این درمان موقت بوده و نمی‌توان از آن به عنوان درمان قطعی و دائمی برای از بین بردن جوش یاد کرد.
درمان موضعی جوش چانه

سخن پایانی

بروز جوش در نواحی مختلف صورت انسان‌ها پدیده‌ای است که ممکن است بار‌ها و بار‌ها رخ بدهد. جوش‌ها در اثر عوامل مختلفی بروز می‌کنند و نمایان شدن جوش در هر قسمت از بدن ممکن است علت خاصی در داخل بدن داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم تا علت جوش چانه و روش درمان و جلوگیری از آن را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

از آنجایی که پیشگیری خیلی بهتر از درمان است به شما عزیزان توصیه می‌کنیم که حتما روش‌های جلوگیری از ایجاد جوش را به دقت مطالعه کرده و حتما آن‌ها را رعایت کنید تا از داشتن پوستی شاداب و بدون جوش لذت ببرید.

به عنوان نکته پایانی نیز یادآوری می‌کنیم که جوش زدن صورت امری طبیعی و عادی می‌باشد بنابراین برای جوش‌های کوچکی که هر از چندگاه روی صورتتان ظاهر می‌شوند آزرده خاطر نشوید.

از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما عزیزان بسیار سپاس گزاریم و امیداریم اطلاعات مفیدی درباره علت جوش چانه در اختیارتان قرار داده باشیم.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید

به دلیل انبار گردانی تمامی سفارشات ثبت شده از تاریخ 1 فروردین، از 18 فروردین به بعد ارسال خواهند شد.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من