دلیل ریزش مو در زنان چیست؟ معرفی 5 علت اصلی ریزش مو در خانم ها

دلیل ریزش مو در زنان چیست؟ معرفی 5 علت اصلی ریزش مو در خانم ها

دلیل ریزش مو در زنان چیست؟ شاید این سؤال بسیاری از بانوان محترمی باشد که همواره پس از هربار شانه کردن موهایشان متوجه زیاد شدن تار‌های موی چسبیده به شانه می‌شوند و یا زمانی که سر از بالش برمی‌دارند، با حجم عظیمی از موی جدا شده و چسبیده به بالش مواجه می‌شوند. اما علت ریزش مو در خانم ها چیست؟

مو، در طی چرخه‌های مشخصی رشد می‌کند. اختلال در این چرخه‌ها می‌تواند در عدم رشد به اندازه مو و همچنین ریزش مو تأثیر زیادی داشته باشد. راه‌های درمانی مختلفی برای ریزش مو وجود دارد. از روش‌های خوراکی گرفته تا روش‌های موضعی و استفاده از انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها. اما کدام روش برای کدام دلیل مناسب‌تر است؟ در این مقاله همراه ما باشید تا با دلیل اصلی ریزش مو در زنان آشنا شده و راه‌های درمان آن را یاد بگیرید.

آشنایی با چرخه رشد مو

رشد مو به همین سادگی نیست که به نظر می‌رسد. سه چرخه اصلی برای رشد مو وجود دارد که گاهی اتمام این چرخه می‌تواند تا 6 سال زمان بگیرد. پیش از بررسی دلیل ریزش مو در زنان قصد داریم شما را با این چرخه مو آشنا کنیم.

آشنایی با چرخه رشد مو
  • فاز آناژن : اولین فازی که در رشد مو نقش دارد، فاز آناژن است. در این مرحله، تکثیر سلولی صورت گرفته و سلول‌های مو، از یک طرف به پیاز مو متصل است و از سمت دیگر از پوست سر یا بدن بیرون می‌زند. مو در فاز آناژن، مواد مغذی موجود در خون را از طریق پیاز مو دریافت و شروع به رشد می‌کند. هر چه زمان این فاز بیشتر باشد مو تا اندازه‌های بلندتری رشد می‌کند؛ بنابراین، اگر موی شما از یک حدی به بعد رشد نمی‌کند، به این دلیل است که فاز آناژن کوتاهی دارید. این فاز از 2 سال تا 6 سال می‌تواند طول بکشد و در این زمان کیفیت مو، ارتباط مستقیم با مواد غذایی که از طریق پیاز مو دریافت می‌شود دارد. ضعف در این فاز می‌تواند علت ریزش مو در خانم ها باشد.

مقاله پیشنهادی: بهترین آبرسان مو خارجی و ایرانی

  • فاز کاتاژن : فاز بعدی رشد مو کاتاژن است. در این زمان پیاز مو از رگ جدا شده و دیگر قابلیت رساندن مواد غذایی به مو را ندارد. به همین دلیل رشد مو تمام می‌شود. حدود 10 روز طول می‌کشد تا مو به طور کامل از پیاز مو جدا شود و وارد فاز بعدی قرار بگیرد.
  • فاز تلوژن : آخرین فازی که رشد مو در آن قرار دارد فاز تلوژن است. در این زمان در حقیقت رشد مو کاملاً تمام شده و در حالت استراحت خود قرار دارد. هیچ ارتباطی بین موهای قرار گرفته در این فاز و رگ و ریشه سر وجود ندارد و به واسطه رخ دادن مرحله آناژن برای موهای دیگر، این تارهای مو به بالاترین سطح نزدیک به پوست می‌رسند. حدود 5 الی 6 هفته ممکن است مو در این حالت قرار بگیرد و سپس جای خود را به مو‌های جدید بدهد. همین موضوع است که باعث می‌شود انسان به طور طبیعی در طول روز ریزش مو را تجربه کند.

محصول پیشنهادی: سرم کریستال مو بیول

انواع ریزش مو در زنان چیست؟

ریزش مو یا آلوپسی انواع مختلفی دارد. به شکل کلی ریزش مو یا با به وجود آمدن اسکار در ناحیه طاسی همراه است و یا ریزش بدون به وجود آمدن اسکار اتفاق می‌افتد. اگر آلوپسی همراه با اسکار باشد، احتمال رشد مو در آنجا تقریباً صفر است. اما اگر ریزش بدون به وجود آمدن اسکار باشد، می‌توان نتیجه گرفت که رویش مجدد مو امکان‌پذیر است. انواع ریزش مو به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

