فواید سرم ویتامین سی و تأثیر معجزه آسای آن روی پوست و مو

فواید سرم ویتامین سی و تأثیر معجزه آسای آن روی پوست و مو

به روزترین روتین‌های پوستی دنیا بدون شک سرم ویتامین سی را در برنامه مراقبتی خود گنجانده‌اند. این ترکیب کارآمد با همان ظرف شیشه‌ای کوچک، توانسته نقش بسیار مهمی را در حفظ شادابی و مقاومت پوست ایفا کند. امروز روز بسیاری از مصرف کنندگان مایل‌اند اطلاعات بیشتری از فواید سرم ویتامین سی داشته باشند تا در کنار استفاده روزانه شخصی، آن را به دیگران هم پیشنهاد بدهند.

 

خواص و فواید سرم ویتامین سی برای پوست

اگر از جمله افرادی هستید که تصمیم جدی برای پیاده کردن یک روتین پوستی تمام و کمال برای مراقبت از صورت خود دارد، شاید بهتر باشد پیش از شروع با هفت مورد از خواص سرم ویتامین سی آشنا شوید. این پیش زمینه قطعاً دید بهتری به شما خواهد داد.

1- جای زخم و سوختگی را از بین می‌برد

بنابر پژوهش‌های انجام شده، اولین خاصیت سرم ویتامین سی درمان مؤثر زخم و سوختگی است. جالب است بدانید که افراد درگیر با سوختگی‌های شدید با مصرف به موقع این ویتامین روی پوست نیاز به درمان‌های جدی و گاه پرهزینه زمان‌بر نخواهند داشت. آنتی اکسیدان موجود در این ماده نقش مفیدی در فرایند بهبود زخم‌ها دارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید

سوختگی پوست باعث نشت مویرگی می‌شود (خروج پلاسمای خون از رگ به بافت‌های دیگر) که استفاده از ویتامین سی جلوی این برون ریزی را می‌گیرد. بنابراین مهم‌ترین خاصیت سرم ویتامین سی کمک به رشد بافت پوست است.

2- بهبود عوارض ناشی از آفتاب سوختگی

خواص و فواید سرم ویتامین سی برای پوست

ویتامین سی به دلیل فراوانی آنتی اکسیدان، تأثیر چشمگیری در ساخت کلاژن پوست و درمان آفتاب سوختگی دارد. ناگفته نماند که تأثیر سرم ویتامین سی زمانی خودش را نشان می‌دهد که همراه با کرم ضدآفتاب استفاده کنید و نه جایگزین آن.

بسیار مهم: محصولاتی که درصد ویتامین سی آن‌ها بالاست مناسب پوست آفتاب سوخته یا آسیب دیده نیستند. چون مهم‌ترین خاصیت سرم ویتامین سی لایه برداری است و به توصیه متخصصین پوست فقط برای انواع پوست سالم استفاده می‌شود.

نکته جالب توجه این است که سرم ویتامین سی مانند کرم ضدآفتاب عمل می‌کند؛ کاهش التهاب پوستی (اریتما) ناشی از تابش پرتوی فرابنفش. این نوع مشکل باعث گشادشدن و آسیب دیدگی مویرگ‌های خونی سطح پوست می‌شود.

3- درمان اگزما

به فرد مبتلا به اگزما توصیه می‌شود که از ترکیب ویتامین سی و زینک روی پوست خود استفاده کند. از جمله روش‌های درمانی مکمل، مصرف روزانه 500-1000 میلی گرم ویتامین C و 15 گرم زینک است.

4- کلاژن سازی

هیدروکسی پرولین و هیدروکسی لایزین دو ترکیب شیمیایی مؤثر برای پیوند مولکول‌های سازنده کلاژن هستند. بنابراین مصرف سرم ویتامین سی تأثیر چشمگیری در فرایند تولید این دو ترکیب دارد. همچنان‌که می‌دانید کلاژن وظیفه استحکام بافت پوست و حالت کشسانی دادن به آن را برعهده دارد.

