فرق عطر و ادکلن چیست

فرق عطر و ادکلن چیست؟ ادوپرفیوم و ادوتویلت چه تفاوتی دارند؟

فرق عطر و ادکلن در چیست؟ چه مواردی باعث ایجاد فرق ادوتویلت و ادوپرفیوم می‌شود؟ عطر و ادکلن یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر در صنعت مد و استایل هستند. در واقع می‌توان گفت که استفاده از انواع عطر کمک می‌کند تا استایل افراد کامل‌تر شود. وقتی که شخصی از این محصولات استفاده می‌کند باعث می‌شود هم خودش و هم اطرافیانش حس شادابی پیدا کنند. پس برای بسیاری از آدم‌ها در سراسر دنیا مهم است که از عطر و ادکلن استفاده کنند. البته عطر هم مثل لباس بر اساس موقعیت نیاز به تغییر دارد. به عبارت بهتر همان‌طورکه از یک لباس نمی‌توان برای هر مناسبتی استفاده کرد، از یک عطر و یک رایحه نیز نمی‌توان برای هر جمعی استفاده نمود.

دنیای عطر و ادکلن بسیار گسترده است؛ در واقع هزاران عطر در نوع‌ها، رایحه‌ها و برند‌های مختلفی در دنیا تولید می‌شود که هر کدام می‌توانند حس زیبایی را در افراد ایجاد کنند. به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله شما عزیزان را با این دنیای جذاب بیشتر آشنا کنیم و اطلاعاتی درباره فرق ادکلن و عطر و همچنین تفاوت پرفیوم و ادوپرفیوم را در اختیارتان قرار دهیم. علاوه بر این درباره نت‌های عطر و انواع رایحه نیز صحبت خواهیم کرد. پس اگر به فکر خرید عطر و یا ادکلن هستند این مقاله از دست ندهید و تا انتها آن با ما همراه باشید.

عطر و ادکلن چیست؟

محصولاتی که ما تحت عنوان عطر و ادکلن می‌شناسیم، محصولاتی هستند که با ایجاد بوی خوش حس و حال خوبی را به انسان‌ها منتقل می‌کنند. البته عطر‌ها انواع مختلفی دارند که در این مقاله به توضیح هر یک خواهیم پرداخت و فرق بین عطر و ادکلن را بیان خواهیم کرد.

عطر و ادکلن چیست

به طور کلی می‌توان گفت عطر‌ها عصاره‌هایی هستند که از قسمت‌های مختلف گیاهان خوش بو گرفته می‌شوند. برای مثال گیاهانی همچون هل، یاسمن، زنبق و ترنج در صنعت ساخت عطر بسیار پرکاربرد هستند. از بخش‌های مختلف این گیاهان مثل ریشه، برگ، دانه و ساقه عصاره گیری شده و برای تولید انواع عطر استفاده می‌شود. البته در ترکیب عطر مواد دیگری چون اسانس‌های روغنی، ثابت کننده، الکل، نگهدارنده و ترکیبات معطر دیگر هم استفاده می‌شود. عطر‌ها بر اساس میزان مواد استفاده شده در فرمولاسیون آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد. در واقع ما در این بخش از مقاله تمامی انواع عطر را به تفکیک بررسی کرده‌ایم تا با مطالعه آن به طور کامل متوجه شوید که فرق عطر و ادکلن چیست؟

اگر به دنبال تغییر عطر یا ادکلن خود هستید سری به صفحه خرید عطر و ادکلن ما بزنید

معرفی انواع عطر و ادکلن

پرفیوم

پرفیوم که در بین مردم بیشتر با نام عطر شناخته می‌شود، حاوی بیشترین مقدار عطر نسبت به سایر محصولات است (دقیقا به همین دلیل است که پرفیوم را با نام عطر می‌خوانند). با توجه به برند سازنده پرفیوم از 20 تا 40 درصد عصاره روغنی عطر استفاده می‌شود و به همین دلیل پرفیوم نسبت به سایر محصولات غلیظ‌تر است و ماندگاری بسیار خوبی دارد. معمولا بوی خوش پرفیوم‌ها حداقل 24 ساعت ماندگاری دارد.