1. ریزش مو آندروژنیک

آلوپسی آندروژنیک شایع‌ترین نوع ریزش مو در زنان به حساب می‌آید. دلیل این نوع ریزش ژنتیک فرد است. به این معنی که فرد ریزش مو را از وارث خود به ارث می‌برد. شایع‌ترین نوع ریزش مو نیز همین مورد است. این معضل می‌تواند از سنین 15 سالگی برای دختر شروع شده و تا سن 40 سالگی ادامه داشته باشد. با این مشکل معمولاً مردان دچار طاسی در نواحی وسط سر می‌شوند. به‌طوری‌که فقط نواحی کناری مو بر روی سر باقی می‌ماند. اما برای بانوان این مورد می‌تواند کم پشت شدن مو را در پی داشته باشد.

ریزش مو آندروژنیک

2. ریزش مو آرئاتا

دلیل اصلی این نوع ریزش مو استرس و اضطراب است. زمانی که فشاری روانی زیادی به فرد وارد باشد، ممکن است شاهد این نوع ریزش مو در او باشیم. این نوع ریزش به شکلی است که معمولاً شاهد یک تکه دایره‌ای و یا اشکال نامنظم دیگر از ریزش مو و طاسی هستیم. البته این نوع ریزش فقط برای موی سر نیست و گاهی دیده شده است که این مشکل برای مردان بر روی ریش و صورت آن‌ها نیز اتفاق می‌افتد.

ریزش مو آرئاتا

3. ریزش مو سیکاتریک

این نوع ریزش مو زمانی برای فرد به وجود می‌آید که در اثر یک زخم یا سوختگی عمیق دچار جراحت شده باشد. در این شرایط، مو در آن ناحیه ریخته و جای خود را به بافت اسکاری که بر روی پوست به وجود می‌آید، می‌دهد. در واقع زمانی که یک زخم عمیق بر روی نواحی‌ای که مو رشد کرده است به وجود می‌آید، ممکن است از بین رفتن فولیکول‌های مو در آن ناحیه را در پی داشته باشد. سیستم حفاظتی بدن، تنها در راستای به وجود آوردن سلول‌های پوستی در آن ناحیه اقدام می‌کند و توانایی بازگرداندن سلول‌های بافت مو را ندارد؛ بنابراین، جراحت برداشتن می‌تواند دلیل ریزش مو در زنان و یا مردان باشد.

4. ریزش حاصل از آسیب

عدم نگهداری درست از مو یکی از عوامل رایج در به وجود آمدن ریزش مو در زنان است. در واقع این دلیل ریزش مو در زنان کاملاً به وسیله‌ی خود شخص رقم می‌خورد. استفاده مکرر از رنگ مو، استفاده بی‌اندازه و بی‌احتیاط از سشوار و یا اتو مو، خشک کردن نادرست مو، عدم استفاده صحیح از شامپو، استفاده نادرست از شانه و برس و … می‌تواند این نوع ریزش مو را برای یک زن به وجود بیاورد. به همین دلیل بهتر است پیش از آنکه شاهد ریزش مو خود باشید راه‌های مراقبتی از مو را یاد بگیرید.

محصول پیشنهادی: اسپری دو فاز آی پلاس روغن آرگان

دلیل ریزش مو در زنان چیست؟

دلایل متعددی می‌تواند علت ریزش مو در خانم ها باشد. از موضوعات ژنتیکی گرفته تا عدم مراقبت صحیح از پوست. در قسمت زیر به بیان موردی دلیل ریزش مو در زنان پرداخته‌ایم:

دلیل ریزش مو در زنان چیست

1. اختلالات هورمونی دلیل ریزش مو در زنان

یکی از دلایل شایعی که باعث می‌شود تا ریزش مو سر بانوان افزایش پیدا کند، اختلالات هورمونی است که می‌تواند در بدن آن‌ها اتفاق بیفتد. در کل تغییر در ترشح هورمون در بانوان، در موارد مختلفی صورت می‌گیرد. از قاعدگی گرفته تا مصرف قرص‌های بارداری و یا مصرف برخی دارو‌ها که قابلیت جا‌به‌جایی تاریخ قاعدگی را دارند، همگی می‌توانند در ریزش مو مؤثر باشند. همچنین دوران بارداری و شیردهی نیز یکی از دورانی است که اختلالات هورمونی در بانوان، به اوج رسیده و میزان ریزش مو در این دوران، بسیار مشهود است.

همچنین، کاهش سطح ترشح هورمون اکستروژن، می‌تواند تأثیر زیادی در ریزش مو داشته باشد. این هورمون، در دوران قاعدگی و یائسگی، به کمترین میزان ترشح خود می‌رسد.