کمبود کلاژن باعث می‌شود تا پوست فرد، کدر به نظر برسد و پایه شادابی و طراوت در آن وجود نداشته باشد. همچنین نشانه‌های پیری زودرس در چنین پوستی زودتر خودش را بروز می‌دهد.

5- مانع تغییر رنگ پوست می‌شود

خواص و فواید سرم ویتامین سی برای پوست

یکی دیگر از فواید سرم ویتامین سی محافظت از DNA پوست دربرابر واکنش‌های فتوشیمیایی است. این واکنش‌ها باعث تشکیل تومور، تغییر رنگ پوست و بروز انواع مختلف سرطان پوست می‌شود. درصورت استفاده منظم این سرم، جلوی تولید دایمر پیریمیدین که عامل اصلی بروز ملانوما در پوست انسان است، گرفته می‌شود.

فراموش نکنید که از جمله خواص سرم ویتامین سی کمک به کاهش و کمرنگ شدن کک و مک و نشانه‌های پیری زودرس پوست است.

6- ترمیم بافت پوست

همانطور که بالاتر توضیح دادیم، کلاژن به تقویت بدنه رگ‌ها و عروق خونی زیر پوست کمک می‌کند. اما دلیل اهمیت این عروق خونی چیست؟ اکسیژن رسانی و تأمین مواد مغذی برای حفظ سلامت و سرزندگی پوست. اگر بافت پوست به درستی و به اندازه کافی تغذیه نشود، پوست حالت شادابی خود را از دست می‌دهد و به خشکی و زبری می زند.

استفاده مداوم روزانه از سرم ویتامین سی در فرایند تقویت بافت پوست نقش چشمگیری دارد و سطح الاستین را بالا می‌برد. الاستین کمک می‌کند که پوست حالت کشسانی و ضخامت طبیعی خود را حفظ کند. این ضخامت و کشسانی یک سد دفاعی طبیعی برای حفظ رطوبت و کاهش میزان چین و چروک است.

7- بهبود جریان خون

یکی از نشانه‌های بارز فواید سرم ویتامین سی کاهش فشار خون و حفظ انعطاف شریان‌هاست. جریان خون مناسب و کافی در پوست کمک می‌کند تا سلول‌ها به درستی تغذیه شوند، اکسیژن رسانی مناسبی به پوست انجام شود و فرایند تأمین هورمون‌های مورد نیاز روند منطقی داشته باشد.

 

محصول پییشنهادی : کرم ویتامین سی الارو

 

خواص سرم ویتامین c برای مو

با پیشرفت فناوری و تمرکز بیشتر روی روش‌های مراقبتی استاندارد پوست و مو، پژوهشگران شش فایده استفاده از ویتامین c و همه انواع سرم را برای مو توضیح داده‌اند:

1- سلامت و استحکام مو

خواص سرم ویتامین c برای مو،سلامت و استحکام مو

بافت مو از پروتئین کراتین است و مرتب از درون فولیکول رشد می‌کند. استفاده از سرم ویتامین سی باعث می‌شود کلاژن مورد نیاز به فولیکول‌ها برسد. درنتیجه فرایند جذب آهن، بهتر انجام شود.

افرادی که تجربه ریزش موی زیاد دارند لازم است تا زیر نظر پزشک از ویتامین سی و انواع سرم آن به صورت منظم و روزانه استفاده کنند. با گنجاندن این سرم در روتین روزانه پوست و مو، سطح کلاژن افزایش پیدا می‌کند. باعث استحکام ریشه مو در فولیکول و کنترل و توقف ریزش مو می‌شود.

2- بهبود تحریک رشد مو

تغذیه منظم و مرتب فولیکول‌ها روشی اصولی برای تقویت سلول‌های سازنده ساقه مو است. اگر می‌خواهید رشد موی بهتری داشته باشید حتماً از سرم ویتامین سی برای تقویت ساقه موهایتان استفاده کنید.