ادکلن

تفاوت عطر و ادکلن در میزان عصاره روغنی است که در ساخت ادکلن به کار رفته است. به عبارت بهتر باید گفت که در ساخت ادکلن‌ها تنها 2 الی 7 درصد از عصاره عطر استفاده می‌شود و در عوض درصد الکل استفاده شده در آن بیشتر است. همین اختلاف درصد اجزای تشکیل‌دهنده عطر (پرفیوم) و ادکلن باعث به وجود آمدن تفاوت‌های زیادی می‌شود. برای مثال فرق عطر با ادکلن در این است که ادکلن به سبب داشتن الکل بیشتر و عصاره عطر کمتر، ماندگاری کوتاهی در حد 2 الی 3 ساعت دارد.

ادکلن چیست

ادوتویلت

این دسته از عطر‌ها نسبت به پرفیوم رقیق‌تر و نسبت به ادکلن‌ها غلیظ‌تر هستند و در ساخت آن‌ها بین 5 تا 15 درصد از عصاره روغنی عطر استفاده شده است. ادوتویلت‌ها ماندگاری مناسبی حدود 4 الی 5 ساعت دارند و به همین دلیل برای استفاده روزمره بسیار مناسب خواهند بود. فرق ادوتویلت و ادوپرفیوم در این است که در ساخت ادوتویلت، تمرکز بر روی نت‌های ابتدایی است.

بهترین عطر گرم زنانه کدام است؟ در آرایشی لند بخوانید

ادوپرفیوم

بعد از پرفیوم، بیشترین غلظت و بیشترین درصد عصاره روغنی عطر، متعلق به ادوپرفیوم است. در ساخت این محصول حدودا 15 الی 20 درصد عصاره روغنی عطر استفاده شده است و به همین دلیل مانگاری خوبی در حدود 10 الی 15 ساعته دارد. بنابراین می‌توان تفاوت ادوپرفیوم و ادوتویلت را در مدت ماندگاری و همچنین غلظت آن‌ها دانست. ادوپرفیوم‌ها در بین سایر محصولات بیشترین مشتری را داشته و پرطرفدار‌ترین نوع عطر به حساب می‌آیند.

ادوفرش

این دسته از محصولات درصد بالایی الکل و درصد بسیار کمی عطر در ترکیبات خود دارند. عصاره روغنی عطر استفاده شده در ادوفرش حداکثر 3 درصد است. این محصول از ترکیب روغن و آب تشکیل شده است و ماندگاری بوی آن بسیار کم است. از همین رو از ادوفرش به عنوان افترشیو استفاده می‌شود.

فرق عطر و ادکلن چیست؟

حال که با عنوان عطر آشنا شده‌اید بهتر می‌توانید فرق عطر و ادکلن را متوجه شوید. محصولی که تحت عنوان عطر در بین مردم از آن یاد می‌شود در واقع همان پرفیوم است که از بیشترین درصد عصاره روغنی عطر تشکیل شده است. در ادامه به بررسی تفاوت عطر و ادکلن می‌پردازیم:

تفاوت عطر و ادکلن

فرق عطر و ادکلن از نظر غلظت

همانطور که پیشتر اشاره شد، درصد استفاده از اسانس روغنی برای پرفیوم یا همان عطر، 20 تا 40 درصد است و باقی آن را الکل و مواد نگه دارنده تشکیل می‌دهد. پس غلضت نسبتا زیادی دارد. در مقابل، ادکلن تنها 2 تا 7 درصد حاوی عصاره روغنی عطر است و بخش زیادی از آن را الکل تشکیل می‌دهد. بنابراین ادکلن نسبت به عطر، غلظت خیلی کمتری دارد و اصطلاحا سبک‌تر است.