2. عدم مراقبت صحیح از مو

یکی از دلایلی که شاید خیلی به آن سرسری نگریسته شود؛ اما تأثیر خیلی زیادی در سلامت مو دارد، این است که از مو به‌درستی محافظت نمی‌شود. در واقع شما باید روتین مراقبت از مو را برای خود در نظر داشته باشید. این روتین، می‌تواند شامل نحوه بستن مو، نحوه شستن مو، نحوه خشک کردن مو، راه استفاده از سشوار، اتو مو، مواد حالت دهنده، استفاده از شامپو مخصوص، لوسیون‌های پس از استحمام و … باشد. ضمن این که هر شخص، موی منحصر به فردی دارد و باید برای مراقبت از آن، روش‌های مختلف و مرتبط با آن نوع موی سر را در نظر داشت. برای شناخت روتینم موی مناسب به مقاله «روتین مراقبت از مو» مراجعه کنید.

3. رژیم غذایی نادرست از علل ریزش مو

رژیم غذایی نادرست، باعث می‌شود گاهی مواد غذایی لازم برای رشد مو، نظیر پروتئین و انواع ویتامین‌ها، از طریق پیاز مو به تار مو منتقل نشده و مو استحکام کافی را نداشته باشد.

زمانی که شما وارد یک رژیم غذایی خاص می‌شوید، بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که بدن شما، برای یک سری فعالیت‌ها، نیاز به برخی از مواد خوراکی دارد. ممکن است این مواد، در برخی رژیم‌ها، از سفره شما حذف بشوند. همین موضوع، می‌تواند دلیل ریزش مو در زنان باشد. این که از استفاده برخی از مواد خوراکی اجتناب کنید، بدون آنکه جایگزین مناسبی را برای آن در نظر داشته باشید، می‌تواند باعث شود پیاز مو، مواد لازم را از خون دریافت نکرده و مرحله آناژن، با اختلال همراه شود. این مورد همچنین می‌تواند باعث شود مو از یک حدی به بعد، رشدی نداشته باشد. به عنوان مثال، یکی از اقلامی که برای رشد مو لازم است، عنصر آهن است. کمبود آهن، می‌تواند دلیل ریزش مو در زنان باشد که برای حل این مشکل، می‌توان با تجویز پزشک، از داروهای مکمل استفاده کرد.

4. سندرم تخمدان پلی کیستیک

این سندرم، یک سندرم شایع در بانوان است که می‌تواند مشکلات مختلفی از جمله ریزش مو را در بدن به وجود بیاورد. زمانی که یک خانم به این سندرم دچار باشد، علاوه در ضعف در تخمک گذاری و توانایی در باردار شدن، با مشکلاتی از جمله استعداد چاقی، زیاد بودن مو زائد در اطراف مختلف مثل گردن، سینه، زیر شکم و … جوش زدن‌های زیاد و… همراه خواهد بود. در کنار تمامی این موارد، این سندروم، تا حد زیادی میزان و نوع هورمون‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همین موضوع، می‌تواند دلیل ریزش مو در زنان باشد.

مقاله «بهترین مارک‌ روغن آرگان» را مطالعه کنید تا با بهترین برندهای روغن آرگان آشنا شوید.

5. مصرف دارو دلیل ریزش مو در زنان

مصرف برخی داروها، تا حد زیادی می‌تواند در ریزش مو زنان مؤثر باشد. برخی راه‌های درمان مثل شیمی درمانی، فاز آناژن مو را هدف قرار می‌دهند و باعث می‌شود که مو از ریشه بریزد. برخی دیگر از داروها حالت رقیق کنندگی خون را داشته و در فاز استراحت مو، باعث ریز مو می‌شوند. انواع دارو‌های کاهنده فشار خون، داروهای ضد صرع، ضد آرتریت، داروهای هورمونی، داروهای ضد تیروئید، داروهای کاهنده چربی خون، داروهای مسکن غیراستروئیدی، داروهای ضد سایکوز، داروهای ضد اضطراب و … از مهم‌ترین داروهایی که علت ریزش مو در زنان هستند، به حساب می‌آید.

برخی دیگر از دلایل ریزش مو در زنان

  • کم‌کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند علت ریزش موش شدید در زنان باشد
  • کم پشتی ارثی مو می‌تواند دلیل اصلی ریزش مو در زنان باشد
  • استرس زیاد هم می‌تواند دلیل ریزش مو سر زنان باشد
  • وارد شدن شوک به بدن، مثل تغییر وزن ناگهانی، انواع عمل جراحی، بارداری و …
  • مصرف داروهای ضدبارداری که در راستای مهار تخمک گذاری عمل می‌کنند که علت ریزش مو شدید در زنان هستند
  • کرم حلقوی، یکی از عوامل بیرونی ریزش مو است که اگر روی پوست سر قرار بگیرد، می‌تواند دلیل ریزش موی سر زنان باشد. وجود این کرم در سر، با سوزش، پوسته پوسته شدن و خارش زیاد همراه است که برای درمان آن، باید به پزشک مراجعه شود.