3- کنترل خشکی مو و موخوره

ممکن است بروز خشکی مو یا موخوره به دلیل کمبود ویتامین سی باشد. این موضوع در بلند مدت باعث ریزش موی متوسط تا شدید خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم روزانه 75-90 میلی گرم ویتامین سی استفاده کنید.

4- کنترل میزان شوره سر

بد نیست بدانید که شوره، خشکی و پوسته شدن پوست سر باعث بسته شدن فولیکول مو می‌شود که در نهایت جلوی رشد فولیکول‌ها را می‌گیرد. از جمله فواید سرم ویتامین سی این است که نقش مهمی در کنترل باکتری‌ها، کاهش خارش و خشکی و همچنین شوره پوست کف سر دارد.

5- مهار سفیدی زودرس مو

خواص سرم ویتامین c برای مو، مهار سفیدی مو

از جمله دغدغه‌های جدی بسیاری از مصرف کنندگان محصولات بهداشتی پوست و مو، حفظ رنگ طبیعی است. مصرف روزانه ویتامین سی کمک می‌کند موها زودتر از زمان منطقی خود، سفید نشوند. آنتی اکسیدان قوی موجود در ویتامین سی سد قدرتمندی دربرابر رادیکال‌های آزاد است. این موضوع دلیل اصلی سفید و ضعیف شدن مو شمرده می‌شود.

عوارض ویتامین سی برای پوست کدام است؟

اینکه در کنار خواص سرم ویتامین سی ، منتظر عوارضی هم باشید چندان عجیب نیست. به هرحال، همه پوست‌ها واکنش‌های مشخصی ندارند. هر پوست ممکن است علائمی را نشان بدهد که در نوع دیگر چنین چیزی دیده نشود.

ناگفته نماند که همه انواع سرم ویتامین سی با ایمنی بالایی در آزمایشگاه‌ها بررسی و تولید می‌شوند و جز درموارد حساس بودن پوست فرد، عموماً گزارش شده است که افراد تجربه خوبی از استفاده این محصول دارند. اما بروز عوارض زیر بعد از مصرف انواع سرم ویتامین سی نباید شما را نگران کند:

● پوست دچار خارش می‌شود.

● مشاهده حالت قرمزی و التهاب در پوست

● احساس سوزش و سوزن سوزن شدن

مهم: در صورت احساس و مشاهده نشانه‌های بالا، اولین اقدام شست و شوی سریع پوست است. درمرحله بعدی با یک متخصص پوست صحبت کنید. همچنان یادآوری می‌کنیم که این عوارض به ندرت اتفاق می افتد. با بروز آن‌ها، خطر نگران کننده‌ای پوست فرد را تهدید نمی‌کند.

طرز استفاده از سرم ویتامین سی

در تکمیل توضیحات بالا، باید اضافه کنیم که قبل از مصرف گسترده و پوشش کامل پوست با سرم، برای کنترل و جلوگیری از بروز عوارض احتمالی بهتر است بخشی کوچکی از پوست را آغشته به محلول سرم کنید. البته این محصول بر پایه ترکیبات امن برای همه انواع پوست تولید می‌شود.

طرز استفاده سرم ویتامین سی به صورت زیر است:

طرز استفاده از سرم ویتامین سی
● تست موضعی؛ بخش کوچکی از پوست را که درمعرض دید نباشد آغشته به سرم کنید.

● برای گرفتن نتیجه منطقی لازم است تا 24 ساعت از زمان مصرف سرم بگذرد.

● درصورتی که نشانه‌ای از عوارض گفته شده را مشاهده نمی‌کنید (خارش، التهاب، احساس سوزش)، با خیال راحت مقدار مشخص شده را روی پوست صورت خود بمالید.

