درمان خشکی پوست از چه روش‌هایی امکان پذیر است

درمان خشکی پوست از چه روش‌هایی امکان پذیر است؟

یکی از شایع‌ترین عارضه پوستی که برای بسیاری از انسان‌ها در طول زندگی‌شان ممکن است رخ بدهد، خشکی پوست است. این پدیده که در فصول سرد سال بیشتر دیده می‌شود و در بیشتر مواقع با احساس سوزش و خارش همراه است. دلایل مختلفی برای بروز خشکی پوست به‌خصوص در ناحیه صورت و دست‌ها وجود دارد که ما در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم. علاوه بر این قصد داریم تا روش‌های مؤثری  جهت درمان خشکی پوست صورت در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس اگر شما و یا یکی از افراد خانواده‌تان به این عارضه دچار شده‌ است، حتماً تا انتها این مقاله ما راه همراهی بفرمایید تا عوامل مؤثر بر رفع خشکی پوست را بشناسید.

علائم خشکی پوست چیست؟

خشکی پوست با علائم مختلفی مشاهده می‌شود. آشنایی با این علائم و توجه به آن‌ها می‌تواند به روند درمان خشکی پوست کمک کند. علائم خشکی پوست عبارت‌اند از:

  • پوسته‌پوسته شدن صورت
  • ایجاد بافتی خشن و زبر
  • اخشاش خارش لکه های روی پوست
  • مشاهده ترک‌های زیر و درشت بر روی پوست
  • احساس سوزش و ایجاد چروک

دقت کنید که پوست صورت و دست‌ها نسبت به نواحی دیگر بدن بیشتر دچار خشکی خواهد شد. بنابراین به این دو ناحیه باید توجه بیشتری داشته باشید. همچنین دقت کنید که در صورت مشاهده حتی یکی از مواد ذکر شده حتماً نسبت به درمان خشکی پوست خود اقدام نمایید.

علل خشکی پوست چیست؟

عوامل متعددی سبب خشکی پوست می‌شوند که قصد داریم برخی از مهم‌ترین آن‌ها را با هم مرور کنیم. چرا که شناخت این عوامل به درمان خشکی پوست کمک بسیار زیادی خواهد کرد. مواردی که باعث ایجاد خشکی پوست می‌شوند عبارت‌اند از:

علل خشکی پوست

  1. شست‌وشوی بیش از اندازه صورت : پوست صورت ما به‌صورت طبیعی و خدادادی دارای چربی مخصوصی به نام سبوم است. در صورتی که پوست صورت را به تعداد دفعات بالا شست و شو دهید، این چربی از بین خواهد رفت و پوست شما دچار خشکی خواهد شد.
  2. خشکی هوا : همان‌طور که اشاره شد در فصول سرد سال احتمال ایجاد خشکی بر روی پوست افزایش پیدا می‌کند و دمای محیط بر آن مؤثر است. علاوه بر دمای محیط، رطوبت هوا نیز بسیار تأثیرگذار است و افرادی که در مناطقی با آب و هوای خشک زندگی می‌کنند مستعد خشکی پوست هستند.
  3. تغذیه : رژیم غذایی مناسب در سلامت تمام اعضای بدن مؤثر خواهد بود. پوست صورت و بدن نیز از این قاعده مستثنا نیستند و تغذیه بر روی آن‌ها تأثیر مستقیم دارد. به این ترتیب در صورتی که از میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی خود استفاده نکنید و همچنین در طول روز آب کافی ننوشید، بدن با کمبود آب مواجه خواهد شد که مهم‌ترین پیامد آن خشکی پوست است.
  4. ژنتیک و وراثت : علاوه بر عوامل محیط عوامل ژنتیکی نیز در خشکی پوست تأثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین اگر پدر یا مادر شما به صورت ژنتیکی دارای پوستی خشک هستند، شما نیز مستعد پوست خشک خواهید بود.
  5. عوامل درونی : ممکن است در اثر عوارض بیماری‌‌های مختلفی مثل مشکلات کلیوی و یا دیگر امراضی که در بدن وجود دارند، پوست دچار خشکی شود. درصورتی که عوامل محیطی باعث ایجاد خشکی پوست شود، کار راحت‌تری در پیش خواهید داشت و به سادگی می‌توانید از انواع درمان خشکی پوست صورت استفاده کرده و به نتیجه مطلوبی برسید. اما درصورتی‌که عوامل درونی باعث خشکی پوست شده باشند در قدم نخست باید بیماری اصلی درمان شود.