تفاوت عطر و ادکلن از لحاظ ماندگاری

درصد الکل تشکیل دهنده ادکلن ها بین 98 تا 93 درصد است و این 93 درصد نقش بسیار زیادی در ماندگاری کم ادکلن‌ها دارد. عطر ها در مقابل میزان حلال کمتری دارند و این خبر از ماندگاری بسیار بالای پرفیوم یا همان عطر می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال ماندگاری بالا هستید از عطر یا ادکلن هایی استفاده کنید که درصد الکل یا حلال کمتری دارند.

تفاوت عطر و ادکلن از لحاظ ماندگاری

مقاله پیشنهادی: بهترین عطر گرم مردانه

اختلاف قیمت عطر و ادکلن

قیمت عطر با توجه به میزان خلوص آن بیشتر از ادکلن است. در واقع هرچقدر عصاره و اسانس محصول بیشتر باشد، باید هزینه بیشتری برای آن بپردازید. اما فراموش نکنید که درصد اسانس تنها عامل تاثیر گذار بر قیمت ادکلن یا عطر نیست. عوامل مختلفی مانند رایحه و مواد تشکیل دهنده، پخش بو و برند تولیدکننده آن تاثیر زیادی بر قیمت عطر یا ادکلن دارند.

شاید بپرسید چرا عطرهایی در بازار می‌بینیم که قیمت کمتری از ادکلن دارند. باید در جواب گفت به دلیل علاقه بسیاری از جوانان به رایحه های شیرین، میزان تقاضای این رایحه بیشتر است و در نتیجه عرضه نیز افزایش می یابد و شرکت ها تمایل دارند این درصد از خریداران را راضی نگه دارند.

تفاوت عطر و ادکلن در نت های بویایی

پرفیوم با درصد الکل پایین یا همان عطر، دارای 3 نت بویایی هستند. آغازین، میانی و پایانی. هر نت با توجه به مواد به کار رفته و میزان غلظت عطر، قابل تشخیص است. حتما شما هم تجربه کرده اید که عطر در ابتدا یک بویی دارد و بعد از چند دقیقه یا چند ساعت بوی آن عوض می‌شود. این کار نت های مختلف بویایی است. در واقع درصد الکل کم به رایحه های مختلف اجازه خودنمایی و دلبری می‌دهد. در مقابل، ادکلن به دلیل داشتن الکل زیاد توانایی مانور روی چند نت را ندارد و بیشتر مواقع همان یک نت از رایحه به مشام می‌رسد و دیگر خبری از تغییر بو نیست

تفاوت عطر و ادکلن در نت های بویایی

فرق بین عطر و ادکلن در نحوه عرضه

تفاوت دیگری که برای عطر و ادکلن وجود دارد این است که معمولا ادکلن به صورت پلمپ در شیشه‌ها و بسته‌بندی‌های شیک قرار داده شده است. در حالی که برای عطر، می‌توانید آن را در شیشه‌های مختلف بریزید و به اندازه‌ای که عطر می‌خرید پول پرداخت کنید.

فرق تستر با ادکلن چیست؟

شاید تا به حالا اسم تستر عطر به گوشتان خورده باشد، تستر‌ها غالبا عطر‌های اصلی هستند که توسط شرکت سازنده و به صورت رایگان، به فروشنده در شیشه‌های 100 میلی لیتری عرضه می‌شوند. تستر‌ها برای فروش نیستند و هدف از تولید و عرضه آن‌ها، معرفی محصول و ارائه رایحه عطر به مشتری است. به این ترتیب تمامی مشتری‌ها می‌توانند تعداد زیادی از انواع عطر را به وسیله تستر آن‌ها امتحان کنند تا رایحه مورد علاقه خود را بیابند. مایع عطری که در تستر‌ها وجود دارد هیچ تفاوتی با عطر‌های اورجینال ندارد. علاوه بر این شیشه و رایحه اصلی نیز کاملا مشابه به هم است. به این ترتیب می‌توان گفت که فرق تستر با ادکلن فقط در ابعاد و حجم مایع داخل آن است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله عطر ترش زنانه را مطالعه کنید