فراموش نکنید اگر اولین بار است از سرم ویتامین سی استفاده می‌کنید حتماً طرز استفاده از سرم ویتامین سی را مطابق با دستورالعمل موجود در بسته بندی رعایت کنید.

بهترین نحوه استفاده از سرم ویتامین سی که فواید سرم ویتامین سی را به خوبی نشان می‌دهد، یک یا دوبار در روز است. توجه داشته باشید که نوبت مصرف سرم را مطابق با مراحل زیر رعایت کنید:

● پاکسازی پوست

● استفاده از تونر

● استفاده از سرم ویتامین سی

● و در پایان، مصرف کرم مرطوب کننده

به خاطر بسپارید که بنابر توصیه پژوهشگران، بهتر است همزمان با استفاده از ویتامین سی، از نیاسینامید niacinamide (نوعی ویتامین B- ترکیب پرکاربرد در محصولات مراقبتی پوست) استفاده نکنیم. ترکیب همزمان این دو ماده باعث اختلال در جذب و کاهش تأثیر یکی از آن دو می‌شود. مثلاً اگر صبح‌ها از سرم ویتامین سی استفاده می‌کنید، می‌توانید عصر را برای مصرف نیاسینامید درنظر بگیرید.

همچنین بنابر مطالعات و آزمایش‌های انجام شده در سال 2020، ترکیب تیروزین tyrosine (نوعی اسید آمینه تولیدکننده پروتئین در بدن)، زینک و ویتامین سی قدرت جذب سرم ویتامین سی را بیست برابر بیشتر از زمانی می‌کند که فقط از ویتامین سی استفاده کنید.

 

بهترین زمان استفاده از سرم ویتامین سی

توجه به نوع پوستی که دارید (معمولی، خشک، چرب یا مختلط) کمک می‌کند تا زمان درست مصرف سرم را تعیین کنید. اگر پوست حساسی دارید توصیه می‌کنیم شب را برای مصرف سرم انتخاب کنید تا پوست در معرض تابش نور خورشید نباشد.

بهترین زمان استفاده از سرم ویتامین سی
همچنین مصرف شبانه سرم ویتامین سی این آسودگی خیال را به همراه دارد که پوست بدون محرک‌های بیرونی، فرایند جذب مواد مغذی سرم را به خوبی انجام دهد. مهم‌ترین دلیل، نبود نور خورشید است که یک تجزیه کننده قوی ویتامین سی به شمار می‌آید.

مصرف روزانه (صبح) سرم به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان موجود در آن باعث طراوت بیشتر پوست می‌شود. شما دیگر لازم نیست نگران تأثیر رادیکال‌های آزاد و آلاینده‌های محیطی روی پوست صورت خود باشید.

سرم ویتامین سی از بهترین و پرطرفدارترین ترکیبات ضدپیری است. بسیاری از مصرف‌کنندگان آن بعد از استفاده دارای پوستی بدون چین و چروک و روشن می‌شوند. این سرم مزایای زیادی از قبیل لایه‌برداری، کلاژن‌سازی و … دارد. برای آشنایی بیشتر با بهترین سرم ویتامین سی می‌توانید مقاله «بهترین سرم ویتامین سی ایرانی و خارجی» را مطالعه نمایید.

سخن پایانی

بعد از شناخت نوع پوست، انتخاب روتین پوستی اصولی کمک می‌کند جلوی تأثیر فاکتورهای آسیب رساننده به پوست را بگیرید و نگران پیری زودرس پوست یا از دست رفتن رنگ طبیعی موهایتان نباشید. فواید سرم ویتامین سی هرمصرف کننده‌ای را قانع می‌کند تا به راحتی از کنار این ترکیب قدرتمند رد نشود.

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/vitamin-c-serum-benefits#how-to-use

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید

به دلیل انبار گردانی تمامی سفارشات ثبت شده از تاریخ 1 فروردین، از 18 فروردین به بعد ارسال خواهند شد.

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من