استاده از روغن شی باتر برای نرم و مرطوب شدن مو پیشنهاد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله «شی باتر چیست» را مطالعه کنید.

روش درمان ریزش مو در زنان

روش‌های درمانی مختلفی برای کم‌رنگ کردن دلیل ریزش مو در زنان وجود دارد که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم:

روش درمان ریزش مو در زنان
  • تغذیه : تغذیه نادرست، می‌تواند علت ریزش مو شدید در زنان باشد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ریزش‌های کم، رژیم غذایی مناسب است. رژیمی که دارای منابع پروتئین، ویتامین‌های B,E,D باشد. که می‌توان این منابع را از لبنیات، سبزیجات، مغزهای خوراکی و … تأمین کرد.
  • شامپو ضد ریزش : ممکن است دلیل ریزش مو در زنان، بسته شدن منافذ پوست سر باشد. با استفاده از شامپوی ضد ریزش، می‌توان این مشکل را حل نمود.
  • ماینوکسیدیل : یکی از داروهای موضعی که برای رشد مجدد مو مورد استفاده قرار می‌گیرد، داروی ماینوکسیدیل است که باعث رشد و بیشتر شدن ضخامت مو می‌شود. همچنین تأثیر این دارو را می‌توان با اضافه کردن LED تراپی یا نوردرمانی، تا حد زیادی افزایش داد. برای شناخت بیشتر این محصول به مقاله «بهترین مارک ماینوکسیدیل» مراجعه کنید.
  • مصرف داروهای مکمل : مصرف داروهای مکمل دارای مواد مغذی مو، تا حد زیادی می‌تواند جلو ریزش مو را بگیرد. انواع مکمل روی، آهن و قرص‌های دارای ویتامین B7 برای این کار مناسب است.
  • استفاده از روش PRP : در این روش، پلاسمای غنی از پلاکت به نواحی که ریزش مو اتفاق افتاده است تزریق می‌شود و تا حد زیادی می‌تواند در راستای قطع ریزش مو، مؤثر باشد.
  • هورمون درمانی : از این روش، برای افرادی که تعادل هورمونی ندارند استفاده می‌شود. افرادی که دچار یائسگی هستند، افرادی که هورمون بدنشان به هم ریخته و همچنین افرادی که به سندروم پلی کیستیک دچار هستند، می‌توانند از این روش بهره‌مند شوند.
  • ماساژ سر : این روش، بیشتر به‌عنوان یک پیشگیری کننده از ریزش مو در زنان به حساب می‌آید. با ماساژ سر، می‌توان با افزایش خون رسانی، رسیدن مواد غذایی به مو را تأمین کرد.
  • اکستنشن مو : یکی از راه‌های سریع که می‌تواند جلوی ریزش مو را گرفته و موها را پرپشت‌تر نشان دهد، اکستنشن مو است که در آن، موهای اضافی به موهای اصلی سر اضافه می‌شوند.
  • استفاده از ماسک و سرم مو : ماسک‌ مو و سرم‌هایی تحت عنوان ماسک مخصوص ریزش مو در سطح بازار وجود دارد که به دلیل موادی که درون آن‌ها قرار داده شده است، می‌تواند غذای موردنیاز برای مو را به شکل موضعی تأمین کرده و تا حد زیادی برای ریزش مو مؤثر باشد. چرا که عدم رسیدن مواد لازم، مهم‌ترین علت ریزش مو در زنان است.

سخن پایانی

دلیل ریزش مو در زنان ممکن است متفاوت باشد. از مشکلات هورمونی و ژنتیکی گرفته تا عدم محافظت صحیح از مو. در این مقاله، علاوه بر بررسی چرخه رشد مو، به انواع ریزش مو پرداختیم و گفتیم که مو، ممکن است در 4 نوع مختلف، شروع به ریختن کند و یا دیگر رشد نکند. همچنین در قدم بعد، اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شد تا رشد مو متوقف شود، بررسی شده و بهترین راه‌هایی که برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد به شما نشان دادیم.

امیدواریم توانسته باشیم در این مسیر شما را راهنمایی کرده باشیم و شما را به این درک رسانده باشیم که علت ریزش مو در زنان چیست. همچنین درصورتی‌که سؤالی در این زمینه برای شما بدون پاسخ باقی مانده بود، در قسمت نظرها آن را برای ما به ثبت برسانید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من