روش پیشگیری از خشکی پوست چیست

قبل از این که درمورد درمان خشکی پوست صحبت کنیم، قصد داریم تا شما عزیزان را با روش‌های پیشگیری از خشکی پوست آشنا کنیم. در واقع روش‌های مؤثر و نکات بسیار خوبی وجود دارند که شما با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی از بروز خشکی بر روی پوست خود جلوگیری کنید. به‌این‌ترتیب دیگر احتیاجی به درمان پوست خشک پیدا نخواهید کرد. مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از خشکی پوست به شرح ذیل هستند.

روش پیشگیری از خشکی پوست چیست

  1. استفاده از شوینده ملایم و مخصوص پوست صورت : اولین نکته‌ای که شما باید به آن توجه کنید این است که به‌هیچ وجه صورتتان را با صابون نشویید و حتما از یک شوینده صورت مخصوص استفاده نمایید. علاوه‌براین شستن صورت با آب سرد توصیه نمی‌شود. بنابراین صورتتان را حتماً آب ولرم یا گرم بشویید. دقت کنید که نباید صورت را به دفعات بالا شست و شو دهید تا چربی طبیعی پوست از بین نرود. روزی یک الی دو بار شستن صورت کافی است.
  2. استفاده از لوازم آرایشی مرغوب : لوازم آرایشی‌های نامرغوب و یا به اصطلاح فیک قیمت ارزانی دارند و به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا این لوازم را خریداری نماید. اما متاسفانه استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب اثر بسیار بسیار مخربی بر روی پوست شما خواهد داشت و خشکی پوست مهم‌ترین تأثیر آن خواهد بود. اگر به بهانه ارزان بودن این لوازم آن‌ها را خریداری و استفاده می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که در برخی مواقع درمان خشکی پوست صورت بسیار پرهزینه خواهد بود.
  3. استفاده از روغن نارگیل جهت پاک کردن آرایش : نکته بسیار طلایی که همیشه باید به آن توجه کنید پاک کردن صحیح و عمیق آرایش بخصوص قبل از خواب است. استفاده از روغن نارگیل گزینه‌ای بسیار مناسب برای پاک کردن آرایش شما است. در واقع روغن نارگیل یک آبرسان طبیعی بوده و خاصیت مرطوب کنندگی دارد و می‌تواند آلودگی را از عمق پوست کاملا پاک نماید.
  4. طولانی نشدن زمان استحمام : روش دیگر که به شما کمک می‌کند دچار خشکی پوست نشوید، این است که مدت کمی را در حمام بگذرانید. ماندن طولانی مدت در زیر آب داغ پیامد‌های نامناسبی برای پوست به همراه خواهد داشت که مهم‌ترین آن خشکی پوست است. توصیه می‌کنیم که بیشتر از 10 دقیقه داخل حمام نمانید و به جای استفاده از صابون، از شامپو بدن استفاده کنید.
  5. از دستگاه بخور استفاده کنید : برای کسانی که در مناطقی با آب و هوای خشک زندگی می‌کنند توصیه می‌کنیم تا در طول روز حتما چند ساعت از دستگاه بخور استفاده کنند تا رطوبت هوای منزلشان بالا برود و به این ترتیب از خشکی پوست جلوگیری شود. برای این منظور می‌توانید از دستگاه بخور سرد و یا گرم استفاده کنید.

موارد گفته شده می‌تواند تا حد بسیار قابل توجهی از خشکی پوست شما جلوگیری کند و علاوه بر آن در صورتی که با این عارضه مواجه باشید، روش‌های فوق می‌توانند در درمان خشکی صورت شما مؤثر باشند.