شناخت انواع نت‌های عطر

حال که فرق عطر و ادکلن مشخص شد، به معرفی انواع نت عطر می‌پردازیم. اگر با دقت یک عطر را بو کنید متوجه خواهید شد که عطر رایحه یکنواخت ندارد و در واقع شامل یک طیف بویایی می‌شود. برای مثال شما وقتی یک ادکلن را در درب آن اسپری می‌کنید بویی شبیه به نارنج را حس خواهید کرد و پس از گذشت چند دقیقه رایحه‌ای گرم مثل بوی ادویه به دماغتان خواهد خورد، در ادامه نیز پس از گذشت مدتی بویی که مشام شما را پر کرده است، رایحه گل‌های وحشی است. تغییراتی که در بوی یک عطر ایجاد می‌شود را با نام نت عطر می‌شناسند. تمامی عطر‌ها شامل سه نت می‌باشند که این سه نت عبارت‌اند از:

شناخت انواع نت‌های عطر

1. نت آغازین

2. نت میانی

3. نت پایانی

نکته قابل ذکر دیگری که درمورد نت‌های عطر وجود دارد، این است که نت آغازین یا ابتدایی یک عطر حدود 15 دقیقه پس از اسپری کردن آن حس خواهد شد و نت میانی از دقیقه 15 ام تا 40 دقیقه بعد از آن ادامه دارد. نت پایانی نیز پس از اتمام دوره نت میانی آغاز شده و تا زمانی که عطر ماندگاری دارد، نت پایانی حس خواهد شد. بنابراین باید در نظر داشته باشید که در زمان خرید عطر شما معمولا می‌توانید نت آغازین را حس کنید. از همین رو توصیه می‌شود که در هنگام خرید عطر تمامی نت‌های آن را بررسی کنید تا از خرید خود پشیمان نشوید.

دسته بندی انواع رایحه‌ها

عطر‌ها به طور کلی در 8 گروه رایحه تولید می‌شوند که با شناخت این 8 دسته، خیلی راحت‌تر و بهتر می‌توانید عطر مورد علاقه خود را بیابید.