روش‌‌های درمان خشکی پوست پزشکی

گاهی خشکی پوست به قدری شدید است که درمان‌های خانگی جواب گوی آن نخواهد بود که در این صورت حتما باید به یک متخصص پوست مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگرید. در صورتی که پس از استفاده از محصولات مراقبت از پوست، دچار خشکی پوست شدید، اگزما و یا با عفونت‌های ناشی از ترک پوستی مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. در این صورت پزشک مخصص برای درمان خشکی پوست، دارو‌های مخصوصی تجویز خواهد کرد.

روش‌ های درمان خشکی پوست پزشکی

فراموش نکنید که اگر خشکی پوست شما عوارض بیماری خاصی باشد، باید با دکتر مربوطه نیز مشورت کنید. برای مثال اگر خشکی پوست شما ناشی از مشکلات کلیوی باشد، ابتدا باید به متخصص کلیه و بعد با دکتر مخصص پوست جهت درمان خشکی پوست خود مشورت نمایید.

روش‌های درمان خشکی پوست خانگی

اما جدا از درمان‌هایی که توسط پزشک برای رفع خشکی پوست تجویز می‌شود، درمان‌های خانگی نیز وجود دارد. بسیاری از این روش‌ها الهام گرفته از طب سنتی بوده و بسیار اثر بخش هستند. پس اگر به دنبال درمان خشکی پوست صورت در طب سنتی هستید، این بخش از مقاله را با دقت مطالعه فرمایید.

 

  1. ماسک عسل و موز برای رفع خشکی پوست

عسل یک آبرسان طبیعی و موز حاوی پتاسیم است. ماسک موز و عسل می‌تواند مثل یک معجزه در درمان خشکی پوست موثر باشد.

ماسک عسل و موز برای رفع خشکی پوست

طرز تهیه :

  • برای تهیه این ماسک ابتدا یک تکه کوچک از موز را جدا کرده و آن را به کمک چنگال له نمایید.
  • در قدم بعدی یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید و این ترکیب را حسابی هم بزنید.
  • برای مرحله آخر نیز 3 قطره روغن زیتون به آن اضافه کنید.
  • حال این ماسک را به مدت  10 دقیقه روی پوست صورت قرار دهید و پس از آن صورتتان را به آب گرم به آرامی شست و شو دهید.
  1. ماسک خیار برای درمان پوست خشک

شاید تا به حال از فواید خیار برای شادابی و طراوت پوست شنیده باشید. در واقع خیار حاوی موادی است که باعث نرمی و ایجاد حس خنکی در پوست می‌شود. علاوه بر این خیار و پوست آن یک آب‌رسان طبیعی و بسیار قدرتمند است که برای درمان پوست خشک بسیار مفید واقع می‌شود. برای یادگیری ماسک‌های بیشتر به مقاله «ماسک خیار» مراجعه کنید.

ماسک خیار برای درمان پوست خشک

طرز تهیه :

  • برای این ماسک ما به مغز خیار احتیاج داریم.
  • پس ابتدا نصف یک خیار را پوست بگیرید و آن را له (برای این کار می‌توانید خیار را رنده کنید) نمایید.
  • در قدم بعدی خیار له شده را به یک قاشق چای‌خوری شکر مخلوط کنید.
  • این ترکیب را یک ربع داخل یخچال قرار داده و بعد روی صورتتان قرار دهید.
  • پس از 10 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.
  1. درمان خشکی صورت با روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل برای درمان خشکی پوست در طب سنتی، بسیار توصیه شده است. همانطور که پیش‌تر اشاره شد روغن نارگیل نیز یک آبرسان طبیعی و یک پاک کننده موثر است. در صورتی که پوست صورت و بدنتان دچار خشکی شود کافی است چند روز به صورت مرتب و مداوم، روغن نارگیل را روی محل خشکی بزنید و خیلی خوب ماساژ دهید تا روغن جذب پوستتان شود. روغن نارگیل در بازار به فروش می‌رسد اما شما می‌توانید خودتان آن را تهیه نمایید.

درمان خشکی صورت با روغن نارگیل 

طرز تهیه :

  • برای تهیه روغن نارگیل شما فقط به یک نارگیل پوست گرفته شده نیاز دارید.
  • نارگیل را قطعه قطعه کرده و آن را داخل دستگاه غذاساز حسابی ریز کنید. برای این کار می‌توانید از رنده با دنده ریز استفاده کنید. اما دستگاه غذاساز بهتر است.
  • بعد از آن که نارگیل یک بافت نرم و یک دست پیدا کرده، آن را داخل یک کیسه بیندازید و آن را فشار دهید تا عصاره نارگیل و روغن آن بیرون آید.
  • روغن نارگیل دست ساز شما آماده است و می‌توانید از آن برای درمان خشکی پوست بهره ببرید.
  1. ماسک آووکادو برای رفع خشکی پوست

استفاده از ماسک آووکادو در درمان خشکی صورت بسیار موثر است و پوست را به خوبی نرم و لطیف می‌کند.

ماسک آووکادو برای رفع خشکی پوست

طرز تهیه :

  • یک چهارم یک آووکادو را پوره کنید.
  • آن را با یک قاشق چای‌خوری عسل، یک چاشق مربا خوری سر شیر و 3 قطره گلاب مخلوط نمایید.
  • آنقدر این ترکیب را هم بزنید تا یک خمیر کاملا یک دست حاصل شود.
  • این ماسک را به مدت 20 دقیقه روی پوست خود نگه‌دارید و سپس با آب گرم آن را بشویید.
  1. درمان خشکی پوست با ماسک زردچوبه

زردچوبه یک ماده پر خاصیت و اعجازآمیز در طب سنتی به حساب می‌آید. استفاده از ماسک زردچوبه نه تنها به درمان خشکی پوست کمک می‌کند، بلکه باعث روشن شدن پوست نیز می‌شود. برای آشنایی بیشتر با زردچوبه مقاله «خواص ماسک زردچوبه» را مطالعه کنید.

درمان خشکی پوست با ماسک زردچوبه

طرز تهیه :

  • تهیه ماسک زردچوبه بسیار ساده است.
  • یک قاشق چای خوری زردچوبه را به چند قطره روغن زیتون مخلوط کنید.
  • تعداد قطرات روغن باید به گونه‌ای باشد که یک خمیر نرم حاصل شود.
  • ماسک را به مدت 10 دقیقه روی پوستتان نگه دارید و پس از آن صورت خود را با آب گرم بشویید.
  1. روغن کرچک برای درمان خشکی پوست

روغن کرچک می‌تواند به خوبی پوست صورت شما را تغذیه و آبرسانی نماید. شاید به طور کلی بتوان گفت که روغن‌تراپی در درمان خشکی پوست بسیار موثر است و یکی از بهترین روغن‌هایی که می‌تواند به این عنوان استفاده کنید، روغن کرچک است. خواص روغن کرچک را در مقاله «روغن کرچک برای پوست» مطالعه کنید.

روغن کرچک برای درمان خشکی پوست

طرز استفاده :

  • مقداری از روغن کرچک را داخل کاسه چینی ریخته و آن را روی بخار کتری قرار دهید. به صورتی که فقط کمی دمای روغن از دمای محیط بیشتر باشد.
  • بعد یک تکه پنبه بردارید و آن را به روغن کرچک آغشته کنید.
  • سپس آن را روی صورت خود بمالید.
  • به مدت 10 دقیقه پوستتان را ماساژ دهید و پس از گذشت نیم ساعت صورتتان را با آب گرم بشویید.

کلام آخر

خشکی پوست عارضه‌ای است که ممکن است گریبان گیر هر کسی بشود، عوامل مختلف محیطی و درونی وجود دارد که باعث ایجاد خشکی پوست می‌شود. در صورت که عوامل محیطی موجب خشکی پوست شما شده باشد، به راحتی می‌توانید آن را با روش‌های درمان خانگی درمان کنید اما در صورتی که ریشه خشکی پوست درونی باشد و در اثر عوارض بیماری‌های مختلف ایجاد شده باشد؛ برای درمان خشکی پوست باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاس گزاریم.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید

به دلیل انبار گردانی تمامی سفارشات ثبت شده از تاریخ 1 فروردین، از 18 فروردین به بعد ارسال خواهند شد.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من