دسته بندی انواع رایحه‌ها

  1. رایحه گل : محبوب‌ترین نوع رایحه، گروه رایحه گل است. برای تولید این نوع رایحه از انواع گل‌های خوش بو مثل گل رز و یاس استفاده می‌شود. البته این دسته از رایحه هم می‌تواند شامل یک عصاره یک گل و یا ترکیب چند گل باشد. گل دارای رایحه‌ای شیرین و رمانتیک است و در دسته عطر‌های زنانه قرار می‌گیرد.
  2. رایحه اقیانوس : یکی دیگر از عطر‌های پر طرفدار به خصوص در بین آقایان، عطر‌هایی هستند که در دسته رایحه اقیانوس قرار می‌گیرند. این نوع رایحه حس غیر قابل وصفی در افراد ایجاد می‌کند. اقیانوس به نسبت رایحه‌ای جدید است و در ساخت آن از ترکیبات طبیعی استفاده نمی‌شود. بلکه این رایحه، یک فرمولاسیون خاص دارد که از ترکیبات مصنوعی به دست می‌آید. وقتی عطر‌هایی که در این دسته تولید شده‌اند را استشمام کنید، گویی بوی هوای تازه و خنک کوهستان و اقیانوس را احساس می‌کنید.
  3. رایحه مرکبات : این دسته از انواع رایحه بوی تقریبا تندی دارد. چرا که در ساخت آن‌ها از عصاره و بوی مرکباتی چون لیمو، نارنگی و پرتقال استفاده می‌شود. حسی که بعد از استشمام عطر‌های مرکبات به شما دست خواهد داد، حس شادابی و سرحالی خواهد بود. به این ترتیب برای آغاز یک صبح پر از انرژی استفاده از این عطر بسیار موثر خواهد بود. عطر‌های مرکبات معمولا در دسته عطر‌های خنک قرار می‌گیرند.
  4. رایحه شرقی : رایحه شرقی یکی از انواع رایحه عطر است که در دسته گرم و شیرین قرار می‌گیرد. رایحه شرقی از مشک و عنبر به دست می‌آید و بوی خاص و اغواکننده‌ای دارد. استفاده از عطر‌های شرقی برای مجالس و مناسبت‌های ویژه کاربرد دارد.
  5. رایحه میوه‌ای : این گروه از رایحه در دسته شیرین، تلخ و خنک قرار می‌گیرد و طیف وسیعی از بو را شامل می‌شود. برای ایجاد این رایحه از انواع میوه‌ها و ترکیب چند میوه استفاده می‌شود. بیشترین میوه‌هایی که برای تولید عطر میوه‌ای استفاده می‌شود عبارتند از: سیب، آناناس، هلو و انواع توت.
  6. رایحه چوب : این رایحه را که با نام جنگل هم می‌شناسند، رایحه‌ای اقتباس شده از چوب درختان و خزه است. رایحه چوب در دسته عطر‌های گرم، تلخ و یا خنک قرار می‌گیرد. برای تولید بوی جنگل، از چوب صندل و سدر استفاده می‌شود.
  7. رایحه ادویه‌ : این دسته از رایحه تا حدودی شبیه به رایحه شرقی است. همان‌طورکه از اسم این دسته پیدا است برای ساخت آن از انواع ادویه‌جات مثل هل، زنجبیل، میخک و دارچین استفاده می‌شود. رایحه ادویه احساس گرم و شیرین را ایجاد خواهد کرد و برای استفاده در دورهمی‌های دوستانه مناسب است.
  8. رایحه گیاه : این رایحه از گیاهان تازه گرفته شده است. گیاهانی مثل چمن تازه در ساخت این نوع رایحه کاربرد دارند. احساسی که پس از بو کردن آن به وجود می‌آید سرشار از حس خنکی و سرزندگی است. رایحه گیاه را می‌توانید برای روزمره استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که فرق عطر و ادکلن در رایحه آن نیست. به عبارت بهتر نمی‌توانیم بگوییم که بوی میوه‌ای مخصوص ادوپرفیوم و رایحه ادویه‌ای مخصوص ادوتویلت است. بلکه تمامی انواع عطر اعم از پرفیوم، ادکلن، ادو پرفیوم و ادوتویلیت، ادوفرش می‌توانند در انواع رایحه تولید شوند.

کلام آخر

عطر و ادکلن دنیای بسیار گستره‌ای دارد و عطر‌های مختلفی در سراسر دنیا در فرمولاسیون‌های مختلف ساخته می‌شوند. به همین دلیل انتخاب عطر ممکن است کمی پیچیده به نظر بیاید اما ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم که به شما در انتخاب انواع عطر و رایحه کمک کند. در واقع اگر شما دقیقا بدانید که چه نوع رایحه‌ای را می‌پسندید و قصد دارید آن را برای چه مناسبتی استفاده کنید، دامنه انتخاب شما محدود شده و انتخاب برایتان راحت‌تر خواهد شد. علاوه بر این با توجه به انتظاری که از ماندگاری عطر دارید می‌توانید ادوپرفیوم، ادکلن و … را انتخاب نمایید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار سپاس گزاریم و امیدواریم با مطالعه این مقاله متوجه شده باشید که فرق عطر و ادکلن در چیست.

فهرست مطالب

آخرین مقالات

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه

2 دیدگاه در “فرق عطر و ادکلن چیست؟ ادوپرفیوم و ادوتویلت چه تفاوتی دارند؟

  1. سام حسینی گفت:

    همه ادکلن های اصل گرون هستن من همیشه ادکلن مصرف میکنم ولی نمیصرفه واقعا و خیلی جاها هم قیمت گرونه همیشه دنبال ادکلن ارزان هستم از سایت ها باز صرفه اش بهتره هر ادکلنی بخوام با 50 60 تومن میخرم اینطوری برای مننم خوب میشه ولی هر روز هم داره قیمتش میره بالا ولی بازم ادکلن ارزون میصرفه

    1. پشتیبان سایت گفت:

      سلام
      ممنون و سپاس فراوان از اظهار نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من